В търсене на добрия финансов директор

В търсене на добрия финансов директор

Дълго време приеман за финансов пазач на компанията, ролята на главния финансов директор (CFO) силно се разви до стратегически партньор и съветник на изпълнителния директор (CEO). Той играе все по-важна роля при определяне на стратегията на компанията особено в една силно несигурна икономическа среда. Финансовият директор вече е много по-ангажиран във формиране на целите, политиките и процесите в компанията. Всички тези тенденции не подминават и България. "Дневник" представя поредица за ролята на финансовия директор в България и по света.
"Финансовият директор е това, от което има нужда компанията, изпълнителния директор, и той самият."
Атанас Добрев, главен финансов директор на "Виваком"

"Функцията на финансовия директор е изключително важна, защото задава правилната посока и пълната картина."
Петя Димитрова, изпълнителен директор на Пощенска банка

"Преди кризата бизнесът растеше бурно, рискът не беше приоритет и често се пренебрегваше. Сега е друго."
Карън Харисън, главен финансов директор на "Близу"

"Хубаво е да намерим грешките си, какво бихме могли, а не сме направили, преценили ли сме добре рисковете."
Маню Моравенов, изпълнителен директор на "Феърплей пропъртис"

"Познаването на процесите и в организацията и самата нея ти позволява да бъдеш добър професионалист."
Йордан Попов, главен фианнсов директор на "Телелинк"

"Много е важно кой идва след нас, някой, който може да поеме нещата, когато ни няма."
Елена Георгиева, финансов контролер на "Геотехмин"
Въпреки трудностите през последните години и постоянната промяна в нормативната уредба намирането и развитието на финансови специалисти и мениджъри в България не се оказва толкова голям проблем. Това стана ясно по време на дискусия за предизвикателствата и ролята на финансовия директор, организирана от консултантската компания "Ърнст и Янг" и "Дневник".
Като цяло обаче са малко инкубаторите за такива кадри. "Факт е, че повечето хора, които са станали финансови директори, са от одиторски компании или са обучавани от нас в самите компании", заяви Елена Георгиева, финансов контролер на "Геотехмин". Според нея това, което липсва като цяло на пазара, са специалисти с повече познания извън счетоводството.
Йордан Попов е главен финансов директор на "Телелинк". Започнал е от самото й създаване и е стигнал до тази позиция.  "Имах шанса да попадна на правилното място в правилното време. "Дългото прекарано време в компанията ти позволява много добре да опознаеш процесите и структурата на компанията. Това помага да бъдеш добър финансов мениджър и да виждаш какво иска организацията", коментира Попов.
"Функцията на финансовия директор е изключително важна, защото задава правилната посока, виждайки всичко и давайки пълната картина", коментира Петя Димитрова, изпълнителен директор на Пощенска банка. Преди да поеме поста, тя е била главен финансов директор на банката. "За това се иска време, не се изгражда от днес за утре", коментира тя
Според изпълнителния директор на"Феърплей пропъртис" Маню Моравенов в България има достатъчно добри финансови специалисти. "Въпросът е обаче как от добър финансист да се превърнеш в добър финансов мендижър, да можеш и да имаш уменията да ръководиш, а не само да четеш отчетите. Често се случва добър финансист с аналитичен ум трудно да обяснява. Това е нещо, което трябва да се развива, за да се превърне експертът в добър финансов мениджър", заяви той.
"Финансовият директор е това, от което има нужда компанията, това,  от което има нужда изпълнителният директор, и на трето място, какво иска самия той да постигне. Ако тези неща са в хармония, тогава имаме добър финансов директор", коментира Атанас Добрев, главен финансов директор на "Виваком".
Промяна в начина на работа
Кризата промени начина, по който финансовите директори бюджетират. "Бюджетирането по време на криза претърпя огромни промени. Ако преди се правеше за година, сега не е така, коментира Елена Георгиева и допълни: В момента правим постоянна прогноза, ежедневно, и се планира какво очакваш да стане в края на седмицата и месеца. Това затрудни много работата на отделите, но не е само тук."
Според Петя Димитрова дори и преди кризата бюджетът е започнал да се приема малко като отживелица. "Това е тенденцията, и тя е не само заради кризата, а поради развитието на бизнеса, който става все по-динамичен. Големите компании, но и по малките, се обръщат към развитие на компанията, без да се омаловажава печалбата."
Според Карън Харисън, главен финансов директор на "Близу", кризата е накарала финансистите да се фокусират върху риска. "Преди кризата, когато растяхме бурно, това не беше приоритет и често се пренебрегваше. Сега е друго", коментира тя.
"Ако се замислим каква е причината за световната криза, тя в голяма част се крие във финансовите директори. Хубаво е да намерим нашите грешки, какво бихме могли, а не сме направили, преценили ли сме добре рисковете", коментира Маню Моравенов. "Трябва да отчетем и фака, че колкото и да сме били подготвени, малко бяха тези, които осъзнаха това, което се случи, а то беше бързо и рязко, малко хора го очакваха", допълни той.
Атанас Добрев обаче коментира, че винаги ни се струва, че текущата криза винаги е най-лоша, което всъщност не е така. "Всъщност, ако се замислим, през последните 20 години имаше много по тежки кризи в България, 40% спад на икономиката и трицифрени лихви. Тогава имахме криза, сега по-скоро имаме проблеми", заяви той.
Изграждане на лидери
"Всяка компания трябва да има политика за изграждане на лидери, но това зависи и от човека. Защото ти може да изграждаш лидер, когато човекът показва качества. Ако той може да го направи, определено компанията има много начини, за да го постигне. "Много големи компании имат отдели за търсене на таланти, да открият тези хора, в които има потенциал. Не всеки човек може да бъде лидер, това освен всичко е и призвание", заяви Петя Димитрова.
"В България има голям напредък в това отношение. Много е важно да си отговорим на въпроса кой идва след нас. В чуждите компании се прави, но не и в българските. Трябва да знаем, че има човек, който, ако ни няма, може да поеме след нас", коментира Елена Георгиева. "Смятам, че пътят за успеха в този случай се нарича партньорство - между теб и твоя мениджър. Трябва да го направиш", заяви и Карън Харисън.