Финансовият директор е все по-важен в компаниите днес

Дълго време приеман за финансов пазач на компанията, ролята на главния финансов директор (CFO) силно се разви до стратегически партньор и съветник на изпълнителния директор (CEO). Той играе все по-важна роля при определяне на стратегията на компанията особено в една силно несигурна икономическа среда. Финансовият директор вече е много по-ангажиран във формиране на целите, политиките и процесите в компанията. Всички тези тенденции не подминават и България. "Дневник" представя поредица за ролята на финансовия директор в България и по света. Днес представяме глобалното проучване, направено от консултантската компания "Ърнст и Янг". Във вторник очаквайте интервю с Лес Клифорд, партньор в компанията и председател на CFO програмата в Обединеното кралство. |
35% казват, че играят водеща роля в развитието на корпоративната стратегия на компанията 61% са на мнение, че позициите на финансовия директор са се подобрили през последните три години "Излизането извън финансовите функции ще ти даде принципите и способностите да станеш истински бизнес партньор", Рене Хоофт Граафланд, "Хайнекен" |
Финансовият директор играе все по-голяма и важна роля в днешните организации. Длъжността му е идеална, за да играе централна роля във формулирането на стратегията на компанията. Като лидер във финансовите функции той вижда перспективите за представянето на цялата компания и дейностите, в които може да се създаде стойност.
Това са изводите от проучване и анализ на "Ърнст и Янг" за отговорностите и предизвикателствата пред финансовите директори в Европа, Близкия изток, Индия и Африка. В него са участвали 669 финансови лидери в различни компании.
Финансовият директор често е по-добре информирани за бизнес операциите и представянето на компанията от когото и да било друг в нея. "Хората, които са най-добре позиционирани да помогнат за създаването на стратегията на бизнеса, са тези, които работят във финансовата област, защото една от функциите им е да разглеждат почти всеки друг аспект от бизнеса", посочва Анди Халфорд, финансов директор на "Водафон".
Проучването показва широк диапазон на отговорите. В единия край на спектъра е схващането, че финансовите директори играят активна роля в определянето и развитието на стратегията на организацията. В другия край са отговорите, че приносът на финансовите директори може да бъде в по-силното му фокусиране върху осигуряването на информация и анализи за бизнеса на изпълнителните директори.
Над една трета казват, че имат активен принос в определянето и развитието на стратегията на компанията. Повечето от анкетираните отговарят, че техният водещ стратегически принос е в осигуряването на информация и анализи за нуждите на изпълнителния директор и подсигуряване на това бизнес решенията да се основават на здрави финансови критерии.
Проучването и направеният анализ сочат, че за финансовия директор е деликатно постигането на баланс между това да бъде "обективният, независим глас" за бизнеса на компанията и поемането на широки отговорности за операциите. Става ясно още, че все повече финансови директори възприемат операционни отговорности като свои функции, като IT например.
Имайки предвид техните солидни познания на финансовите принципи и техните мениджърски способности, е лесно да се види защо тяхната роля нараства, се посочва в изследването. Но в същото време има потенциален риск от нарастване на възможността за конфликт на интереси, защото финансовият директор е длъжен да бъде независим, обективен глас за мениджърите в компанията.
Финансовата криза наложи да се увеличи фокусът на финансовите директори върху основите на финансите. В сравнение с преди три години сега в основните им задачи доминират тези за управление на разходите, управление на риска, паричните потоци и контрола.
Това възпрепятства увеличаването на ролята им в корпоративната стратегия, както те биха желали. Само 37% от финансовите директори смятат, че имат достатъчно време да се съсредоточат върху тази област, а по-малко от половината са на мнение, че кризата е причината те отново да се фокусират върху контрола.
