"Зелени" отвън и отвътре
По-малък въглероден отпечатък, използване на рециклирани материали, производство на продукти лесни за рециклиране, внедряване на енергоспестяващи технологии, намаляване на количеството вода, нужно за производството, пребоядисване на магазините в зелено. Всичко това може да направи една компания "зелена". Дали усилията за намаляване на вредното въздействие върху околната среда или говоренето за това, са по-важни, за да се нарече една компания екологично отговорна.
Проучване на консултантската фирма "Интербранд" (Interbrand) показва, че едното върви ръка за ръка с другото. Компанията публикува първата си класация на 50-те най-зелени марки. Тя се оглавява от японския производител на коли "Тойота", а основната причина за това е произвежданият от компанията хибриден модел Prius. В челната тройка са още 3М и "Сименс" (Simens) заради програмите си за намаляване на вредното въздействие върху околната среда.
Класацията е направена според това дали потребителите възприемат марките като зелени и според това какво реално правят компаниите, за да вредят по-малко на околната среда. Като цяло изследването показва, че автомобилните марки имат по-високи резултати, когато става въпрос за възприятието на клиентите, отколкото когато се оценяват реалните им усилия. Това се обяснява с активното изграждане на брандовете си като хибридни модели или допълнителни продукти. В същото време марките от сектора на електрониката се възприемат за по-малко зелени, отколкото всъщност са, защото не популяризират достатъчно екоусилията си.
При доста фирми има много голяма разлика между подреждането им в класацията според реалните усилия и публичния образ. Най-голяма е "дупката" при производителя на козметика "Л'Ореал" (L'Oréal). компанията е предприела много "зелени" инициативи, но не ги популяризира достатъчно. Фирмата изпълнява програма за намаляване с 50% емисиите на парникови газове и отпадъци, използването на вода и електричество за производството на един продукт до 2015 г. Освен това козметичната компания изгради инсталация за производство на енергия от биомаса в завода си в Белгия. Всичко това поставя "Л'Ореал" на първо място в класацията по реално предприетите действия в полза на околната среда. Въпреки това за клиентите и обществото производителят на козметика не е сред най-зелените. Причината е, че компанията не популяризира достатъчно инициативите си, смятат специалистите на "Интербранд". Освен на недобрата комуникация 15-ото място в крайното подреждане, отредено за "Л'Ореал", се дължи и на информациите, че в продуктите й все още се съдържат токсични тежки метали.
Противно на "Л'Ореал, компании като McDonald’s, General Electric (GE) и Coca-Cola правят доста по-малко неща за опазване на околната среда, но ги популяризират по-добре и хората ги смятат за по-зелени, показва изследването на "Интербранд". Според експертите на компанията това се дължи на голямата световна известност на марките, която се отразява и на възприемането им като екологични. Освен това използването на зелен цвят в ресторантите на веригата за бързо хранене McDonald’s оставяло у клиентите чувството, че тя е насочила повече усилия към опазването на околната среда, отколкото в действителност.
Място | Компания | Страна | Сектор | Резултат |
---|---|---|---|---|
1 | | Япония | Автомобили | 64.19 |
2 | | САЩ | Разнообразен | 63.33 |
3 | | Германия | Разнообразен | 63.08 |
4 | | САЩ | Бързооборотни стоки | 59.41 |
5 | | САЩ | Електроника | 59.06 |
6 | | Германия | Автомобили | 58.90 |
7 | | Япония | Автомобили | 58.85 |
8 | | САЩ | Електроника | 58.81 |
9 | | САЩ | Бизнес услуги | 57.66 |
10 | | Япония | Електроника | 57.32 |