Финансовият надзор ще проверява "ЖП инфраструктура"

Няколко санкции е наложила Комисията за финансов надзор (КФН) на "Железопътна инфраструктура - холдингово дружество", предстои в него да бъдат направени и проверки. Това съобщиха за "Дневник" от надзора.
Причините за принудителните административни мерки е закъснението при публикуването на отчета за миналата година, освен това заместник-председателят на надзора Димана Ранкова е забранила на общото събрание на акционерите в четвъртък да се гласуват по-голяма част от точките в дневния ред.
В края на миналата седмица дружеството, контролирано от Васил Божков, публикува с няколко месеца закъснение отчета си за 2010 г. заедно с доклада на одиторите. Отчетът обаче е неконсолидиран, а публичната компания е задължена да обяви и консолидиран, в който влизат резултатите на дъщерните фирми.
Заради липсата му на "ЖП инфраструктура" вече е изпратен акт, друг има за закъснението в публикуването на неконсолидирания. Засега компанията няма и отчет за първото тримесечие, а срокът за него отдавна е изтекъл.
Докладът на одиторите показа сериозни финансови затруднения на холдинга, просрочване на дългове за 33 млн. лв., липса на планове за развитие на две от дъщерните дружества и по тези причини те изобщо отказаха да дадат мнение за отчета.
През следващите седмици КФН ще проверява информацията, публикувана в отчета и докладите на компанията, за да установи дали в нея има неверни или непълни данни. От надзора отбелязват, че досега "ЖП инфраструктура" не е обявявала нищо за финансовите си затруднения. Като публична компания информацията за просрочени дългове и всичко, което може да повлияе на дейността й, задължително се съобщава публично и навреме.
Заради проблемите с отчетите надзорът е забранил общото събрание да гласува приемането им заедно с докладите на ръководството и одиторите, както и освобождаването от отговорност на членовете на управителния и надзорния съвет. Още на 15 юни от КФН са изпратили писмо с решенията си до "ЖП инфраструктура", откъдето са възразили срещу тях.
От ръководството са посочили, че всички материали за общото събрание, включително докладите и отчетите, са били готови още на 27 май, пратени са до надзора, Българската фондова борса и каналите за разпространение на борсова информация. Отбелязано е обаче, че е възможно материалите да не са стигнали до тях заради "техническа малфункция" на електронния подпис на прокуриста Явор Хайтов.
Доказателства за техническия проблем така и не са дадени, освен това от надзора казват, че без никакъв проблем и по електронен път вече са били изпратени други документи – текст на поканата за общото събрание, протокол от заседание на директорския борд, доклади на вътрешния одит и на директора за връзки с инвеститорите.
Досега от "ЖП инфраструктура" не са коментирали закъсненията с отчетите и не са отговорили на въпросите, които "Дневник" изпрати още в петък. Забраната за гласуване на точките от общото събрание може да се обжалва, но това не спира изпълнението й. "ЖП инфраструктура" беше качено доброволно на Българската фондова борса в средата на 2008 г. при слаб интерес към акциите му. След излизането на регулирания пазар търговията с тях си остана слаба, а последната сделка с тях е от 13 юни на цена 4 лв.
Аналогичен случай Свързаното с "ЖП инфраструктура" дружество "Мостстрой" имаше подобни проблеми, но те станаха известни едва когато поиска обявяване в несъстоятелност. Одиторите му не споменаха нищо за тях в докладите си, а при последваща проверка КФН намери много пропуски и неточни данни. От надзора са сезирали за това Камарата на одиторите, откъдето са потвърдили изводите им и са заявили, че одиторът "Силвикс" ООД е нарушил професионалните процедури. |