"Новите" дрехи на българите
Десетки хора чакат на опашка още сутринта пред магазин. Тази гледка, характерна за времето преди 89-а година, беше актуална и в средата на 90-те години, когато на пазара активно навлязоха магазините за втора употреба, известни и с английското second hand. Може да се види и днес в редица градове пак пред същите търговски обекти и в дните, когато се зареждат нови артикули.
На фона на кризата от последните години, която нанесе тежък удар върху производството и търговията с текстилни изделия, продуктите втора употреба се превърнаха в "новите" дрехи на българите. Представители на сектора са категорични, че този тип търговия изживява истински ренесанс, а увеличените продажби водят до откриване на нови и нови търговските обекти.
Представителите на бранша често правят аналогии за увеличеното вътрешно потребление сега с 90-те години, когато секторът имаше огромен подем. За разлика от тогава обаче днес търговията е много по-различна - на фона на постоянното влизане на нови играчи на пазара вече се оформиха и няколко големи вериги.
Освен това започва да се случва и известна специализация на магазините както като ценови клас, така и като продуктови категории. Български търговци вече навлизат и в други държави от региона, а някои се пробват и в интернет продажбите.
Двете лица на кризата
Според големите търговци на едро и дребно от 2009 г., когато реално кризата започна да се усеща и от хората, много бързо се повишава и интересът към магазините втора употреба. Някои от малките търговци казват, че са успели да увеличат почти двойно оборотите си и са привлекли много повече лоялни клиенти.
"Имаше хора от квартала, които никога не са стъпвали в магазина, а сега идват всяка седмица", разказа Веселка Тончева пред "Дневник", която е собственик на два малки обекта за дрехи втора употреба в София. По думите й първото рязко увеличение на продажбите е настъпило в края на 2009 г. И продължава и до днес.
"Интересът абсолютно се засилва", каза и собственикът на компанията "Комфорт стил" Валентина Дачева, която внася на едро употребявани дрехи и има верига от магазини в Казанлък и София.
Повишеният интерес към тази търговия кара и много нови малки играчи да навлязат в бизнеса.
В България няма официална статистика колко са обектите за такъв тип продажби, но факт е, че в редица градове магазините second hand се увеличават с главоломен ръст. По различни оценки на представители на бранша в момента има между 5 и 8 хил. магазина, а складовете на едро са между 600 и 1000. От сектора казват, че в сравнение с преди началото на кризата увеличението при търговците на дребно е между 30 и 50% и е валидно за почти всички градове.
Според наблюденията на участниците на пазара към този бизнес най-често се пренасочват търговци на конфекция, чиито продажби са намалели. Причината е, че началната инвестиция е доста малка, тъй като в общия случай те вече разполагат с търговски обект, склад, рафтове, закачалки и всичко необходимо за един магазин.
"Интерес има още и от собственици на мебелни магазини, канцеларски центрове и др.", разказа търговският директор на веригата "Мания" Дарина Янчева. Веригата се състои от 37 магазина в България и Румъния и предлага обекти на франчайз.
На фона на общото увеличение на търсенето и навлизането на нови играчи кризата за сектора има и друго лице. Търговците на едро, които внасят стоката си предимно от Западна Европа, твърдят, че все по-трудно успяват да я намират.
От компанията "Евротекс", която е един от големите търговци на едро, обясниха, че в световен мащаб се наблюдава недостиг на употребявани дрехи, което е в резултат на увеличеното търсене и по-ниската събираемост в Западна Европа и САЩ. "В резултат цените са на рекордно високи нива", казаха от дружеството и допълниха, че за различните артикули увеличението от началото на 2011 г. е между 15 и 40 на сто на годишна база. Валентина Дачева също наблюдава недостиг на дрехи.
"Все по-трудно се намират", каза тя. Наблюденията й също така показват, че в Западна Европа се увеличават магазините, в които се продават. "Въпреки че сме малък търговец, още през 2010 г. се наложи да потърсим сътрудничество и с втори вносител, за да можем да осигуряваме постоянно нова стока", разказа и Веселка Тончева.
В момента на пазара на дребно дрехите от най-ниска категория са с цени между 15 и 30 лв. за килограм. Така е възможно да бъде купена тениска за около 2-3 лв. При по-запазените продукти пък обикновено всеки артикул има единична цена. Проучване на "Дневник" в няколко магазина в София показа, че например летни рокли от марките Zara и H&M се предлагат за 10 и 13 лв., а есенно мъжко яке Kenvelo - за 18 лв.
