Още 155 млн. лв. отпускат за околовръстното шосе на София
- 20 млн. лв./км струва магистралата край столицата |
Още 155 млн. лв. ще отидат за 8.5 км разширение на околовръстното шосе на София в западна посока. Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) пусна обществена поръчка за първите 3.5 км от магистрала "Люлин" до река Какач за 78 млн. лв. Това стана ясно от обявление в Официалния вестник на Европейския съюз. За останалите 5 км от река Какач до Северната скоростна тангента търгът ще бъде пуснат до края на годината, уточниха от АПИ. Средствата са от спестените пари от проведените досега търгове по оперативна програма "Транспорт".
Досега за строителството на 6.6 км от разширението на южната дъга на околовръстното шосе на София са похарчени 132 млн. лв., което прави средно по 20 млн. лв. за километър. Така крайградският път на столицата се превръща в най-скъпата магистрала в България. Строителството на околовръстното средно е по-скъпо с около един милион лева на километър спрямо 19 км магистрала "Люлин", която излезе 185 млн. евро. За сравнение - магистралите "Марица" и "Тракия" бяха спечелени на цени от 3.5 до 4.5 млн. лв./км.
Разширението на околовръстното шосе на София започна през 2006 г. с 4.5 км отсечка от бул. "България" до "Симеоновско шосе". Участъкът беше завършен през юни 2010 г. и излезе на държавата 93 млн. лв. Малко след пускането му в експлоатация пътят се нагъна заради поройните дъждове. За възстановяване на пораженията от природното бедствие правителството отпусна 2 млн. лв. Тази отсечка беше направена от "Обединение Юг" с водещ партньор "Главболгарстрой - Инфраструктурно строителство".
В момента тече вторият етап от разширението на околовръстното от "Симеоновско шосе" до жк "Младост 4". Отсечката от 2.14 км беше спечелена от "Главболгарстрой" с цена от 37.24 млн. лв. без ДДС. Тя трябва да бъде готова през следващата година. Част от нея до магазина на мебелния гигант "Икеа" се предвижда да бъде пусната през септември за отварянето на търговския обект. Отсечката се строи със спестените средства от първата фаза на пътните проекти по оперативна програма "Регионално развитие".