Интернет бизнесът се развива с бързи темпове

1.3 млн. са потребителите на интернет в България, показват данните на Комисията за регулиране на съобщенията 5.1% е спадът на пазара на интернет доставчиците за миналата година |
Бърз ръст на потребители и не толкова бърз на приходите си отчитат водещите български интернет доставчици. Една от причините за второто е фактът, че цените на интернет достъпа у нас падат непрекъснато, най-вече заради високата конкуренция сред доставчиците, а самите телекоми планират да залагат все повече на оптичните влакна като гръбнак на мрежите си, което от своя страна иска значителни инвестиции от тяхна страна в инфраструктура.
Въпреки това на пазара в момента могат да бъдат намерени оферти за интернет достъп в рамките на 5 лв. на месец, показва проверка на "Дневник". И макар и част от различни кампании, те почти отразяват действителността у нас - високо качество на достъпа в определени райони на страната и ниски цени заради фрагментацията и все още големия брой LAN доставчици. Именно достъпът през локална мрежа е и най-търсеният у нас, показват данните от годишния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС).
Според него само за миналата година ръстът на интернет абонатите в България е 14% до 1.13 млн. души. Според сайта Internetworldstats.com обаче те са 3.39 млн. души, или около 47.9% от населението на България. Най-голяма част от тях - около 41.5%, използват интернет през LAN мрежи, а ADSL (предлаган само от "Виваком") е предпочитана технология за достъп от 24.25% от потребителите.
Това превръща бившия държавен телеком в най-големия интернет доставчик у нас. На трето място по брой са абонатите на мобилен интернет, които са около 18.5% от пазара. Въпреки амбициите на операторите да увеличават оптичното си присъствие ("М-Нетъурк" обещава да покрие 1 млн. домакинства до края на годината, а "Виваком" също ще инвестира 600 млн. лв. в изграждането на мрежата си) засега технологията е използвана от 1.35% от потребителите в България.
От началото на годината интересът към услугата достъп до интернет продължава да расте, коментират играчи от бранша. Така според източници на "Дневник" WiMAX операторът "Макс телеком" е успял да удвои абонатите си от началото на годината. "Броят на потребителите непрекъснато се увеличава", коментира и Николай Кичев, изпълнителен директор на "М-Нетуърк". Той обаче не поясни с колко точно.
От "Виваком" казаха, че ръст на потребителите им на интернет има, но той е по-слаб спрямо увеличението при други услуги като "мобилни услуги, тв и пакетните услуги". От компанията не уточниха колко абонати на ADSL услугата имат в момента. С цел привличане на нови клиенти обаче телекомът обяви, че дава на потребителите си двуседмичен период на тестване на интернет услугата.
Що се отнася до играчите на пазара, те са с 11% повече за 2010 г., като по данни на КРС общият брой на компаниите, които предоставят услугата "достъп до интернет", е над 590. Огромна част от тях обаче са малки компании, които покриват определени квартали или малки населени места. Твърде шареният пазар обаче е предпоставка за консолидация сред играчите на него - тенденция, която се засилва през последните месеци след изкупуването на "Спектър нет" и "Мегалан" от страна на "Мобилтел", както и заявения интерес за сделки от страна на други компании като "Виваком" и blizoo.
Въпреки ръста на абонатите и повечето компании на пазара обаче статистиката на КРС показва спад на приходите от услугата "пренос на данни и достъп до интернет" с 5.1%. И докато според доклада на комисията свиването на пазара се дължи най-вече на големите приходи от дългосрочното отдаване на пасивна инфраструктура под наем, реализирани през 2009 г., то дори и с тях пазарът не би отчел ръст, коментират от регулатора.
В цифрата не влизат и предоставените пакетни услуги, които генерират над 37% от пазара. А абонатите на самостоятелна услуга "достъп до интернет" намаляват с над 7% за миналата година, обясниха още от КРС.