Консолидация без край

Ние не търгуваме абонати. Инвестираме с дългосрочна перспектива, защото всеки такъв инвестиционен проект не може да има възвращаемост 2-3 години Николай Кичев, изпълнителен директор на "М-Нетуърк" |
Малко качествени доставчици за изкупуване и високи цени, искани от по-малките оператори. Така описват ситуацията на пазара водещите български телекомуникационни оператори, които продължават да заявяват твърдо апетитите си за консолидация на един от най-разпокъсаните и конкурентни пазари у нас - на интернет доставчиците.
Въпреки че официална статистика за това колко точно компании оперират в сектора няма, според различните източници те варират между 2000 и 5000 компании, голяма част от които доставят подобна услуга на миниатюрна част от над 2.7-те млн. български домакинства.
"Високата цена от 800 евро на абонат, която "М-Тел" плати за изкупуването на "Спектър нет" и "Мегалан", завиши изкуствено цените на пазара", коментира пред "Дневник" изпълнителният директор на "Blizoo" Ищван Полони. Компанията му нееднократно е заявявала интереса си към разширяването на пазарното си присъствие чрез изкупувания на по-малки регионални доставчици - стратегия, която следваше през миналата година.
"Оповестените ценови параметри на сделката между "М-Тел", "Спектър нет" и "Мегалан" предизвикаха широк дебат в сектора", коментират и от "Глобул". От компанията обаче не казаха дали тази сума е твърде висока или твърде ниска за придобитите от най-големия мобилен оператор компании.
"Цената беше такава, на каквато реалистично можеше да има сделка. Не сме преценявали стойността на сделката на база на брой абонати, а на перспективи за развитие", коментира пред "Дневник" Николай Кичев, изпълнителен директор на "М-Нетуърк". Дъщерната компания на "М-Тел" обединява в структурата си изкупените за 78 млн. евро "Спектър нет" и "Мегалан".
Според Кичев двата оператора са в перфектно състояние и са "най-добрите компании, които можем да използваме за бъдещето си развитие". По думите му сметката за цената от 800 евро на абонат не е вярна, защото в нея не се взима предвид фактът, че "Спектър нет" работи предимно с бизнес клиенти.
"М-Тел" планира да стъпи агресивно на пазара на интернет, като целта на компанията е да удвои покритието си до края на годината. "В момента покриваме над 500 хил. домакинства, а до края на година искаме да станат около 1 млн. в цялата страна", коментира Кичев.
По думите му част от тази експанзия ще бъде свързана с изкупване на по-малки оператори. Компанията обяви, че планира да инвестира "няколкостотин милиона евро" в развитието на мрежата си към оптичната технология GPON през следващите години.
Анализаторите, както и представителите от бранша, също са на мнение, че телекомуникационният пазар тепърва ще се консолидира - както на ниво услуги, така и на ниво играчи. От една страна, все повече компании се ориентират към предоставянето на няколко услуги едновременно, а от друга - влиянието на големите оператори, които имат по-мащабни ресурси вече започва да се усеща върху по-малките.
"През последните 2 години се наблюдава ясно как големите оператори постепенно увеличават покритието си, което от своя страна води до загуба на такова от по-малките играчи на пазара", коментира Красен Йотов, анализатор в "Индъстри уоч".
Според него в момента наистина се наблюдава тенденция по-малките компании да искат по-високи цени при евентуални оферти за изкупуването им, но това ще бъде факт само в краткосрочен план. "В дългосрочен те са изправени пред загуба на пазарни дялове, което може да намали стойността им", смята анализаторът.
Очаква се, че и другите телекоми ще вземат активно участие в течащия в момента процес на консолидация. От "Глобул" не обявиха еднозначно, че планират изкупувания, но коментираха, че "със сигурност ще участваме в процеса на трансформирането на телекомуникационния сектор през следващото десетилетие".
От "Виваком" не върнаха отговори на въпросите на "Дневник" до редакционното приключване на броя. Според Кичев пазарът ще еволюира до степен, в която на национално ниво ще има 2-3 големи доставчика, които ще бъдат допълвани от компании, които са силни в определени райони на страната.