Договорени са 90% от европарите за железниците

Договорени са 90% от европарите за железниците

Договорени са 90% от европарите за железниците
781 млрд. лв. са сключените договори за модернизация на жп линиите Свиленград - турска граница и София - Бургас
Евросредствата за изграждане на жп инфраструктурата у нас са договорени на 90%, след като вчера беше подписан договорът за модернизация на жп участъка от Септември до Пловдив, отчете министерството на транспорта. Единственият договор, който остава да се сключи, е този за ремонта на жп участъка Първомай - Свиленград.
Той беше финансиран по предприсъединителната програма ИСПА, но България не успя да приключи проекта в края на 2010 г. и загуби 80 млн. евро по данни на Еврокомисията. Сега неремонтираният участък трябва да се направи със средства от оперативна програма "Транспорт".
Бюджетът за развитие на жп инфраструктурата по програма "Транспорт" от 1.1 млрд. лв. е договорен изцяло и дори преизпълнен, показват данните в информационната система за еврофондовете ИСУН. Според нея договорените пари са 1.4 млрд. лв., от които 113 млн. лв. са усвоени към 15 юни 2011 г.
Това се дължи на прехвърлянето на строящите се в момента два участъка от софийското метро от жк "Обеля" до жк "Надежда" и от жк "Младост" до бул. "Цариградско шосе" на обща стойност 754 млн. лв.
Метрото първоначално беше в приоритета на програмата за подобряване на интермодалността при превоза на пътници и товари, но спешно беше прехвърлена част от него към жп инфраструктурата, за да не бъдат отписани европари на България в края на годината. Причината е, че реализацията на жп проектите се забави и строителство им започна едва през тази година.
В момента се ремонтира жп линията Свиленград - турска граница от чешката фирма ОХЛ ЖС за 85.8 млн. лв. Другият жп проект, по който се работи, е Пловдив - Бургас, като търговете бяха спечелени от българско-италианския консорциум "Джи Си Еф – СК 13 – Трейс рейлинфра" за 595 млн. лв.
Третият обект за модернизация на жп линията Септември - Пловдив е на стойност 200 млн. лева и работата по него предстои да започне. Обектът е разделен на три позиции, като жп отсечката Септември – Пазарджик ще се изпълнява от "Свителски – РВП Кьоне", жп отсечката Пазарджик – Стамболийски - от "Ай Джи Ей железопътна инфраструктура", и жп отсечката Стамболийски - Пловдив - от "Порр Бау".
След модернизирането на жп линията пътническите влакове ще могат да се движат със 160 км/ч, а товарните със 120 км/ч. При необходимост скоростта може да достигне и 200 км/ч, ако се използват влакове с накланящи се кошове. Изграждането на жп участъка от София до Септември беше отложено за след 2014 г.