Все пак разширяващият се обхват на ролята на финансовите директори и потенциала за влияние върху корпоративната стратегия и промените в бизнеса означават, че повечето финансови лидери се радват на високо ниво на удовлетворение от кариерата си - 73% искат да останат на заеманата позиция и само 10% имат амбицията да бъдат изпълнителни директори. | Дневник
Правещите стратегии Приблизително 1/3 от финансовите директори играят водеща роля в развитието на организационната стратегия. Те са по-удовлетворени от тяхното възнаграждение и наличните ресурси за изпълняване на финансовите си функции. Те са и по-доволни от възможностите за кариерно развитие, значително по-голяма е вероятността да имат здрави отношения с изпълнителните директори и други колеги от висшия мениджмънт. Освен това те са относително по-възрастни и по-широко образовани, но вероятността да са счетоводители или да имат докторска степен е по-малка. |
Първите 100 дни като финансов директор
- Очаквай неочакваното: ролята, която заемаш, може да не е същата, която е била обявена на интервюто. Може да откриеш, че реалността е различна от описаното. Важно е да направиш своето задълбочено проучване и да разбереш какви точно функции и роля ще имаш и да идентифицираш ключови последици, които ще наследиш от самото начало.
- Действай бързо: новоназначеният често има удобен случай бързо да възприеме и приложи необходимата промяна. Има ясна разлика между това да започнеш при кризисна ситуация и такава, която е по-стабилна.
- Задавай глупави въпроси: има предимства и недостатъци, ако назначението е вътрешно или външно. Когато си човек от компанията и си новоназначен финансов директор, съществуващите познания за бизнеса, за системите, хората и процесите са предимство. От друга страна, предимствата на външното назначение включват липсата на предишна история, способността по-лесно да управляваш промените и възможността да задаваш глупави въпроси.
- Създавай приятели и свой кръг от хора: важно е да се приоритизират онези взаимоотношения, които са критични (важни) през първите 100 дни и да знаеш какви са очакванията на другите от теб. Очевидно е необходимо да разбереш какво очакват от теб изпълнителният директор и мениджмънтът. Имай предвид, че първите 100 дни може да се чувстваш малко самотен, може да искаш да откриеш своя ментор, който да те води и да действаш като приятел.
- Създай отбор зад себе си: отдели време да разбереш нуждите, отговорностите и способностите на твоя отдел. Открий кой наистина може да ти е полезен и след това можеш да се фокусираш върху по-голямата картина.
- Създай свой стил: задължително е да поставиш своя индивидуален стил в стратегията на организацията. Като външен новак ще е необходимо да се фокусираш върху това да се потопиш в бизнеса и бързо да разбереш как той прави пари. Ако се присъединяваш към нов сектор, ще трябва бързо да овладееш специфичната за него терминология. Независимо дали се местиш на нова позиция като вътрешно или външно назначение, ключът към това навреме да създадеш свой стил е да печелиш бързо.
Настроенията на по-големите и малките компании са различни Финансовите директори в по-големите компании (с най-малко 10 млн. долара приходи) твърдят, че стратегията е по-голям приоритет за тях спрямо преди три години. Те вярват, че трябва да подобрят познанията си при определяне и изпълнението й. Също така те са по-малко удовлетворени от ресурсите за финансиране и от баланса между работата и личния живот, отколкото колегите им в малките компании. Освен това искат да имат повече от ролите на изпълнителните директори (44% спрямо 35% при малките), но все пак вярват, че за това е нужен допълнителен опит, за да го постигнат. Въпреки че са на мнение, че финансовите директори трябва да се превръщат все повече в лице на компанията, те споделят като най-лоша комуникацията им с инвеститори, анализатори, регулатори и правителствата. По-големият им опит означава, че те осъзнават необходимостта от тези отношения. |
Финансовите мениджъри над 50 години и тези под 40 години Финансовите мениджъри над 50 години е по-вероятно да играят водеща роля в развитието на цялостната стратегия (39 спрямо 32) на компанията, докато по-младите им колеги е по-вероятно да я финансират и изпълняват (42% спрямо 33%). Освен това по-големите са много по-фокусирани върху риска, което се обяснява с по-големия им опит и това, че са преживели повече спадове. Опитът сякаш ги прави и по-удовлетворени от работата им. По-възрастните финансови директори повече осъзнават необходимостта от създаване на отношения с вътрешните и външните заинтересовани страни. По-младите твърдят, че се нуждаят от по-дълбок поглед за индустрията, в която работят, както и за ключовите пазари, както и познания, които да ги изведат нагоре. |