Иван Дибов, директор "Комуникации и връзки с обществеността" в ТВЕЛ: Не се притесняваме от конкуренцията на "Уестингхаус" за ядреното гориво

Иван Дибов, директор "Комуникации и връзки с обществеността" в ТВЕЛ: Не се притесняваме от конкуренцията на "Уестингхаус" за ядреното гориво

Иван Дибов, директор "Комуникации и връзки с обществеността" в ТВЕЛ
Иван Дибов, директор "Комуникации и връзки с обществеността" в ТВЕЛ
В края на май премиерът Бойко Борисов обяви, че американската компания "Уестингхаус" може да е новият снабдител на свежо гориво за АЕЦ "Козлодуй". България обаче има договор, според който до 2020 г. централата ще се зарежда с руско гориво. Междувременно руският ядрен холдинг "Росатом" обмисля да снабдява атомните централи на клиентите си с гориво, което впоследствие да складира на руска територия. По тези и други теми разговаряме с Иван Дибов, директор по комуникациите и връзките с обществеността в горивната компания ТВЕЛ, част от "Росатом".
- В Чехия касети на "Уестингхаус" бяха заменени с руски

- Отработено гориво може да се използва в реактори с бързи неутрони

- Догодина ще приключи лицензирането на наше гориво за френски реактори
Освен доставката на ядрено гориво за АЕЦ "Козлодуй" в момента по какви проекти работи ТВЕЛ в България?
- Както знаете, вече имаме подписан договор за доставка до 2020 г. В рамките на този контракт и в партньорство с българската страна продължаваме да подобряваме качеството на нашето гориво. Често български специалисти посещават нашите заводи, за да осъществяват мониторинг и контрол на качеството на горивото.
Благодарение на значителните инвестиции, които насочваме към иновации и развойна дейност, можем да предоставим касети с подобрени характеристики за ефективно използване на горивото. Бих искал да подчертая, че цялото гориво е тествано в руски атомни електроцентрали. Можем да предоставим данни за икономическата ефективност и безопасността.
Българското правителство подписа меморандум за разбирателство с американската компания "Уестингхаус". Чувствате ли се притеснени от конкуренция при доставките на гориво за "Козлодуй"?
- Спокойни сме поради две причини – сигурността и рентабилността. На практика нямаме конкуренция при доставките за реакторите от типа ВВЕР, защото правим масово производство и така предлагаме по-добра цена. Вече натрупахме десетилетия опит в производството на този конкретен вид гориво, но процесът на подобрения тече непрекъснато.
Ще ви дам два примера, поради които смятам, че нямаме конкуренция. В Украйна наскоро спечелихме поръчка за изграждане на завод за ядрено гориво, като вторият кандидат беше "Уестингхаус". Уранът се обогатява в нашия завод в Новосибирск. Подписахме и споразумения с украинската "Енергоатом" за доставка на гориво за местните атомни централи, които са по руска технология.
Вторият пример е от Чехия, където след обстоен анализ нашите партньори решиха да премахнат американското гориво от АЕЦ "Темелин" и да използват руско. Това е особено важен пример, защото изобщо не става дума за политика, а за икономика и безопасност.
Ако все пак "Козлодуй" започне да купува гориво от "Уестингхаус", централата ще трябвали да плаща неустойки на ТВЕЛ?
- Ситуацията според договора е следната – всяка година до 2020 г. АЕЦ "Козлодуй" трябва да купува точно определено количество. След като касетите се превозят до България, реакторът може да се зареди или не с това гориво.
Промените в доставяните количества могат да бъдат договорени, но след промени в контракта. Може да заредите и с американско гориво. Това е ваше решение. Но ако някой автоматично замени наше гориво с такова от друг производител, не даваме никакви гаранции за безопасността и поведението на системата.
Какво би се случило, ако България поиска да намали доставките на ваше гориво преди 2020 г.? Ще последва ли арбитраж?
- Трябва да се проверят условията в договора и да се обсъди ситуацията.
Вярно ли е, че когато "Уестингхаус" се е появила в Украйна, ТВЕЛ леко е свалила цените?
- Не бих коментирал конкретни цени на горивото. Във всеки търговски договор присъства икономическа формула за изчисляване на цените. Тя зависи основно от цената на урана и разходите по обогатяването му, но и от други показатели. При всички положения цените зависят от пазара.
Докъде стигна проектът за изграждане на нов завод за гориво в Украйна?
- В момента търсим подходящо място за строителство. След това трябва да представим техническите характеристики, но е ясно, че ще използваме руски технологии. Самото изграждане ще отнеме три години. Пред украинската страна стоят някои юридически въпроси, които трябва да бъдат решени, преди да продължим със строителството, но не става дума за големи проблеми.
Какво се случи с намерението ви да строите такъв завод в Европейския съюз?
- Не сме се отказали. Преговорите продължават основно със страни, които вече разполагат с руски атомни реактори или други наши ядрени технологии, като Чехия, Словакия и Унгария. Украинският проект е отделен.
Казвате, че договорът за доставка на гориво за "Козлодуй" е до 2020 г. Кога обаче ще започне извозването към България на високоактивните отпадъци, останали след преработката на отработеното гориво?
- С този въпрос се занимава "Росатом", а не ТВЕЛ. По време на форума "Атомекспо" представихме нова комплексна услуга, която ще е много конкурентна (той се проведе миналата седмица в Москва – бел. авт.). Искаме да предоставим на клиентите си възможност една компания да ги снабдява със свежо гориво, както и да управлява и приема отработеното гориво. Това е особено интересно за страните, които нямат съоръжения за преработване или съхраняване на отработено гориво.
Офертата ще важи ли за вече натрупаните количества?
- Това е предмет на преговори.
Ако подпишем договор по новата услуга, това означава, че след като използваме горивото, вие ще го складирате, рециклирате или използвате както сметнете за добре?
- Прав сте. За нас отработеното гориво всъщност не е отпадък, а суров материал, който може да се използва например в реактори с бързи неутрони.
Напредват ли изследванията за повторна употреба на отработено гориво?
- Преработваме го и се опитваме да използваме всичко, което е годно. Разработваме и площадки за погребване на радиоактивни отпадъци.
Лицензирахте ли горивото си за работа в реакторите на френската "Арева"?
- Работим по два различни проекта. ТВЕЛ и "Арева" произвеждат и доставят гориво за западноевропейски реактори с вода под налягане и кипящи водни реактори. Ние също така ще произведем наше собствено гориво за западен тип реактори от типа TВС –Квадрат (горивната касета е с квадратно сечение, за разлика от касетите за ВВЕР-1000, който са с шестоъгълен профил - бел.авт.). В момента тече процедурата за този тип реактори. Надяваме се тя да приключи през 2012 г., за да започнем търговските доставки за Западна Европа.
Как ще се промени цената на урана след Фукушима?
- Ако говорим за горивото по принцип, това е въпрос на двустранни търговски отношения. Нека кажа следното - досега Германия и Швейцария са обявили, че ще прекратят атомната си програма, а това ще се отрази на цените. Допреди две години цените бяха неразумно високи, но сега се стабилизират.
В интервюто са използвани въпроси и на други медии