Брюксел трябва да позволи държавната инвестиция в летището
Само за около месец правителството успя да създаде държавна фирма, която да управлява все още пустеещото летище край Балчик. Появи се обаче и проблем с отпускането на пари от бюджета. Кабинетът трябва да уведоми Европейската комисия за намерението си да инвестира средства за превръщането на военното летище в Балчик в гражданско. Причината е, че директното прехвърляне на средства от държавния бюджет в новото "Летище Балчик" ЕООД ще се счита за непозволена държавна помощ.
Това е изключително важно – летище Балчик на 1 май трябва да работи. Дянков трябваше да провери, съответно да информираме Брюксел, да знаят, че това е антимонополна мярка за изграждането на алтернативно летище на Варна, тъй като над 60 хиляди автобуса преминават от аерогарата през центъра на Варна за Северното Черноморие, за да подсилим там и туризма, бизнеса, хората и въобще тази част на България. Бойко Борисов, премиер заседание на правителството, 3 август |
За проблема предупреждава министърът на финансите Симеон Дянков по време на последното заседание на кабинета, става ясно от стенограмата, публикувана в петък. Той добавя, че вече се водят разговори с еврокомисията, която има право да позволи такава помощ. Дянков обяснява, че докато Брюксел не даде положително становище правителството няма как да финансира проекта, "защото парите не могат да тръгнат преди нотификацията".
Процедурата щяла да отнеме 2-3 месеца, което допълнително ще забави започването на ремонта. За да стане това по-бързо, Дянков предлага да се помисли дали новото държавно дружество може да набави средства чрез банков кредит поне за първите няколко месеца - докато тече процедурата с ЕК.
От думите на министъра на транспорта Ивайло Московски става ясно, че за да може летището в Балчик да приема граждански полети са необходими 40 млн. лв. - с 10 млн. повече от обявената от премиера преди месец сума.
Въпреки проблемите с държавната помощ и осигуряването на бързо финансиране, Бойко Борисов настоява, че "летище Балчик на 1 май (2012 г. - бел. ред) трябва да работи".
На заседанието премиерът показва на министрите и карта на летището (не е ясно от кого е изготвена - бел.ред.). "Ето как ще изглежда. Това е сега действащата писта, която я има и се отремонтира. Тук се правят по два джоба за обръщане, включително "747" може да каца на тази писта, защото е направена за военните.
Разговаряхме с Европейската комисия, това ще се счита за държавна помощ, следователно ние трябва да ги нотифицираме, за да няма след това проблеми. Симеон Дянков, вицепремиер и финансов министър |
Ето оттук се пробива, тук е пътят, който отива на централното шосе. Тук тези земи са общински. Това е паркингът на самолетите, които, след като обърнат, идват на рульошката и тук се подреждат. Тук имаме да направим една административна сграда, където се слагат митниците, граничните и всички останали, а тук са секретните обекти, които са на военните, остават радарите и т.н., да си ги ползват", обяснява Борисов и приема да се търси кредитиране.