Железниците опитват да продадат губещи линии
Преговаряме с няколко компании да купят железопътните линии, които обслужват предприятията им, но са губещи за Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Това каза зам.-министърът на транспорта Камен Кичев пред депутатите от транспортната комисия.
Той добави, че има интерес от предприятията да придобият трасетата, но не уточни кои са фирмите. Ставало въпрос за линии до мини например, които обслужват само тях.
Ако трасетата не станат частни, ще трябва да бъдат закрити, тъй като това е едно от изискванията на Световната банка за отпускането на кредит от 140 млн. лв. за НКЖИ.
В четвъртък депутатите одобриха започването на преговори между НКЖИ, правителството и банката за отпускането на държавно гарантирания заем. Той ще бъде използван за купуване на техника за поддържане на линиите.
Комисията одобри започването на преговори и по първата част от кредита от 460 млн. лв. за БДЖ. С него компанията ще погаси част от задълженията си към банки и доставчици и ще ремонтира вагони и локомотиви. Световната банка трябваше да разгледа кредитното споразумение за заемите този месец, но заради допълнително уточняване на документацията решението ще бъде взето най-рано през септември.
Междувременно част от влаковете на БДЖ може да бъдат запорирани и спрени от движение заради просрочени банкови заеми основно към Българската банка за развитие (ББР) и германската KfW. За да погаси задълженията, превозвачът разчита на новия кредит от Световната банка.