Спасение от хакерите няма, но рискът може да бъде намален

На живо
Протестът на "Правосъдие за всеки" в София

Спасение от хакерите няма, но рискът може да бъде намален

Българските компании също започват да обръщат внимание на проблема
Ако има нещо, което светът научи през последните седмици, то това е, че няма кой да гарантира 100% защита от хакерски атаки. Показателно е, че компании като Sony, Lockheed Martin и дори сайтовете на ЦРУ и американския Сенат попаднаха под ударите на организации като LulzSec, които се състоят само от 6-ма души, но нанасят поражения като за цяла армия.
Може би и затова американското правителство обяви, че е склонно дори на военни удари при атака срещу информационната сигурност на страната. Всъщност тези изказвания показват, че в западната част на света киберсигурността се превръща в особено голям проблем, на който непрекъснато се търси разрешение.
Проблемът обаче е, че понякога дори и най-добрите технологии не могат да осигурят желаната защита срещу проникване в корпоративната мрежа на която и да било компания и източването на информация, било то за самата нея или по-страшно - за потребителите й.
А в България, поне засега, проблемът остава малко встрани. Но пък се наблюдава засилен "интерес" от страна на компаниите към случващото се на Запад и съответно - към евентуалния риск тази буря да се пренесе и към нашите географски ширини.
Атаките се множат
Проблемът на всички компании е един и същ - как могат да се предпазят от пробив в информационната си сигурност. Това е задача, на която точно решение няма предвид разликите в естеството на работата на всеки един бизнес и нуждите му. А и понякога, вместо да дават отговори на въпроси, технологиите поставят нови такива.
Защото с появата на облака информацията става все по-мобилна и достъпна от все повече устройства - смартфони, таблети, лаптопи, стационарни компютри и всякакви други устройства, които производителите бълват непрекъснато. А компаниите използват с цел по-лесна, удобна и мобилна работа на служителите си.
Е, да, но мобилността на търговеца, осигурена от директната връзка с облака на компанията му (или по-просто казано - сървъра й) през смартфона, може както да му помогне да продава по-добре, така и да стане причина за пробив в сигурността. Представете си, че този смартфон е забравен някъде? Същото важи и за лаптопа, таблета или което и да било друго подобно устройство.
Начинът на свързване също може да бъде проблематичен. Защо? Ами обществените WiFi мрежи, освен че могат да бъдат безплатни, имат и едно друго свойство - могат да бъдат подслушвани. Било то софтуерно или "хардуерно" - т.е. някой винаги може да гледа зад гърба ви. Или пък служителят ви може да забрави да излезе от профила си, който използва на обществен компютър.
Друг проблем е незащитеността на подобни устройства. Подобно на традиционните компютри те могат да бъдат заразени с вирус и да бъдат "подвластни" на някого някъде. По същия начин, по който троянецът (вид вирус - бел. авт.) осигурява на хакера отдалечен достъп до заразената машина.
Примери за това има много - например DroidDream за Android, който беше хитро маскиран под формата на полезни приложения за платформата за смартфони на Google. И само между другото - Mac OS X също не е напълно защитена. Помните ли троянеца MacDeffender и над 120 хил. потребители, които той зарази?
Мога ли да се спася?
Отговорът е и да, и не. "Започваме да ставаме свидетели на първите наченки и на българските компании към проблема с опазването на мрежите и компютрите им от атаки", разказа Константин Веселинов, управител на компанията за информационна сигурност "Хай компютърс". По думите му множеството атаки на Запад са предизвикали интерес към този проблем и в българските мениджъри.
Според него, а и според други анализатори първата стъпка е запознаването със самия проблем и щетите, които той може да нанесе. А те далеч не стигат до кражбата на лични данни. "Разбиването на пощата ви може да доведе до компрометиране на собственото ви име, което невинаги е разрешимо като проблем", предупреди Веселинов.
Затова и трябва да се започне с разбиране на потенциалните заплахи и най-вече - обясняването им на всеки служител, който има достъп до компютър. Защото един клик върху заразен файл някъде из интернет означава отваряне на вратата на мрежата ви за хакерски атаки. А в голяма част от случаите служителят, който е направил този клик, дори не е разбрал какво точно се е случило.
И защо сайтът, който се представя за банката му, не е точно банката му и го кара да свали файл, който дори не знае за какво служи. И все пак го инсталира просто защото не знае, че това може да е червей, троянец или какъвто и да било друг вирус.
Или пък въобще не се замисля да провери доколко човекът, който му се обажда дори по телефона, е този, за когото се представя. Както и дали линкът, върху който клика през Facebook, наистина ще му покаже видеото за убийството на Осама бин Ладен например.
Следващата, не по-маловажна стъпка е осигуряването на адекватна софтуерна и хардуерна защита на ИТ инфраструктурата на компанията. Което става по различни начини, но в крайна сметка трябва да се започне първо с одита й - трябва да се знае какво точно трябва да се защити, за да бъде защитено.
И накрая, но не на последно място - трябва да се има предвид, че процесът е непрестанен - по същия начин, по който еволюират продуктите на всяка една компания, така и атаките търпят промени, за да се нагодят към действителността. И ако преди години беше модерно името на хакера да се появи по няколко хиляди компютъра, сега е модерно банковата му сметка да се препълни с чужди пари.
Сигурността в няколко стъпки

- Проверете с каква защита разполагате. Защитните стени са нещо важно, но не е лошо да знаете с каква защита разполагате. Важно е да се наблюдават както вътрешните процеси в компанията ви, така и информацията, която е публична. Отворените портове (точки за достъп) до инфраструктурата ви трябва да бъдат намлени до минимум.
- Одит. Одитът на инфраструктурата ви е следващата стъпка. В него влиза вътрешен и външен тест за проникване, който показва доколко някой е способен да осъществи пробив в сигурността ви на база на международни стандарти.
- Политика за сигурност. Не е никак лошо да имате определени правила, които служителите ви да спазват - определена дължина и структура на паролите, правила за достъп до информацията и т.н.
- Не спирайте да се защитавате.