Корпоративен сезон: Очакван ръст на продажбите показаха първите финансови отчети
Първите отчети за полугодието зарадваха инвеститорите с повишение на продажбите, но при някои дружества това не е свързано с по-добър краен финансов резултат. Отделни компании – като "Свилоза", показват значително подобрение, но основната причина за това е ниската база от миналата година. За известно време компанията спря производството си и така почти нямаше приходи, затова възстановяването му се отрази много силно в отчетите.
За първото полугодие на тази година печалбата на дружеството е 2.5 млн. лв. при 136 хил. лв. загуба година по-рано. Повече от три пъти са скочили и продажбите на производителя на целулоза, докато разходите за дейността са намалели с почти 4 на сто. Свиване има при разходите за материали и заплати, докато тези за външни услуги са скочили от 148 хил. лв. до 376 хил. лв. В неконсолидирания отчет не са включени резултатите на основното дъщерно дружество "Свилоцел".
Машиностроителната компания "Елпром ЗЕМ", която е част от "Индустриален холдинг България", има 97 хил. лв. загуба към края на юни, почти три пъти по-малко, отколкото по същото време на миналата година. С повече от 11% са се увеличили продажбите за този период, но за разлика от предишната година преобладаващата част от тях са от продажба на услуги, а не на продукция. От услуги компанията е получила 2.3 млн. лв., а от продукция – 1.56 млн. лв.
Леко намаление на продажбите и силен спад на печалбата показва отчетът на производителя на препарати за ветеринарната медицина "Биовет". За първото полугодие компанията има 1.75 млн. лв. положителен резултат. Продажбите са паднали с малко над процент до 61 млн. лв.
В същото време разходите за дейността са нараснали с 9%, като по-сериозно е увеличението на тези за материали и за външни услуги. Задълженията с падеж над една година са нараснали с 18% спрямо юни 2010 г. и са достигнали близо 39 млн. лв. "Биовет" има задължения към Емпорики банк България, Юнионбанк и Банка Пиреос България. Общите задължения по банкови кредити са 34.6 млн. лв.
Силно увеличение на приходите и печалба за първото полугодие отчита транспортната компания "Етап Адрес" в отчета си. Към края на юни тя има 92 хил. лв. положителен резултат при 65 хил. лв. загуба година по-рано. За това време продажбите й са се увеличили с 41%, а според доклада за дейността основната част от тях продължават да бъдат от транспортни услуги – близо 2.4 млн. лв.
Другите дейности на "Етап Адрес" са бутилиране на минерална вода с марката "Ком" и концесията на морския плаж "Китен-юг". От продажба на продукция дружеството е получило малко над 2 млн. лв. - тук влизат приходите основно от бутилираната вода.
Разходите за дейността са се увеличили с 37% на годишна база до 5.66 млн. лв., като по-сериозен ръст има при тези за външни услуги - с 36%. Увеличили са се и парите за заплати – от 495 хил. лв. на 788 хил. лв.
Като цел за тази година "Етап Адрес" са заложили увеличаване на продажбите и пазарния дял на минерална вода "Ком".
Резултати за полугодието (в хил. лв.) | ||||
---|---|---|---|---|
Компания | Печалба | Промяна | Приходи | Промяна |
"Биовет" | 1752 | -67,40% | 63152 | 2,30% |
"Елпром ЗЕМ" | -97 | 64,00% | 4146 | 11,60% |
"Етап Адрес" | 92 | - | 5751 | 41,50% |
"Свилоза" | 2490 | - | 3776 | 215,00% |
Източник: Отчети на компаниите |