Компанията-майка призна, че налага високи цени в Русия
- За две години руската КЗК е събрала $540 млн. от глоби в петролния сектор |
Компанията "Лукойл" е признала, че е налагала монополно високи цени на горивата и е заявила намерение да отстрани нарушенията, заяви зам.-шефът на Федералната антимонополна служба (ФАС) на Русия.
Реакцията на корпорацията е резултат от т.нар. Трета вълна от антимонополни дела, заведени през февруари 2011 г. след съвещание при премиера Владимир Путин, на което той призова производителите да намалят крайните цени.
"Днес пристигна писмено обръщение до ФАС по този въпрос и в него има заявен стремеж на компанията да отстрани нарушенията и последствията от тях, както и че се признава, да го кажем така, фактът на установяване на монополно високи цени", каза Анатолий Голомолзин в ефира на телевизионния канал "Россия 24". Агенция РИА "Новости" допълва, че Голомолзин не е казал за кой период се отнася признанието.
Новата ситуация около "Лукойл" бе обсъждана вчера от ФАС, но до редакционното приключване на броя нямаше съобщения за резултата от заседанието. "От "Роснефт" засега не сме получили такова писмо и значи ще разглеждаме техния случай по общия ред на 4 август", добавя зам.-ръководителят на ФАС.
В края на миналата седмица "Газпром нефт" първа от трите големи петролни компании на Русия се призна за виновна в завишаване цените на дизеловото гориво и керосина. "Срещу това признание тя получи прошка за вдигането цените на бензина", допълва агенцията.
Така ФАС закри разследването срещу петролното поделение на "Газпром" за умишлено създаване на дефицит и надуване на цените през последното тримесечие на 2010 г., уточни в понеделник в. "Ведомости". Административното производство срещу компанията обаче продължава.
За първите 6 месеца на годината "Лукойл" е намалявала на няколко пъти цените на дизеловото гориво, но не и на бензините, които обаче били по-евтини от тези на конкуренцията. Освен това се уведомява ФАС, че е увеличила доставките на дизел и авиационен керосин със 7% през първите пет месеца на 2011 г.
Размерът на глобата за нарушенията с дизела и керосина за самолети още не е определен. При първо нарушение тя обикновено е минимална, но компанията е наказвана вече два пъти, за което е платила над 100 милиона долара.
По закон санкцията може да е в размер между 1 и 15% от печалбата от тези два сегмента за цялата 2010 г.
Като се има предвид, че през миналата година "Газпром нефт" е реализирала от тези продукти 4.15 млрд. долара, глобата би трябвало да е между 41.5 и 622.5 милиона долара.
"Ведомости" посочва, че ФАС е демонстрирала напоследък, че с нея шега не бива и че агенцията отстоява в съда докрай претенциите си. Първата вълна разследвания от 2008 г. приключи с глоби от по 1-1.5 млрд. рубли (36-54 млн. долара), а при втората наказанията скочиха на 4-5 млрд. рубли (144-180 млн. долара).
Общо ФАС наложи глоби за над 930 млн. долара, но после сключи извънсъдебни споразумения с нарушителите за 540 млн. долара. Голомолзин припомня, че "Газпром нефт" (във втората антимонополна вълна тя плати почти 170 млн. долара глоба) още през февруари е започнала да сваля цените в Русия.
Освен това тя увеличи доставките (за някои видове горива с 20-40% спрямо първото полугодие на 2010 г.), с което помогна да се преодолее априлската криза за горива. Всичко това облекчи контрола над спазването на правилата за конкуренция, добавя Голомолзин.
Руската антимонополна служба критикува днес производителите и за това, че са изпълнили едва наполовина инвестиционните си програми за последните 2 години. Обикновено тези инвестиции се използват от компаниите като аргумент за повишаване на цените на горивата.