КЗК глоби с 13.7 хил. лв. компания за балансиращи гривни

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) глоби с 13 700 лв. дружеството "Пауър баланс България", защото умишлено е заблуждавало потребителите, показва решение на ведомството. Компанията е предлагала на пазара силиконови гривни и медальони, за които твърди в рекламни послания, че "са с положителни действия върху организма на човека". Антимонополният орган не е открил съществуващи доказателства за твърдението на фирмата, че продуктите й "подобряват естествения енергиен поток на тялото".
"В конкретния случай се изнасят твърдения, от които потребителят очаква позитивни резултати за подобряване на личните възможности. Тези обещани от дружеството резултати не са подкрепени с надлежни доказателства, например да са били извършени изследвания на потребители преди и след използване на продуктите или да са били правени лабораторни изпитания на самите продукти, за установяване на тяхното влияние върху организма на човека", пише в решението на КЗК.
Наложената глоба представлява 5% от нетните приходите на "Пауър баланс България" за 2010 г., които възлизат на 274 хил. лева. Това е и една от най-високите в процентен размер санкции, налагани от КЗК (таванът на санкциите е 10%). Причина за високата глоба е, че дружеството е рекламирало продуктите си на територията на цялата страна, включително и чрез интернет. "Така посланието на фирмата е можело да достигне до неограничен брой потребители и да навреди на неограничен брой конкуренти на пазара", пише в становището на КЗК. Решението на комисията не е окончателно и може да бъде обжалвано в 14 дневен срок пред Върховния административен съд.
Антимонополната комисия се е сезирала по случая след подаден сигнал към нея. По време на проверката "Пауър баланс България" е посочила, че "не разполага с доказателства за направени изпитвания и/или анализи на продуктите и евентуалното им положително въздействие върху организма на човека, като твърди, че такива не са й били предоставени от производителя на продуктите". Дружеството е обяснило още, че не разполага и с доказателства за начина на програмиране на продуктите или с такива за авторство и защита на технологията. Междувременно глобената компания е представяла в свои реклами продуктите си като "подобряващи естествения енергиен поток и водещи до по-добро функциониране на човешкото тяло".
"Пауър баланс България" е предлагала на българския пазар силиконовите и неопренови гривни и силиконови колиета с марката "Пауър баланс" от началото на юли 2010 г. Производител на изделията е едноименна компанията в САЩ. Местата на разпространение на продуктите са били магазини за спортни стоки в търговски центрове и фитнес центрове. Българското дружество е прекратило дистрибуцията на балансиращите продукти от декември същата година "поради наличието на много лица, предлагащи имитации на продуктите с марка "Пауър баланс", както и поради липса на надлежна защита на търговската марка от страна на производителя на процесните продукти", пише в становището на дружеството, изпратено до КЗК. Компанията е обяснила, че все пак сайтът й функционира и след тази дата с рекламата, за да осигури следгаранционна поддръжка на изделията.