Дългият път от малката ферма до трапезата

Четвъртък сутрин, Рибера, Сицилия. Десетки хора се стичат към площад в града, за да купят месо, мляко, риба... От десетилетия насам всяка седмица точно в този ден пристига "пътуващият пазар" на местните фермери, на който те предлагат продуктите си. От понеделник до петък всеки ден той се организира в различни градове в района, а домакинствата купуват основните си храни за седмицата.
Фермерските пазари са популярни не само в Италия, но и в редица други страни в цяла Европа. Такива обаче няма в България. До миналата година законодателството дори забраняваше на животновъдите да предлагат продукцията си на крайни потребители.
И въпреки че през есента на 2010 г. беше приета наредба, която допуска директни продажби на малки количества храни и суровини от животински произход, интересът към тази нова възможност е все още слаб. Допитване на "Дневник" сред експерти и представители на бизнеса показа, че основните причини за това са кризата, липсата на достатъчно информация за възможностите и твърде малките количества, които са разрешени в някои подсектори.
Настоящата картина
От октомври миналата година досега едва 25 малки фирми са поискали да продават директно продукцията си на крайни клиенти. За целта те могат да обособят помещение за продажби във фермата си или пък да изградят магазин на друго място. Деветнадесет от тези компании се занимават с производство на пчелен мед, а другите са поискали разрешение за продажби на яйца и на мляко.
"Интересът от собственици на пчелини е най-голям, продуктите са търсени и от потребителите", разказа Росен Баев, експерт в дирекцията за контрол на храните към агенцията по храните. По думите му в пчеларския сектор има много компании с малко на брой кошери, които досега не са можели да предлагат продукцията си директно на потребители, а отделно преработвателните компании в сектора са малко.
Въпреки раздвижването в пчеларския сектор интересът към продажбите на други продукти е твърде слаб. Едва шест фирми са поискали да предлагат мляко и яйца директно на клиентите, няма нито една фирма за продажби на дивеч, риба или птиче месо, които също са разрешени според законодателството. Сред тях е земеделският институт в Стара Загора, който е отворил магазин от около 40 кв.м в центъра на града.
"Предлагаме яйца и имаме два млекомата, интересът е много голям", коментира директорът на института Стайка Лалева. По думите й имало запитвания за изграждането на други търговски обекти в различни квартали, но на този етап институтът не разполага със средства за инвестиция в тях.
Какво ги спира
Нужните средства за първоначална инвестиция и липсата на ресурси спират голяма част от фирмите да започнат търговия със собствена продукция. "Най-висок интерес има при пчеларите, защото при тях продажбите са най-лесни", смята Десислава Димитрова, която е координатор на организацията Slow Food в България.
Сдружението участва в коалиция "Чиста храна, честен поминък", която се бореше за разрешението за директни продажби. По думите на Димитрова "когато трябва да пригодиш помещение за продажби на сирене например, ти е необходима по-голяма инвестиция, създаване на бизнес план и др.". "Отделно липсваше разгласяване на новата наредба и информационни дни, които да разясняват възможностите", смята още тя.
Според фермерите има и други причини. "Разрешените количества за продажба са толкова ниски, че няма как да излезеш на плюс след инвестицията в търговски обект и хладилни камери", разказва животновъдът Красимир Кирилов, който е съсобственик в семейна ферма със 150 овце в Пловдивско. По думите му например наредбата разрешава да се продава една четвърт от произведеното мляко, което е твърде ниско.
"Заложените количества са обсъдени с браншовите организации и с ЕК", каза Росен Баев от агенцията по храните. По думите му досега не е постъпвало искане те да бъдат увеличени. Oт земеделското министерство съобщиха, че фермерите, които искат да отворят търговски обект за директни продажби, ще бъдат подпомогнати финансово от нова схема, която в началото на седмицата е била одобрена от ЕК .
Нова държавна помощ покрива до 50% от инвестициите Европейската комисия е одобрила нова схема за държавна помощ, чрез която фермерите, желаещи да осъществяват директни продажби, могат да получат капиталова субсидия до 50% от разходите си за изграждане на търговски помещения и закупуването на оборудване, съобщиха от фонд "Земеделие". Възможностите са две - фермерът да инвестира собствени средства в магазина и да си възстанови 50% от тях чрез схемата или да получи нисколихвен кредит за изграждането на обекта, а впоследствие субсидията от 50% да отиде за покриването на част от него. Кредитните линии ще бъдат при годишна лихва от 6%. Допустимите инвестиции по схемата са за изграждане на търговско помещение или закупуване на оборудване, като са сложени и конкретни тавани за всеки отделен разход. Така например ще се възстановяват 50% при закупуване на млекомат до 16 хил. лв., за ново строителство на търговски обект - до 7516 лв., за приспособяване на съществуваща сграда за търговия на дребно - до 2776 лв., и др. По план за това подпомагане трябва да бъдат отделени 104.6 млн. лв. до края на 2013 г. Все още не е ясно кога точно ще тръгне новата схема, като от фонд "Земеделие" съобщиха, че подготвят решение, което да се гласува от управителния съвет на институцията. |