КЗК ще разследва злоупотреба с монопол при "Лукойл"
- Очаква се производството да приключи след година - Комисията е видяла сходно движение в цените на едро |
Пет месеца след като беше сезирана, Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) установи, че има съмнения за картел на пазара на горива и злоупотреба с господстващо положение на "Лукойл България".
По тази причина ведомството ще започне производство, с което да установи дали съмненията ще се потвърдят - обикновено то продължава повече от година. Комисията е уведомила и министъра на финансите Симеон Дянков за нуждата да бъде подобрена конкурентната среда на пазара на горива.
Само преди два месеца председателят на КЗК Петко Николов обаче твърдеше, че основания за съмнения за злоупотреби няма, но тогава все още се правеше анализът. Преди две години пък антимонополният орган направи същия анализ на пазара, но изводът беше обратен на сегашния - причини за съмнения за картелиране и злоупотреба няма, което не наложи и последващо производство.
По тази причина от комисията твърдяха през март, че няма смисъл от нов анализ сега. Такъв все пак започна по сигнал на вече бившия транспортен министър Александър Цветков.
КЗК трябваше да обяви резултатите от анализа си на 27 юли - деня, в който стана ясно, че са отнети лицензите на "Лукойл Нефтохим" и пристанище "Росенец", но това не се случи тогава, а едва днес. Покрай отнемането на лицензите се оказа, че "Лукойл авиейшън" е единствен доставчик на керосин за българските летища, което наложи да се отвори и държавният резерв, за да се гарантират доставките.
Днес сутринта икономическият министър Трайчо Трайков обяви, че ще сезира КЗК и за пазара на самолетно гориво. Към обед от антимонополния орган съобщиха, че са получили писмо от министерството на икономиката. Комисията трябва да вземе решение дали ще разследва случая.
Досегашната практика на ведомството показва, че след сигнал на министерство винаги започва разследване.
Оскъдна информация
Секторният анализ на КЗК няма да бъде оповестен публично, защото съдържа информация, която ще бъде използвана при бъдещото разследване, обясниха пред "Дневник" от комисията. В официалното им съобщение се казва: "Като резултат се откроиха проблеми за конкуренцията в две насоки. От една страна, се забелязва сходно движение на цените на едро, което би могло да е следствие от наличието на забранено споразумение или съгласувана практика между участници на пазара.
От друга страна, изследвани бяха договорните отношения между "Лукойл България" и неговите контрагенти – търговци на едро, където загриженост будят определени договорни условия и прилагани търговски практики, които могат да доведат до затваряне на пазара."
От компаниите ОМВ, "Еко" и "Лукойл" днес не коментираха. "В днешното си съобщение КЗК информира, че основен акцент на извършения секторен анализ е състоянието на конкурентната среда при производството, вноса и търговията на едро на бензин и дизел. "Shell България" не участва в тези сегменти на пазара на горива, поради което не бихме могли да коментираме съмненията на комисията", обясни пред "Дневник" изпълнителният директор на "Shell България" Камелия Славейкова.
При настоящото разследване КЗК не е обявила и кои точно дружества освен "Лукойл" ще разследва. Преди обект на проверка бяха "Българската петролна и газова асоциация", "Газ трейд" , "Булмаркет ДМ", "Ромпетрол България", "Литаско България", "Кълвача газ", "Опет/Айгаз България", "Топливо" , "Еко Петролиум", "Лукойл България", "Нафтекс Петрол", "ОМV България", "Овергаз инк", "Петрол", "Приста ойл", "Шел газ България" и "Шел България".
До подобни заключения, но за цените на дребно, в КЗК бяха стигнали и през 2009 г., но тогава това не им стигна, за да открият картел. "От анализа на цените на дребно на основните вериги бензиностанции се установи сходство на цените и еднакъв тренд на изменение на цената за периода.
Следвайки практиката на Европейската комисия и Съда на Европейската общност, приемаме, че наличието на ценови паралелизъм на пазара на горива на дребно, с изразена олигополна структура, не е достатъчно доказателство, за да се установи наличие на картелно споразумение на пазара", пишеше тогава в решението на ведомство. От комисията поставиха и условие, че трябват писмени доказателства за съгласувани практики, а такива не са открити.
"Пазара на дребно определяме като свободен, защото като цяло той се основава на механизмите на търсенето и предлагането, а не на механизми за намеса и контрол на цените от страна на държавата", коментира още Камелия Славейкова, директор на "Шел България".
Тя допълни, че "с последните промени на Закона за акцизите и данъчните складове бяха въведени изисквания, които съществено затрудниха и оскъпиха вътреобщностните доставки на горива. Считаме обаче, че индустрията вече се адаптира към новите условия".
От КЗК обясниха още, че ще уведомят Европейската комисия за започналото разследване, защото считат, че то може да засегне общностния пазар и да наруши конкуренцията в региона.
Антимонополният орган дори ще представи решението си дали има картел и злоупотреба с монопол пред Брюксел, преди да го обяви публично. Обикновено подобни разследвания отнемат около година, година и половина, показва практиката на КЗК. Ако се установи картел, компаниите в него може да бъдат глобени с до 8% от нетните им приходи за предходната година.