Компанията за дрехи H&M притисната от скъпия памук и високите заплати в Азия

На живо
Траян Траянов в подкаста "Дума на седмицата"

Компанията за дрехи H&M притисната от скъпия памук и високите заплати в Азия

Компанията за дрехи H&M притисната от скъпия памук и високите заплати в Азия
12% по-малка печалба отчита H&M за първото шестмесечие
Високите цени на памука, увеличаващите се заплати в Азия и силната шведска крона свиха печалбата на втория по големина търговец на дрехи в света - шведската компания Hennes & Mauritz (H&M).
Това става ясно от обявени в сряда финансови резултати на дружеството за периода от декември 2010 г. до май 2011 г. За това време компанията отчита печалба от около 690 млн. евро, което е с 12% по-малко в сравнение с година по-рано.
Намалението е отчетено въпреки повишаването на продажбите и се дължи на по-високите разходи заради поскъпването на суровините, на транспорта и работните заплати в Азия, където компанията шие повечето си дрехи. Въпреки това H&M, известна със сравнително ниските цени на продуктите си, няма намерение да увеличават стойността им, за да запазят пазарните си позиции.
"По-скъпата енергия и съкращенията на разходите, предприети от много държави, намалиха покупателната способност на потребителите", коментира изпълнителният директор на H&M Карл-Йохан Персон, цитиран от "Ройтерс". 
Той добави, че въпреки проблемите компанията продължава да увеличава пазарния си дял. През второто тримесечие на годината (март - май) H&M навлезе в Румъния и Хърватия. Експанзията ще продължи, като до края на годината трябва да бъдат открити 178 магазина и закрити 19. Плановете на H&M са да навлезе в Сингапур, Мароко и Йордания.
За разлика от H&M, най-големият търговец на облекло "Индитекс" (Inditex), собственик на марката "Зара" (Zara), отчете миналата седмица увеличение и на продажбите, и на брутната печалба. По-добрите резултати на испанската компания се обясняват с това, че разходите й не зависят толкова от заплатите в Азия, както при шведския й конкурент, пише "Ройтерс".
От "Индитекс" също нямат намерение да увеличават цените на продуктите си. Компанията продължава да разширява търговската си мрежа и планира навлизане на пазарите в Южна Африка, Тайван и Перу до края на годината. Целта е до декември 2011 г. да бъдат отворени нови между 460 и 500 магазина от различните марки на "Индитекс".
Третият по големия търговец на дрехи в света - "Гап" (Gap), отчете минимално увеличение с 1% на продажбите през май. От ръководството на компанията коментираха, че се надяват на много по-добро представяне на марките си. Оттам добавиха и че също няма да увеличават цените на продуктите, тъй като това едва ли ще компенсира нарастващите цени на памука.
За разлика от трите компании британският търговец Next прогнозира поскъпване на дрехите с около 8% до края на годината.