Авиокомпании от Северна Америка атакуват европейската въглеродна търговия

Авиокомпании от Северна Америка атакуват европейската въглеродна търговия

Авиокомпании от Северна Америка атакуват европейската въглеродна търговия
Американски и канадски авиокомпании се опитват да се измъкнат от европейската търговия с емисии, в която трябва да попаднат от догодина, като се опитват да оспорят правната основна на екологичната мярка. Авиацията причинява около 3 на сто от световните парникови емисии, които са в основната на измененията в климата.
Днес в европейския съд в Люксембург започна делото на Американската асоциация за въздушен транспорт (ATA) и компаниите "Америкън еърлайнс" и "Юнайтед континентъл" срещу включването им в Европейската схема за търговия с емисии (ЕСТЕ).
По план от началото на 2012 г. всички компании с полети от и до летища в ЕС ще трябва да купуват разрешителни от ЕСТЕ за 15% от въглеродните емисии, които изпускат. Ако не се съобразят с правилата, те ще бъдат принудени да плащат сериозни глоби. Така авиацията ще се присъедини към 11 000 фабрики, топлинни и електрически централи, които вече са част от схемата.
Американските фирми настояват, че само правителството във Вашингтон може да ги регулира, докато летят над Северна Америка и Атлантическия океан, показват съдебни документи, цитирани от "Ройтерс".
В САЩ транспортната асоциация е възприела подобен подход, коментира агенцията. Бизнес организацията се опитва да убеди Конгреса, че евентуална схема за търговия с емисии ще причини разходи, равняващи се на една трета от горивните акцизи.
Срещу плановете на Брюксел се обяви и Националният съвет по въздухоплаване на Канада, който представлява най-големите превозвачи в страната – "Еър Канада" и "Еър Трансат". Според ищците ЕС нарушава основното споразумение в авиацията – Чикагската конвенция.
"Не става дума за възражение срещу ЕСТЕ по принцип. Европейският съюз се опитва да наложи схемата си на компании от трети страни за полети, които в по-голямата си част са извън европейското въздушно пространство. Говорим за екстериториален аспект", обяснява директорът по екологичните политики Пол Стийли на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA).
Адвокатите, представляващи ЕС, твърдят, че общността е включила самолетите в схемата за търговия, след като е получила съгласие от ООН. Защитниците на мярката са посочили, че за разлика от екотаксите и данъчното облагане на горивото в ЕСТЕ компаниите сами избират как да намалят емисиите си и колко квоти ще са им нужни.
"Разширяването на ЕСТЕ към авиацията вероятно е най-евтиният и ефективен начин за справяне с климатичните влияния на авиацията в Европа", пише главният икономист на IATA Брайън Пиърс в доклад от 2007 г., когато ЕС подготвя новите правила.
По това време анализът на асоциацията, която покрива около 93 на сто от глобалния въздушен трафик, стига до извода, че мярката ще окаже "маргинално влияние върху печалбите на авиолиниите".
Според превозвачите емисиите им трябва да се контролират само от агенции на ООН, например от Международната организация за гражданска авиация (ICAO). Преговорите в рамките на ICAO буксуват от 1997 г., оправдават се в Брюксел.
"Дълги години бяхме търпеливи. Глобални решения? Напълно съм съгласна. ЕС се бори за глобални решения от много време, за съжаление без адекватен успех", коментира пред "Ройтерс" евркомисарят по климата Кони Хедегор. Съдът в Люксембург трябва да се произнесе по казуса до края на годината.