Три години "Мини Марица-изток" са мамили в транспортна поръчка

Две поредни ръководства на "Мини Марица-изток" за периода 2006 – 2009 г. са причинили вреди на държавата за 135 264.21 лв. само по една поръчка – превоз на работници и служители. Това показва проверка на Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ), която приключи в края на май.
Щетите за държавата са около 135 хил. лева |
Агенцията за държавна финансова инспекция извършва последващ контрол на изхарчените публични средства и глобява персонално, а не дружеството като юридическо лице. Ведомството до момента работи само по сигнал, като няма право да излиза от обхвата на подадените жалби. Така проверката на държавните "Мини Марица-изток" се изчерпва единствено до транспортната поръчка.
Със съставени актове за административни нарушения са двама бивши изпълнителни директори на компания - Иван Марков (управлявал дружеството до юли 2009 г.) и Тодор Тодоров (изп. директор между юли 2009 г. и февруари 2011 г.). Нарушения по обществената поръчка са допуснали и двамата заместници на Марков – Гочо Христов и Тенчо Кайряков, но на тях не са им съставени актове заради изтекли давностни срокове. С акт е заместникът на Тодоров – Христо Николов. Основните суми за причинени вреди са за служителите по дирекции в компанията.
Проверяваната поръчка е "Рамково споразумение за извършване на автотранспортни услуги – превоз на работници и служители на "Мини Марица-изток". Финансовата инспекция е получила сигнал в три аспекта – възлагане на поръчката през 2006 г., проверка на изпълнението на сключените договори и на начина на формиране на цената на километър пробег в офертите на участниците.
Проверката е продължила повече от шест месеца, като е започнала в края на септември 2010 г. и е приключила през май 2011 г. Очакваната стойност на конкурса е била 26.48 млн. лева за период от три години – от 2007 до 2009 г. Тя е била разделена на четири лота заради направленията на превоза на персонала – направление рудник "Трояново 1", рудник "Трояново-север", рудник "Трояново 3" и посока Управление на компанията.
Сключени са рамкови споразумения с три фирми – "Превози Фаворит 2006", "Марица транс 2006" и с "Обединение Автотранс", което обслужва два от лотовете на поръчката.
Инспекцията е установила, че са фактурирани превози, които не са извършвани, а също така са извършвани превози, които не влизат в поръчката. Самите фирми също са допускали нарушения и се е наложило да връщат пари заради неправилно счетоводно отчитане на поръчките. "Въз основа на представените пътни листи се установи, че без наличието на достатъчно относими и безспорни са включени неизвършени допълнителни превози, както и незаявени допълнителни пробези, пише в доклада на АДФИ.
Освен това компаниите изпълнителки са използвали неправомерно данъчни кредити при допълнителни превози, които не са били свързани с "Мини Марица-изток". Открити са и много нарушения при спазването на сроковете по процедурата, както и сключването на договори без изискана задължителна гаранция, както е по закон.
Държавната компания заедно с ТЕЦ "Марица-изток 2", НЕК, БЕХ , ТЕЦ "Марица-изток 3" и АЕЦ "Козлодуй" са едни от най-проверяваните дружества. Досега от 2009 г. АДФИ е направила общо 41 констатации, 39 от които са за открити нарушения. От 4 февруари "Мини Марица-изток" са с ново ръководство. Тогава изпълнителен директор стана бившият зам.-директор на ТЕЦ "Марица-изток 2" Евгени Стойков. И досега от Българския енергиен холдинг (БЕХ), в чиито предели е дружеството, не са обявили причини за уволнението на Тодор Тодоров като изпълнителен директор на мините.