Високият риск и ниската доходност плашат българите да купуват акции

Високият риск и ниската доходност плашат българите да купуват акции

Българите не желаят да си купуват акции заради високия риск, ниската доходност и неуспешната за тях масова приватизация. Това показва изследването на Института по икономика към БАН за нагласите на българина относно инвестирането в ценни книжа.
Проучването е представително за страната и е направено сред 2000 човека съвместно с агенция "Медиана" през май-юни 2010 г.
Резултатите от него сочат, че половината от запитаните не биха си купили акции, дори и да имат финансовата възможност. Важно условие за част от анкетираните, за да инвестират на борсата, са да получават дивиденти, да могат лесно да си продадат акциите и да имат информация от сигурен източник.
Освен това българинът не се доверява на публичната информация, а на опита на близки и приятели и неформалните контакти или пък на инвестиционни консултанти.
Едва 10 на сто от запитаните твърдят, че имат акции, като от тях само 3.45% твърдят, че са получавали дивидент всяка година, а близо 65 на сто нямат спомен за това.
"Това по никакъв начин не кореспондира с действителността, защото само от масовата приватизация над 3 млн. граждани придобиха бонове, които чрез бившите вече приватизационни фондове участваха в приватизацията на отделни предприятия", смята Спартак Керемедчиев от Икономическия институт на БАН. Според него "единственото обяснение, е че масовата приватизация не е оставила никаква следа у българина и "упражнението" с приватизацията не доведе до масовост на акционерното участие на гражданите в предприятията и подобряване на инвеститорската култура".
Около 90% от хората, които са притежавали или все още имат акции, са ги придобили именно от масовата приватизация. А българинът е убеден, че приватизацията е извършена непочтено и изцяло в полза на близки до властта, сочи изследването.
Най-предпочитани за инвестиции са имотите - 58.5% от запитаните, банковите депозити - 32% и образованието - 20.1%. Едва 6% купуват ценни книжа на български, чужди компании или ДЦК.
Спестяванията на българите нарастваха по време на кризата, като според Митко Димитров от Икономическия институт на БАН "това е една от добрите реакциите на гражданите". Това доведе до намалението на вноса на луксозни стоки и заедно с доброто поведение на бизнеса като цяло помогнаха за излизането от кризата, каза той.
Изследването показва също, че покупката на акции се превръща от дългосрочна в краткосрочна инвестиция.