Възможно е да бъде намерена мъжка риза за между 4 и 10 лв., както и делови костюм за около 40-50 лв. По-ниски са цените на детските дрехи, които варират до около 10-15 лв. според вида. От сектора казаха, че като цени дрехите втора употреба са съпоставими единствено с конфекцията от нисък клас за продуктите на неизвестни марки.
При познатите пък те се съревновават с магазините за преоценени стоки (нови продукти с фабрични дефекти - бел. авт.), както и с част от аутлетите, но предимно по време на разпродажби.
От продажбите на килограм до бутици за употребявани дрехи
Увеличението на продажбите и все по-засилващата се конкуренция в сектора носи и много промени на пазара. От една страна, започват да се създават вериги, които постоянно отварят нови обекти, а от друга - малките играчи започват да търсят различни начини да останат конкурентни.
Познатата от средата на 90-те търговия на килограм вече може да се срещне предимно в крайните квартали, и то за дрехи с най-ниско качество, а много повече други магазини се специализират. Така например в момента може да се намерят магазини за употребявани дамски, мъжки или детски дрехи, за домашен текстил и др.
Сред единичните обекти се оформя и ценова диференциация. "В момента се отварят много магазини с малка търговска площ, в които дрехите са от по-високо качество", коментира Дарина Янчева. "Бутиците" за втора употреба, които обикновено са в широките центрове на големите градове или в по-скъпи квартали, предлагат асортимент единствено на известни марки.
"Дрехите, които се предлагат, са почти нови", разказа собственикът на магазин "Скрин" в София Кристина Сивилова. От компанията "Евротекс" коментираха, че на този етап не може да се предвиди дали специализацията на магазините ще продължи, но е "логично да се случи", особено при по-малките обекти.
Като продължение на развитието си част от компаниите постепенно започват да търсят реализация и на чужди пазари. Така например част от търговците на едро вече изнасят продукция за почти всички държави в Източна Европа, както и за някои африкански и азиатски страни. Веригата "Мания" пък има 4 магазина в съседна Румъния и планира да ги увеличи.
Присъствие и в интернет
Освен в традиционните магазини дрехи втора употреба могат да бъдат открити и в интернет. Едната такава възможност е през сайтовете тип търгове, където различни хора продават/купуват свои вещи. В последните две години обаче се увеличават и онлайн магазините, макар все още да са много малко като брой. Една част от тях са сайтове на търговци, имащи и различни обекти в страната, но има и такива, чиито основен бизнес е именно това.
За разлика от традиционните магазини и онлайн търговците в другите сектори при продажбите на дрехи втора употреба има различни ограничения. Така например в повечето от сайтовете има фиксирана минимална сума за покупка (10, 15, 20 лв.), както и изисквания към теглото на пратката.
Друга характеристика на тези сайтове е, че обикновено продават артикули от добре познати марки в средния и високия ценови клас. Обикновено нови дрехи се пускат за продажба в определен ден от седмицата - както е и в традиционните магазини, а залежалите се продават с намаление.
Ниската цена не е единственият фактор за покупка Първата асоциация с магазините за втора употреба винаги е била по-ниска цена. Факт е, че това е причината голяма част от хората да ги посещават. Според търговците обаче не за всички клиенти това е водещ фактор. Маринка Тотева например казва, че към магазина й има сериозен интерес от хора с наднормено тегло. "Много пъти са ми казвали, че пазаруват при нас, защото успяват да намерят разнообразие от дрехи с по-големи размери", разказа тя. Имало е и случаи, когато идват клиенти, за да търсят конкретно някакъв по-специфичен продукт, който се намира по-трудно. "Питали са за какво ли не - туфли за балет, карнавални костюми, кукли за куклен театър, неопренови костюми за водолазни спортове", обясни тя и допълни, че в някои от случаите успява да намери по складовете и такива стоки след заявка. Други търговци пък разказват, че се е случвало клиенти да посещават магазини, търсейки продукти на конкретна марка, като най-често това са известни марки в средния ценови клас, които нямат представителни магазини в страната. Основната причина в този случай е фактът, че потребителите са доволни от качеството на продуктите на точно тази фирма и не търсят конкретни модели, смятат от бранша. |