БДЖ иска двойно увеличаване на държавната субсидия

БДЖ иска двойно увеличаване на държавната субсидия

- Компанията няма печеливша пътническа линия
БДЖ ще поиска увеличаване на държавната субсидия за пътническите превози от 20 млн. лв. сега на 50 млн. лв. от следващата година. Това съобщи днес Владимир Владимиров, председател на съвета на директорите на "Холдинг БДЖ", по време на кръгла маса за реформите в държавното предприятие.
В същото време правителството одобри отпускането на заем до 140 млн. лв. за БДЖ от Българската банка за развитие. От тях 25 млн. лв. ще отидат за ремонти, а още толкова за погасяване на дългове, каза Владимиров.
Той не посочи какво ще правят с останалите 90 млн. лв. Целевият заем от банката за развитие ще бъде върнат, след като Световната банка одобри отпускането на кредит на БДЖ до 240 млн. евро за 3-годишен период, като решението се очаква да бъде взето през септември.
Кредитът може да стане факт след одобрение на Еврокомисията за допълнителна държавна помощ за БДЖ.
До края на годината трябва да бъдат съкратени и около 1000 души съгласно ангажимента към Световната банка. В момента в БДЖ работят 13 000 души. За два дни откакто е на поста, новият изпълнителен директор на железниците Йордан Недев е уволнил петима началници - управителите на "БДЖ-ТПС Локомотиви", "БДЖ Товарни превози", "БДЖ Пътнически превози" и началниците на отделите "Имоти" и "Ремонти". "Имам право да дойда със собствен управленски екип", обясни Недев отстраняването им.
В момента БДЖ няма печеливша пътническа дестинация, въпреки че е монополист на този пазар. Дори линиите София - Бургас и София - Варна, по които има най-много пътници, са на загуба, посочиха от синдикатите.
За да станат печеливши, е необходимо линиите да станат скоростни, а купуването на билети да става чрез интернет, каза Владимиров. Кои жп линии ще бъдат закрити и кои разширени ще стане ясно, след като е готов анализът, посочи Владимиров.
БДЖ продължава да е на загуба, като за първите пет месеца на 2011 г. тя е 16 млн. лв., което е с 19 млн. лв. по-малко в сравнение със същия период на 2010 г., отчете Недев. "Докато не излезем на печалба, няма да спя спокойно", заяви новият шеф на БДЖ. Целта му е железниците да излязат на нула още през 2012 г., а не през 2014 г., както се планираше по-рано.
Единственият шанс да започнете да печелите е да станете конкурентни на другите видове транспорт, каза Георги Ангелов, старши икономист в "Отворено общество". За това е необходимо да се стига до морето за 4 часа, а не за осем, посочи Ангелов.
Той посъветва всички ненужни активи на железниците да се продадат, а ръководството да се премести от центъра в София на Централна гара. Недев заяви, че планира колетните пратки, охраната и почистването да се дадат на частни фирми, като за колетите вече е създадено смесено дружество с "Тип-топ куриер".
Ръководството на БДЖ  разчита на допълнителни средства от продажбата на 6600 стари товарни вагона. Първата процедура за продажбата  на 550 от тях обаче се е провалила, след като не се е явил нито един купувач.