Лъвът, компанията и рекламистът

Лъвът, компанията и рекламистът

Така изглежда статуетката "Гран при" за рекламни клипове. Тази година тя бе отнесена от Wieden Kennedy Amsterdam за кампанията им "Напиши бъдещето" за клиента им, производителят на спортни стоки, Nike.
Cannes Lions
Така изглежда статуетката "Гран при" за рекламни клипове. Тази година тя бе отнесена от Wieden Kennedy Amsterdam за кампанията им "Напиши бъдещето" за клиента им, производителят на спортни стоки, Nike.
- Погледът и на рекламния бизнес е насочен към развиващите се пазари
Три от "Гран при" статуетките на международния рекламен фестивал в Кан ще пътуват за страни, които досега никога не са печелили наградата, а именно Румъния, Южна Корея и Китай. Това е поредното доказателство за факта, че тези бързо развиващи се пазари са надеждата на мултинационалните компании за бъдещи печалби, смята специализираното издание за маркетинг AdAge.
Това са най-големите отличия на фестивала, следвано от златни, сребърни и бронзови лъвове.
Периодът между 12 и 25 юни беше един от най-важните за световния рекламен бизнес. И тази година в Кан се събраха експерти от бранша, за да наградят най-креативните кампании за изминалата 2010 г. и да представят най-новите тенденции в комуникациите.
Две "Гран при" награди за промоционален и директен маркетинг спечели кампанията на McCann Erickson - Букурещ, и Kandia Dulce за продукта им American Rom. Проектът докачливо се заиграва с румънския патриотизъм, покачвайки с над 67% продажбите на "Ром" - шоколадово десертче отпреди края на режима на Чаушеску.
Кампанията залага на скандализиране на обществото, като сменя румънския флаг от опаковката на десерта с американския, което предизвиква дискусия сред блогъри и активисти и привлича медийното внимание. Две седмици след "американизацията на "Ром" кампанията продължава със "Само се шегувахме" и превръща "Ром" в най-популярния десерт в страната, надминавайки по продажби международни продукти като Mars и Snickers.
Само 3 години след като Китай прибира първия си "златен лъв", печели и "Гран при" в категорията за кампания в преса. В "Ад и рай" на JWT Shanghai пасажерите в самолета дори не виждат как куфарите им успяват да минат през ада (багажното отделение) непокътнати.
Веригата супермаркети Tesco и техният виртуален магазин доведоха първото "Гран при" в Южна Корея. Креативната кампания на Cheil Worldwide спечели престижната награда в категорията медии.
Явно интересът на маркетинговите експерти се съсредоточава все по-силно в развиващите се пазари. Според Кирил Шарзат, старши директор на Heineken, до 3 години Виетнам ще се превърне във втория по важност пазар за марката след САЩ.
Благодарение на технологиите, идеи, базирани върху дигитални и социални платформи, не изискват голям бюджет за разпространение. "Дигиталните платформи са завладели света", коментира пред AdAge главният изпълнителен директор на комуникационната група Havas, Дейвид Джоунс. Според него нивото на креативност се е покачило, след като новите пазари са придобили достъп до съдържание от целия свят.
Не бива обаче да се пропуска и участието на САЩ. Американски кампании грабнаха общо 7 от 15-те "Гран при" статуетки.
Интересен факт тази година е промяната в избора на жури. Освен че все по-често представители са експерти от развиващи се пазари като Дубай, Турция и Китай, оценяващите са и рекламодатели. За първа година беше присъдена награда за креативна ефективност, определена изцяло на база оценка на клиентите. "Гран при" в категорията спечелиха Abbott Mead Vickers BBDO London по съвместния им проект с PepsiCo за популяризирането на чипса Walkers. За жалост това е единственият приз за агенция от Великобритания. По всеобщо мнение, съобщава в. Guardian, през последните години, повлияна от кризата, креативността в рекламния бизнес на Острова е пострадала.
Според редактора на AdAge Аби Клаасен "в днешно време кампаниите, които могат да участват в няколко категории, са нещо нормално, обратното е рядко срещано явление". За нея интегрираните проекти вече не са просто ефективни, но и повишават възможността за придобиване на награда от фестивала в Кан.
Кой си тръгна с "Гран при" от Кан

Директен маркетинг
Кампания: American Rom
Клиент: Kanadia Dulce
Агенция: McCann Erickson Buchurest,Румъния

Филм

Кампания: Напиши бъдещето
Клиент: Nike
Агенция: Wieden+Kennedy Amsterdam, Холандия

Преса
Кампания: Heaven and Hell
Клиент: Samsonite
Агенция: JWT Shanghai, Китай

Радио
Кампания: Bud/ Love/ Toby
Клиент: Mercedes-Benz
Агенция: NET#WORK BBDO, Johannesburg, Южна Африка

PR
Кампания: Break Up
Клиент: National Australia Bank
Агенция: Clemenger BBDO Melbourn, Австралия

Промоционален маркетинг
Кампания: American Rom
Клиент: Kanadia Dulce
Агенция: McCann Erickson Bucharest,Румъния

Аутдор
Кампания: Декодирай Jay-Z сBing
Клиент: Bing/Jay-Z
Агенция: DROGA5 New York, САЩ

Медии (най-добър маркетинг в социални медии)

Кампания: Homeplus Subway виртуален магазин
Клиент: Tesco
Агенция: Cheil Worldwide, Seul, Корея

Дигитален маркетинг

Кампания: The Wilderness Downtown
Клиент: Google
Агенция: Google Creative Lab New York,САЩ, Chris Milk Santa Monica, САЩ

Кампания: Response Campaign
Клиент: P&G
Агенция: Wieden+Kennedy Portland, САЩ

Кампания: "Плати с туит"
Клиент: Innovative Thunder
Агенция: IN, R/G New York, САЩ

Кретивна ефективност
Кампания: "Сандвич"
Клиент: PepsiCo
Агенция: Abbott Mead Vickers BBDO London, Великобритания

Дизайн
Кампания: TheCosmopolitanDigitalExperience
Клиент: TheCosmopolitan OfLas Vegas
Агенция: DigitalKitchen Chicago, САЩ

Интегрирана кампания
Кампания: "Декодирай Jay-Z сBing"
Клиент: Bing/Jay-Z
Агенция: DROGA5 New York, САЩ

Филмово изкуство

Кампания: After Hours Athlete
Клиент: PUMA
Агенция: Droga5 New York, САЩ

Добро дело

Кампания: "Виж човека"
Клиент: Scope
Агенция: Leo Burnett, Melbourn, Австралия
Пълния списък на наградените и на агенциите, които получиха специалните статуетки на фестивала, вижте на www.lions.com>