Още една компания на Васил Божков е със сериозни затруднения
"Железопътна инфраструктура-холдингово дружество" има сериозни финансови проблеми и просрочени задължения, показва докладът на одиторите му за 2010 г., публикуван заедно с отчета за миналата година.
Проверяващите от "HLB България" са отказали да дадат мнението си за отчета и са посочили, че не е сигурно дали компанията ще успее да погасява задълженията си в бъдеще. Причина за тази преценка е фактът, че към края на миналата година дружеството е имало 33 млн. евро просрочени банкови кредити.
За миналата година холдингът, контролиран от Васил Божков, има близо 27 млн. лв. загуба, натрупана най-вече заради обезценка на инвестиции в дъщерни предприятия. Това е повече от десет пъти увеличение на отрицателния резултат в сравнение с 2009 г.
Обезценките са на вложенията в "Локомотивен и вагонен завод" (ЛВЗ) на стойност 24.5 млн. лв. и в "Мегалинк" за 719 хил. лв. ЛВЗ е едно от задлъжнелите предприятия в "ЖП инфраструктура". В началото на тази година кредитите им са били предоговорени. За това обаче няма публикувани съобщения, макар законът да задължава публичните компании да обявяват публично всяка информация, важна за дейността им.
От бележките на одиторите става ясно, че в края на февруари дъщерните дружества "РВП Кьоне" и "Завод за стоманобетонови конструкции и изделия" са сключили извънсъдебни споразумения с ОББ.
Условията са до 24 февруари 2013 г. на всяка последна дата от месеца да се погасяват начисляваните лихви.
Оскъпяването на заемите става базовата лихва на банката за евро с 2.7 пункта годишна надбавка. Ако плащанията се правят навреме, падежът може да се променя. При забавяне банката може отново да започне принудително събиране на вземанията. От "ЖП инфраструктура" посочват, че има просрочени падежи към датата на изготвяне на финансовия отчет.
Одитът е върху неконсолидирания отчет на холдинга, в който не са включени резултатите на дъщерните му дружества. Според документа към края на миналата година "ЖП инфраструктура" има 4.47 млн. лв. банкови задължения, като всичките са с падеж до края на тази година.
Споразумението с ОББ е част от договорки с общо 40 различни компании, на които тя е отпускала заеми.
Докладът към отчета показва, че "Мегалинк" има кредит от Първа инвестиционна банка, който е обезпечен с акции от ЛВЗ. Не се посочва колко е стойността на заема.
Одиторите смятат, че дъщерните дружества не са в добро финансово състояние, значително са свили дейността си, имат много дългове, включително за заплати, осигуровки и данъци. Освен това ръководството не е обявило никакви планове какво ще прави срещу неблагоприятно развитие на някоя от компаниите в структурата.
Никакви планове няма за две дъщерни компании, казват още от "HLB България" - това са ЛВЗ и "Национален изследователски институт по транспорта".
Сравнение с отчет без одиторско мнение не може да се направи, тъй като дружеството не е публикувало такъв нито в каналите за разпространение на борсова информация, нито в борсата, в Комисията за финансов надзор, в Търговския регистър и на сайта на дружеството.
Последният отчет в регистъра на надзора е към края на септември миналата година. Досега компанията не е публикувала консолидиран отчет за 2010 г., при условие че срокът за това изтече в края на февруари тази година, няма и никакъв отчет за първото тримесечие.
До края на работния ден в петък от "ЖП инфраструктура" не отговориха на въпросите на "Дневник" защо досега не са обявявали финансовите си проблеми, защо нямат публикуван консолидиран отчет и какви са плановете за дъщерните им дружества.
От КФН също не успяха да кажат санкционирали ли са компанията заради забавената информация и отчети и смятат ли да правят проверка за това. Надзорниците увериха, че справка за това ще представят в понеделник.
Последната информация за състоянието на холдинга е в доклада на вътрешния одитен комитет, публикувана в края на май заедно с поканата за общото събрание на акционерите - в документа никъде не се споменава за финансови затруднения, посочва се само, че всяка важна информация и отчетите са публикувани редовно според законовите изисквания.
Подобен случай "ЖП инфраструктура" е контролирано от Васил Божков. През последните месеци става ясно, че и другите му две компании от бранша - "Холдинг Пътища" и "Мостстрой", имат големи финансови проблеми. "Мостстрой" вече е обявено в несъстоятелност, а лизингови компании са прибрали обратно машините си. Финансовите му затруднения бяха обявени по подобрен начин – чак след съобщението, че ще поиска несъстоятелност. При публикуването му бяха изнесени данни, които показаха, че месеци по-рано компанията е просрочвала дълговете си, а дъщерните й фирми почти са спрели работа. |
- 1000 лв. са неконсолидираните приходи на "ЖП инфраструктура-ХД" - 26.67 млн. лв. е загубата на компанията - 26.26 млн. лв. са счетоводните разходи от обезценка на инвестиции - -40% е спадът в стойността на активите за една година, до 42.94 млн. лв. - 36.13 млн. лв. е собственият капитал на холдинга, наполовина свит само за една година - 33 млн. евро са просрочените дългове на компании от структурата в края на 2010 г. |