След катастрофата на "Тракия": Предложения за годишен таван на автобусите, колани и блокиращи системи
Уволнения и възраждане на стари идеи за промени в законодателството, свързано с пътническите превози, последваха катастрофата на магистрала "Тракия" от сряда, при която загинаха 8 души.
Въпреки че все още не е ясно дали инцидентът е заради неизправност на 23-годишния автобус, заради грешка на шофьора или по някаква друга причина, транспортният министър Ивайло Московски ще предложи възрастово ограничение за автобусите по натоварените линии.
Допълнително ще се въведат изисквания те да имат колани за пътниците, антиблокираща система на колелата и стабилизираща система. Конкретните идеи трябва да бъдат обсъдени другата седмица с браншовите организации.
Московски смята, че въпреки че в ЕС няма практика за ограничаване на възрастта на автобусите, в България то се налага заради състоянието на пътищата и поведението на шофьорите по тях. Министърът все още няма конкретно предложение, но каза, че "големият процент от автобусите са над 10 години".
Той освободи и ръководството на Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" - директора Симеон Арнаудов и заместниците му Анастас Тодоров и Димитър Ганев и шефа на регионалното поделение в Бургас Николай Милушев.
Втори опит
Големите представители на бранша, с които "Дневник" се свърза, не отхвърлят идеите на министъра. По-малките фирми обаче предупредиха, че необмислено решение може да доведе до поскъпване на билетите и до изхвърлянето им от дългите маршрути. Депутати от ГЕРБ бяха предпазливи в коментарите си и заявиха, че смятат законодателството в момента за добро, но трябва да се завиши контролът.
"Има и други начини да се ограничат произшествията - по-голям контрол и може би след това промени в закона. Не трябва да подхождаме емоционално, да видим конкретното предложение и мотивите и тогава ще го коментираме", каза депутатът от ГЕРБ Станислав Иванов. Още в сряда колегата му Иван Вълков, който е председател на транспортната комисия, коментира, че действащият в момента Закон за автомобилните превози е добър и не се нуждае от промени.
Ограничение за възрастта на автобусите искаше да въведе предшественикът на Московски Александър Цветков. Миналата година бяха предложени промени в закона, с които максималната възраст трябваше да се ограничи до 10 години.
То обаче отпадна при гласуването в комисията по транспорт, след като част от бранша обвини министерството в лобизъм за големите превозвачи. По същата причина не беше прието и предложението директни линии да има между градове с население над 30 хил. души, а конкурсите за тях да се правят от министъра, а не от общините.
Големите са "за"
"Настояваме за възрастово ограничение за автобусите от години", каза Ивайло Константинов, председател на Асоциацията на автобусните превозвачи и собственик на "Юнион Ивкони". Според него обаче границата трябва да е различна за колите, които пътуват по дълги и по кратки маршрути, тъй като по-големите амортизационни отчисления ще увеличат в пъти цените на билетите по късите линии.
"Има риск малките населени места да останат без превоз и затова предлагаме ограничението за дългите маршрути да е 10 години и да стига 20 за по-късите", каза Константинов. Според него обаче паралелно с пределната възраст трябва да се съкратят нерентабилните линии, тъй като заради наситения пазар превозвачите работят на ниски печалби и нямат пари да инвестират в нови коли. Константинов добави, че това може да стане, ако се приеме отхвърленият миналата година вариант на Закона за автомобилните превози.
Миролюб Столарски, председател на Асоциацията на сдруженията в автомобилния транспорт и собственик на "Карат-С", също подкрепя възрастовото ограничение. Организацията още няма конкретно предложение по въпроса. Съгласен с идеята е и собственикът на "Биомет" Ваньо Алексиев. Той добави, че огромната част от автобусите в България са над 10 години. Според Алексиев обаче трябва да се обърне по-голямо внимание на контрола от общините.
