ОЦК ще намалява разходи с нова технология за извличане на метали

"Оловно-цинков комплекс" - Кърджали, е купил лиценз на нова технология за извличане на метали, с която може да спестява над 10 млн. долара годишно, съобщиха от дружеството. По този начин ще се продължи започналата модернизация на цинковия завод в комплекса.
За "Дневник" собственикът на предприятието Валентин Захариев уточни, че "това е съвсем нова технология, която е лицензирана преди 2-3 месеца, и ние сме една от първите фирми в света, които я купихме".
Стойността на инвестицията, без да се включват платените за лиценза пари, е 3 млн. долара. Отделно ОЦК ще плаща и такса 15 години, но точният й размер не се посочва. Оборудването трябва да бъде пуснато до 9 месеца и с него отпадъците от бъдещия цинков завод ще намалеят с 30%. Според Захариев още се уточнява как ще се финансира проектът - със собствени средства или с банков заем.
Технологията ще се прилага в новия завод за цинк, който според Захариев ще бъде пуснат в експлоатация през първото тримесечие на следващата година. С нея ще бъде възможно от цинковия концентрат да се извлича минимум 98% от цветния метал, при условие че сега се постигат около 88%.
Захариев каза още, че комбинатът е взел всички необходими мерки, за да поднови спряното производство на олово. През април екоминистерството реши, че то не може да продължи да работи, защото в атмосферата се изхвърляха повече от разрешените количества серни окиси.
Преди това производството беше намалено с 40 на сто, но инсталацията за обезсеряване също не успя да се справи с превишените норми. Сега от предприятието очакват разрешение от министерството, за да подновят производството.
Според Захариев към днешна дата комбинатът не замърсява Кърджали, но местни екоактивисти са на обратното мнение.
Той заяви, че компанията е отчела оперативна печалба през юни, без да уточни точно колко. Въпреки направените вече инвестиции и усилията за повишаване на ефективността дружеството не успява да подобри нормата си на печалба поради по-трудното осигуряване на финансиране.
За първото тримесечие приходите от продажби намаляват с 20% до 26 млн. лв., а износът остава водещ за компанията, като на него се падат близо 81% от постъпленията.