Пътниците на авиокомпаниите продължават да се увеличават, но по-бавно

Пътниците на авиокомпаниите по света продължават да се увеличават през юни, но вече по-бавно в сравнение с почти 10-процентния ръст от миналата година. Причината са забавеното икономическо възстановяване и по-големите разходи на превозвачите заради скъпите горива и увеличаването на летищните такси в някои страни. Това показват данните на Международната асоциация на въздушния транспорт (IATA), публикувани днес.
Статистиката на организацията показва, че клиентите на авиокомпаниите през юни са с 4.4% повече в сравнение със същия месец на 2010 г. Тенденцията при превоза на товари по въздух обаче е обратната. Количества за юни са с 3% под тези отпреди година. От IATA припомнят, че от юли-август миналата година на практика няма ръст при превозените със самолети товари въпреки съживяването на търговията. Причината е, че другите видове транспорт са по-предпочитани от въздушния.
"На практика пазарите на пътници и товари са се свили с около 1% в сравнение с май 2010 г., когато беше пикът след кризата", каза генералният директор на IATA Тони Тейлър. Намалението на товарите е засегнало и най-големия карго пазар при авиацията - Югоизточна Азия. Причината са нарушените и все още невъзстановени доставки в автомобилния сектор и този на електрониката след цунамито в Япония, както и забавения икономически растеж в Китай.
Най-голям ръст на превозените пътници (14.3%) регистрират авиокомпаниите в Южна Америка. Според IATA това ще им помогне да се справят с високите цени на горивата, които увеличават разходите им. Европейските авиокомпании са на второ място по ръст с 8.9 на сто в сравнение с юни 2010 г. Увеличение на пътниците има и в останалите региони с изключение на Африка. Клиентите на авиокомпаниите там продължават да намаляват на годишна база заради политическата нестабилност на страните от Северна Африка.
От IATA отново предупредиха, че високите цени на горивата са проблем за авиокомпаниите, които свиват печалбите им. Оценките на организацията са, че горивото е 30% от разходите на превозвачите и заради високата му цена печалбите им за тази година ще са общо около 4 млрд. долара. Това е спад от 78% в сравнение с 18 млрд. долара за 2010 г.