Телекомите търсят алтернативи заради срива в стационарната телефония

- До 91.3% се е свил пазарният дял на "Виваком" в края на миналата година |
С 25.8% са се свили приходите на българските телекомуникационни оператори от стационарна телефония за миналата година, а пазарът е паднал до 381.5 млн. лв.
Това показват данните от годишния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията, според който на този пазар се броят общо 21 компании, от които една - "Виваком" (както е търговското име на "Българска телекомуникационна компания") държи над 90% и контролира един от най-важните елементи за сектора - каналната мрежа, по която по закон трябва да бъде разположена кабелната инфраструктура на телекомите.
Основните й конкуренти - "М-тел" и "Глобул" - също залагат много на фиксираната телефония, която генерира около 12.1% от телекомуникационния пазар у нас. Двата телекома заедно с алтернативните компании от сектора разчитат най-вече на корпоративните клиенти, тъй като те са един от най-сериозните потребители на услугата у нас.
А анализаторите очакват и консолидация в сектора най-вече заради ожесточената конкуренция и свиването на приходите, което ще продължи и през следващите няколко години.
Глобалната тенденция на пазара на фиксирана телефония също показва спад на приходите от услугата, който се наблюдава и у нас през последните 2-3 години. През 2010 г. обаче свиването на пазара е най-драстично, което кара анализаторите да смятат, че това ще бъде и най-лошата година за пазара.
Освен спад в общите приходи обаче през миналата година се наблюдава и намаление на дела на "Виваком" при фиксираната телефония и делът на компанията вече е 91.3%, или с 4.4 процентни пункта по-малко от 2009 г. От компанията коментират, че приходите й от фиксирана услуга намаляват.
Само за първото шестмесечие на 2011 г. приходите на компанията от услугата са намалели с 14%, което обаче се компенсира от сериозния й ръст при мобилните комуникации. Двата основни конкурента на "Виваком" - "М-тел" и "Глобул" обаче отчитат ръст и на потреблението, и на приходите на стационарната телефония, която компаниите предлагат.
Така през 2010 г. абонатите на фиксираната телефония на "М-тел" са се увеличили със 160%, а при "Глобул" в края на първото тримесечие на 2011 г. абонатите са 150 хил., или с 40% повече спрямо същия период на миналата година. И двата телекома налагат стационарните си предложения като част от пакетните си услуги в комбинация с мобилна телефония или интернет, което се отразява положително на търсенето им.
Не такава е ситуацията с алтернативните телекоми, които са изправени пред доста по-трудна ситуация на сурова конкуренция. "В по-дългосрочен план не мисля, че отделна компания има голям шанс да завоюва по-голям пазарен дял", коментира пред "Дневник" Красен Йотов, анализатор в "Индъстри уоч".
Според него пътят пред развитие на пазара е окрупняване на алтернативните телекоми, с което те да се борят срещу по-големите си конкуренти. Самото то започна още през миналата година с изкупуването на "Орбител" от "Спектър нет" и поглъщането на "Спектър нет" заедно с "Мегалан" от "М-тел".
"Развитието на алтернативните телекоми зависи много от развитието на "Виваком" и цените, които компанията ще предлага особено при пакетните услуги", казва Йотов. Според него най-големите клиенти на услугата са бизнесът и по-възрастните потребителите в България, които продължават да използват стационарна телефония.
Според Йотов през 2011 г. този сегмент от пазара ще се свие с нови 10-15%, а развитието му следва ситуацията в други страни от региона, където също се наблюдават значителни спадове на приходите от стационарна телефония. Това обаче не означава спад и в потреблението на услугата, а дори обратното.
Въпреки че трафикът, генериран през стационарни мрежи, е намалял с 11% през 2010 г., данните на КРС показват, че през миналата година броят на телефонните постове у нас се е увеличил с 1.1%. Което за операторите означава поддръжка на инфраструктура, през която да се осъществява услугата, използвана предимно от застаряващото население на страната.