Потребителите на пакетни телеком услуги са се увеличили 7 пъти за две години

На живо
Дебатът в ЕП за бъдещето на ЕС

Потребителите на пакетни телеком услуги са се увеличили 7 пъти за две години

639 хил. души са потребителите на пакетни услуги в България през 2010 г., показва докладът на КРС

91.4% е пазарният дял на "Виваком" при стационарната телефония през миналата година
Със 7 пъти са се увеличили потребителите на пакетни услуги на телекомуникационните оператори през 2010 г. спрямо 2008 г. Това показват данните от проекта за годишния доклад за 2010 г. на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС).
Въпреки ръста обаче приходите от този тип услуги, които предлагат на потребителите да се възползват от комбинирани предложения (например интернет, стационарна телефония и телевизия) на един и същ оператор, са едва 3.2% от общия пазар на телекомуникации.
Конвергираните услуги обаче са един от основните приоритети на телекомите, които увеличават портфолиата си непрекъснато с добавянето на нови услуги към тях или чрез самостоятелното им развиване, или чрез изкупуване на други компании. Така в края на август миналата година "Виваком" представи своя телевизионна услуга, а "Мобилтел" изкупи "Спектър нет" и "Мегалан" за над 70 млн. евро.
Това накара КРС да обособи самостоятелен сегмент "пакетни услуги", което се случва за първи път в доклада й за миналата година. От регулатора коментират, че в него "се наблюдава изключително засилен темп на растеж". Статистиката показва, че към края на 2010 г. броят на абонатите на пакетни услуги е 639 хил., което е два пъти повече спрямо 2009 г. и 7 пъти над 2008 г.
Въпреки бурния си ръст обаче едва 8.7% от българите залагат на подобни предложения на телекомите. Според последните използването на пакетни услуги означава по-ниски разходи от страна на потребителите и улеснение, тъй като те плащат една сметка за всички телекомуникационни услуги, които използват.
Освен "Мобелтел" и "Виваком", които обявиха и мащабни планове за инвестиции в развитие на оптичната си мрежова инфраструктура, в България има общо 81 компании, които предлагат пакетни услуги под една или друга форма, твърдят от КРС. В края на 2009 г. те са били 62, а от Комисията за защита на конкуренцията коментират, че се "очаква засилване на конкуренцията по отношение на предлагането на пакетни услуги".
Пазарът, за който ще се борят тези компании, обаче остава малък - едва 3.2% от общите приходи от телекомуникационни услуги у нас за миналата година. Прогнозите и на играчите от сектора, и на анализаторите обаче са, че обемът му ще расте.
Подобни са прогнозите и за целия сектор, в който се наблюдава раздвижване на пазарното присъствие и през миналата година. При мобилните комуникации най-печеливша компания е "Виваком", която успява да увеличи пазарния си дял с 2 процентни пункта до 1.9 млн. абонати, което се е отразило положително и на приходите й.
Според официалния отчет на компанията за 2010 г. той е над 30%. Конкурентните "Мобилтел" и "Глобул" отчетоха по около 8% спад в оборотите си за миналата година. Като цяло пазарът отчита лек спад от около 4% до малко над 3 млрд. лв. през миналата година, а прогнозите на IDC са, че през следващите 3-4 години не се очаква да има значителен ръст в приходите на телекомите.
При стационарната телефония обаче ситуацията е обратна. Там пазарният дял на "Виваком" се е свил с над 4 процентни пункта до 91.4%.