Три години "Мини Марица-изток" са мамили в транспортна поръчка

Три години "Мини Марица-изток" са мамили в транспортна поръчка

&quot;Мини Марица изток&quot;<br />
<br />
"Мини Марица изток"

Две поредни ръководства на "Мини Марица-изток" за периода 2006 – 2009 г. са причинили вреди на държавата за 135 264.21 лв. само по една поръчка – превоз на работници и служители. Това показва проверка на Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ), която приключи в края на май.
Щетите за държавата са около 135 хил. лева
Дължимата сума от начислени неустойки плюс причинените вреди към момента се изчислява на 177 765.74 лева. Отделно одиторите не са успели да съставят около 20 акта за административни нарушения заради изтеклия им давностен срок от три години.
Агенцията за държавна финансова инспекция извършва последващ контрол на изхарчените публични средства и глобява персонално, а не дружеството като юридическо лице. Ведомството до момента работи само по сигнал, като няма право да излиза от обхвата на подадените жалби. Така проверката на държавните "Мини Марица-изток" се изчерпва единствено до транспортната поръчка.
Със съставени актове за административни нарушения са двама бивши изпълнителни директори на компания - Иван Марков (управлявал дружеството до юли 2009 г.) и Тодор Тодоров (изп. директор между юли 2009 г. и февруари 2011 г.). Нарушения по обществената поръчка са допуснали и двамата заместници на Марков – Гочо Христов и Тенчо Кайряков, но на тях не са им съставени актове заради изтекли давностни срокове. С акт е заместникът на Тодоров – Христо Николов. Основните суми за причинени вреди са за служителите по дирекции в компанията.
Проверяваната поръчка е "Рамково споразумение за извършване на автотранспортни услуги – превоз на работници и служители на "Мини Марица-изток". Финансовата инспекция е получила сигнал в три аспекта – възлагане на поръчката през 2006 г., проверка на изпълнението на сключените договори и на начина на формиране на цената на километър пробег в офертите на участниците.
Проверката е продължила повече от шест месеца, като е започнала в края на септември 2010 г. и е приключила през май 2011 г. Очакваната стойност на конкурса е била 26.48 млн. лева за период от три години – от 2007 до 2009 г. Тя е била разделена на четири лота заради направленията на превоза на персонала – направление рудник "Трояново 1", рудник "Трояново-север", рудник "Трояново 3" и посока Управление на компанията.
Сключени са рамкови споразумения с три фирми – "Превози Фаворит 2006", "Марица транс 2006" и с "Обединение Автотранс", което обслужва два от лотовете на поръчката.
Инспекцията е установила, че са фактурирани превози, които не са извършвани, а също така са извършвани превози, които не влизат в поръчката. Самите фирми също са допускали нарушения и се е наложило да връщат пари заради неправилно счетоводно отчитане на поръчките. "Въз основа на представените пътни листи се установи, че без наличието на достатъчно относими и безспорни са включени неизвършени допълнителни превози, както и незаявени допълнителни пробези, пише в доклада на АДФИ.
Освен това компаниите изпълнителки са използвали неправомерно данъчни кредити при допълнителни превози, които не са били свързани с "Мини Марица-изток". Открити са и много нарушения при спазването на сроковете по процедурата, както и сключването на договори без изискана задължителна гаранция, както е по закон.
Държавната компания заедно с ТЕЦ "Марица-изток 2", НЕК, БЕХ , ТЕЦ "Марица-изток 3" и АЕЦ "Козлодуй" са едни от най-проверяваните дружества. Досега от 2009 г. АДФИ е направила общо 41 констатации, 39 от които са за открити нарушения. От 4 февруари "Мини Марица-изток" са с ново ръководство. Тогава изпълнителен директор стана бившият зам.-директор на ТЕЦ "Марица-изток 2" Евгени Стойков. И досега от Българския енергиен холдинг (БЕХ), в чиито предели е дружеството, не са обявили причини за уволнението на Тодор Тодоров като изпълнителен директор на мините.