Турският бизнес иска по-облекчени процедури за визи

Турският бизнес иска по-облекчени процедури за визи

Тежките процедури за издаването на бизнес визи е сред основните трудности, които турският бизнес среща в България. Това съобщиха представители на големи турски компании, които участваха в съвместен бизнес форум днес в рамките на официално посещение на делегация от съседната страна начело с президента Абдуллах Гюл.
"Въпросът с визите е един от най-важните за нас, защото стоките ни пътуват свободно, но не и бизнесмените ни", коментира председателят на Турско-българския бизнес съвет Ялчън Егемен. Според турския бизнес това е и основна пречка за развитие на туризма. От години българските хотелиери казват, че има сериозен интерес от турския пазар, най-вече към ски курортите, но тромавите визови процедури отказват местните туроператори от организацията на почивки за България.
"В момента тези бизнесмени, които имат шенгенска виза, може да останат пет дни в България, но трябва да влязат през един граничен пункт и да напуснат страната през друг", коментира хотелиерът Бюрхан Еметру. По думите му това създава сериозно неудобство и е добре да се промени процедурата.
"Проблемът с визите съществува и ние настояваме за по-добра организация при издаването им", каза и председателят на Българската търговско-промишлена палата Цветан Симеонов. През годините редица хотелиери и туроператори от България също са съобщавали за бюрократични процедури, което според тях е основна пречка за посещенията на турски туристи в България. От сектора смятат, че турският пазар може да се превърне в ключов за ски туризма.
По данни на българската агенция за инвестиции Турция е на първо място по регистрация на чуждестранни фирми в България, но едва на 17-о по инвестиции в страната. Турският бизнес обаче се усъмни в изнесените данни, уточнявайки, че статистиката отчита чуждите инвестиции по страната на регистрация на компаниите.
Така например главният изпълнителен директор на групата "Шишеджам" Ахмет Кирман коментира, че компанията присъства в България чрез холандското си поделение и статистиката го отчита като холандска инвестиция. "Собствеността на фирмата обаче е турска", каза още той.
На бизнес форума, който премина при висок интерес, присъстваха представители на над 150 турски фирми в различни сфери. Компаниите заявиха желанието си за инвестиции в балнеологията, здравеопазването, селското стопанство, жилищното строителство, търговията на дребно.
Президентът Георги Първанов, който присъства на бизнес форума с турския си колега Абдуллах Гюл съобщи, че двете държави могат да направят много за развитието на газовия проект "Набуко". Според него въпросът за изграждането на междусистемна газова връзка е лесно решим с усилието на изпълнителната власт. Първанов каза още, че двете държави трябва да си сътрудничат и в сферата на туризма, разработвайки общи маршрути.
Стокообменът между България и Турция се очаква да достигне около 4 млрд. долара през настоящата година. Според Ялчън Егемен има потенциал той да бъде 10 млрд. долара годишно.
"Шишеджам" планира още 450 млн. долара инвестиции в България

Турската група "Шишеджам", която е собственик на стъкларския комплекс "Тракия глас" в Търговище, планира да разшири производството си в България с нови инвестиции за 450 млн. долара. Това съобщи главният изпълнителен директор на холдинга Ахмет Кирман. По думите му средствата трябва да бъдат вложени до 2013-2014 г. Кирман уточни, че в момента се водят разговори с представители на държавата и компанията очаква да види какви облекчения може да получи за предстоящите инвестиции. Според плана в следващите години трябва да бъдат създадени нови линии за плоско и домашно стъкло и огледала. Новите фабрики ще бъдат в района на съществуващите в Търговище. В момента групата има продажби за 165 млн. долара от бизнеса си в България, 90% от които се реализират в чужбина. Според плановете на дружеството след разширението на базите те могат да станат за 365 млн. долара, каза още Кирман.