Договорите за обслужването на междуградските линии се възлагат от местните власти. Според Алексиев при обявяването на конкурсите те могат да залагат критерии за нови и екологични автобуси. "Повечето не го правят. Особено в по-малките общини няма никакъв контрол, всички се познават и превозвачите се избират по субективни критерии", каза Алексиев. Според него предложеният миналата година вариант конкурсите за линиите да се правят от министерството донякъде би решил този проблем.
Отново съмнения
"Трябва да се вземат предвид и социалните аспекти, тъй като въвеждането на възрастово ограничение ще увеличи разходите на фирмите, а оттам и билетите", каза Красимир Лалов, зам.-председател на Националното сдружение на българските превозвачи, в което членуват по-малки фирми. Според него подобна законова промяна е в полза на големите превозвачи, които ще си "подсигурят" дългите разстояния.
Лалов добави, че първо трябва да се изясни причината за инцидента от сряда, тъй като може да се окаже, че той не се дължи на техническа неизправност. "Напоследък зачестиха случаите на банди, които през нощта хвърлят метални предмети по платното, за да спукат гумите на минаващите тирове, и докато те чакат помощ, им източват горивото. Случаят от сряда може да е подобен", допусна Лалов.
Пропуски в контрола Проверката на министерството на транспорта след катастрофата край Пловдив откри пропуски в контрола на превозвача. Превозвачът "Ентуртранс" е получил лиценз за вътрешни и международни превози с неверни документи за финансова стабилност. Лицензите бяха отнети вчера, въпреки че фирмата е в процедура по несъстоятелност от февруари. Министърът на транспорта Ивайло Московски изрази съмнения, че последният технически преглед на катастрофиралия автобус, собственост на друга фирма - "Бургас тур 90", е бил ефективен. В деня на прегледа колата е изпълнявала курсове и трудно би могла да присъства физически в пункта. Московски обеща до края на годината да работи видеонаблюдението в техническите пунктове, което вече трябваше да е факт. Министърът каза, че автомобилните инспектори не са забелязали, че "Ентуртранс" използва автобуси на "Бургас тур 90" при изтекъл договор. "Ентуртранс" има съставени актове за нарушения, но са отменени от съда. Московски предлага актовете на "Автомобилна администрация" да станат необжалваеми. |
Как да подадем жалба Ако имате оплаквания за качеството на услугата, може да подадете жалба до Комисията за защита на потребителите. Публикуваме едно към едно изискванията за това. Жалбата трябва да съдържа шест елемента: 1. наименование на органа, до който се подава жалбата, сигналът или предложението 2. имената, пощенски или електронен адрес на жалбоподателя КЗП разглежда жалби и сигнали, написани на български език, които съдържат име, адрес и телефон за връзка на подателя. 3. срещу кого се подава жалбата, като се посочи наименованието на фирмата или на търговския обект, както и неговото седалище или адрес на управление 4. оплакванията и исканията на жалбоподателя - Формулирайте точно проблема. - Конкретизирайте какво съдействие искате от страна на КЗП. - Опишете всички обстоятелства, свързани с проблема. 5. подпис на лицето, което подава жалбата, сигнала или предложението, или на неговия пълномощник; в случай че жалбата, сигналът или предложението са подадени чрез пълномощник, се прилага пълномощно 6. доказателства, с които жалбоподателят разполага (копие от касови бележки, фактури, договори и други, на които основава претенцията си) При подаване на жалба до КЗП потребителите трябва да посочат подробно всички обстоятелства, като задължително приложат към нея ксерокопия или сканирани документи, които да потвърждават изложеното. За да предприемат действия, контролните органи трябва да имат копия от платежен документ (касова бележка или фактура), договор, оферти, брошури, ваучери, документи, установяващи претенцията по основание и размер и др., в зависимост от проблема. Важно: Ако жалбата, сигналът или предложението не отговаря на горепосочените изисквания, КЗП уведомява жалбоподателя в 7-дневен срок от получаването на жалбата и не образува производство по разглеждането й, докато нередовностите не бъдат отстранени. |