Над 930 фирми имат лиценз за вътрешни превози

Автобусните превози на пътници по закон могат да се правят само от лицензирани за вътрешни и/или международни превози фирми. В момента действат над 930 лиценза за вътрешни линии и още над 780 за международни, показват данните на изпълнителната агенция "Автомобилна администрация".
Освен това автомобилната администрация трябва да води и регистър за автобусите, с които лицензираните фирми работят. За това те получават удостоверение от агенцията.
Един автобус може да се вписва само към един лиценз, а веднъж заведен в базата данни на администрацията, може да бъде прехвърлян към други разрешения за превоз.
Разрешението за вътрешни или международни превози се издава за срок от 5 години. Превозвачът кандидат за документа трябва да е регистриран в България и да отговаря на критериите за благонадеждност (добра репутация), професионална компетентност и финансова стабилност, пише в Закона за автомобилните превози.
Под благонадеждност се разбира ръководителите на транспортната дейност на фирмата да не са осъждани или да са с отнета шофьорска книжка. Изискванията за професионална компетентност са изпълнени, когато ръководителят на транспортната дейност има всички документи за шофьор на автобус и най-малко средно образование.
Финансова стабилност е налице, "когато търговецът разполага с достатъчно ресурси, с които може да гарантира за нормалното стартиране и функционирането на транспортното предприятие и няма задължения за данъци и осигурителни вноски, освен когато са отсрочени или разсрочени". Така не би трябвало фирма в несъстоятелност като "Ентуртранс" да може да притежава лиценз за превозвач. Дружеството превозваше пътниците от катастрофиралия автобус на магистрала "Тракия" в сряда.
Финансовата стабилност зависи от броя на автобусите на фирмата и капитала й. Изисква се за всеки автомобил компанията да разполага с определена сума, която може и да е под формата на банкова гаранция в нейна полза. Финансовата стабилност се изчислява по формула, определена в наредба на министъра на транспорта. На критерия не отговарят компании със задължения към Националната агенция за приходите.
Според нормативните актове фирмите трябва да уведомяват инспекторите за всяка промяна в критериите за издаване на лиценз до 30 дни след настъпването й. "Автомобилна администрация" проверява финансовата стабилност всяка година, но документите за това се подават от компаниите до 30 юни. Така на практика превозвачът може да не отговаря на критериите след 30 юни на съответната година, но ако "Автомобилна администрация" не го провери, да запази лиценза си поне до следващата година.
По закон, ако лицензът на дадена фирма бъде отнет, тя не може да получи нов в следващите две години.
Условия за издаване на лиценз - Фирмата да е регистрирана в България - Управителят на транспортната дейност да има документи за шофьор на автобус и поне средно образование - Ръководителят на транспортната дейност да не е осъждан и да не му е отнета шофьорската книжка - Фирмата да разполага със средства, с които да обезпечи дейността си. Зависи от броя на автобусите и се доказва с капитала и с банкова гаранция на името на превозвача |
Няколко съвета - Преди да се качите на автобус, може да проверите дали превозвачът, с който ще пътувате, е лицензиран в страницата на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИАА, известна като ДАИ - www.rta.government.bg) - Отивайки на автогарата, единственото, което може да направите, е да поискате от шофьора документите за лиценз. В нормативните документи не пише, че трябва да го държат на видно място, но трябва да ги носят със себе си, за да ги покажат при евентуална проверка на пътя - Сигнал за нередности може да подадете и на телефон (+359 2) 930 88 94. Или на електронна поща: [email protected], [email protected]. На сайта на ДАИ има и списък с телефони и на областните отдели - В закона за автомобилните превози е записано, че клиентите имат право да предявят рекламации пред превозвача. Освен това те могат и да заведат съдебен иск. Към рекламацията си клиентът е длъжен да приложи превозните документи и всички, които доказват претърпяна вреда. Исковете се погасяват с изтичането на едногодишен давностен срок, а исковете, произтичащи от смърт или от телесна повреда на пътник, се погасяват с изтичането на 3-годишен давностен срок. |
История на читател Нашата читателка Величка Пеева изпрати снимки и история (в рубриката "Новини от вас) от едно свое задгранично пътуване - "София - Лондон с раздрънкан автобус". Здравейте, Потресена съм от трагедията с автобуса на магистрала "Тракия". Преди време ми се наложи спешно да пътувам по линията на "Юнион Ивкони" София - Лондон (на автобуса пише обаче, че е от Бургас даже). За моя голяма изненада след 3 часа закъснение не дойде един от зелените и нови автобуси на фирмата, а нает от нея автобус на фирма "София бус". За мой късмет пътувах "само" от Австрия до София, но имаше хора, които от Лондон се друсаха с този видимо над 30-годишен рейс, целият ръждясал, с изтрити гуми. Тоалетната не работеше, беше мръсна, а персоналът неучтив. Шофьорите бяха окей и караха внимателно, а като доближихме до София, дочух разговор на единия шофьор по телефона, който се оплакваше за задната ос на рейса на човек от фирмата... Мислех си, че просто инцидентно този автобус покрива тази линия, но, уви - на връщане, същата картинка. Тогава и направих снимките и мислех да ги публикувам в интернет, да се обадя на някаква организация, но впоследствие ми дожаля за персонала там, защото на връщане бяха много учтиви и виждах, че и те се мъчат с този рейс... Сега се чувствам виновна, защото такива като мен също имат вина да се движат такива български автобуси и да се случват такива трагедии. Моля за извинение. Поздрави! Величка Пеева |
В коментарите под историята и други читатели споделят подобен опит. Например pаta4ka пише: "Преди години пътувах до Париж и беше подобно положението. Продадоха ми билета с идеята, че имат най-хубавите автобуси, а на практика пътувахме в "междуградски" 30-годишен автобус. Отгоре на всичкото не се прави задължителната почивка. Автобусът спира в Париж към 5 сутринта и на обед вече обръща наобратно - и това след 38 часа непрекъснат път."
Може да изпращате вашите мнения и впечатления на [email protected] или да коментирате в сайта.
Потърсен за коментар, Ивайло Константинов, управител на "Юнион Ивкони", заяви: "Най-старият автобус на фирмата е от 2004 година, а първата регистрация на този от снимката е от януари 2008 г. Явно вашата читателка има голямо въображение. Във фирмата е задължително ограничението на възрастта на автобусите."