Ваканция пред сцената

"Първите стаи бяха резервирани още през април. До края на юни местата вече бяха запълнени, защото дойде отново една група от миналата година." Думите са на Славина Вълева, която е съуправител на малък семеен хотел в Бургас, и се отнасят за периода от днес до неделя, когато се провежда фестивалът Spirit of Burgas.
Музикалното събитие, което, въпреки че се организира едва за четвърта поредна година, набра скорост и вече присъства дори в европейските класации, предназначени за музикалните фенове. Това пък създава заетост на местните хотелиери, като всяка година се увеличават и чуждестранните гости.
По данни на общината в Бургас и през тази година по-голямата част от хотелите в града са заети 100%, включително и в по-далечните квартали, като Сарафово например. Това беше факт и през миналата година, когато беше отчетен сериозен ръст на посетителите на събитието.
Очакванията са 2011 г. да има силно увеличение на чуждестранните гости в Бургас. Такива вече са пристигнали от Великобритания, централноевропейските държави, както и съседните Румъния, Сърбия, Гърция и Турция.
Фестивалният туризъм тръгна нагоре
Музикалните събития и фестивали подобно на всякакви други прояви като спортни мероприятия например могат да подпомогнат сериозно туристическия бизнес. От една страна, това им осигурява клиенти по времето на самите прояви, а от друга, популяризират самите курорти и през останалото време.
Въпреки че организирането на музикални събития е факт в цяла Европа отдавна, това започва бавно да си прокарва път и в България едва през последните години. Това се случва по два начина. Единият е с организирането на мероприятия в курортите в пика на сезона, каквито са фестивалът в Бургас, рок събитията в Каварна, диджей партитата в Слънчев бряг и др.
Другата възможност е създаването на събитиен календар извън активния сезон, чиято цел е да се осигури целогодишна заетост на базите. Така например през лятото в Банско се провежда джаз фестивал, както и редица други мероприятия.
"Въпреки шума, който се вдига в Бургас, бизнесът определено печели от Spirit of Burgas", смята Славина Вълева. По думите й по-голямата част от гостите идват само за уикенда, през който е събитието, но има и такива, които остават по-дълго време.
"Чужденците, които идват, стоят поне една седмица", казва и Кирил Салайджиев, който е собственик на апартхотел в града. През тази година той има резервации от Румъния и за по две седмици.
От хотелиерската асоциация в Банско пък казаха пред "Дневник", че през лятото най-много туристи има именно по време на джаз фестивала, когато тя надхвърля 60 на сто при средно 20-30% през останалото време. Оттам твърдят още, че повечето от посетителите не остават по-дълго от дните, в които са музикалните събития.
Пречките ...
Развитието на фестивалния туризъм е съпътстван и с редица проблеми. Така например местните хотелиери в Бургас твърдят, че до града все още няма нискотарифни полети, което може да засили присъствието на чужденци. "На всички ни е ясно, че на такова събитие ще дойдат млади хора, които пътуват точно с нискотарифните компании", каза Кирил Салайджиев, собственик на апартхотел в Бургас.
Другата спънка е все още липсата на цялостна реклама. Косвено мероприятията в курортите се популяризират от хотелиерите, които често измежду собствените си оферти на сайтове или брошури дават и информация за предстоящите събития по курортите. Друг начин за популяризирането им обикновено са рекламите на спонсори, които често организират игри за безплатни билети и др.
В нито един курорт досега обаче не е имало целенасочена реклама на фестивали и концерти, нито от собственици на хотели и туроператори или общинските власти. Популяризирането в чужбина пък въобще не е на дневен ред при държавните участия в международни борси или по други канали.
В стратегията за развитие на туризма, приета през 2009 г., фестивалният туризъм не съществува като понятие.
За него се загатва единствено в мерките за развитие на културно-историческия туризъм, където се споменава, че трябва да се насърчава "развитието на събитийни форми на туризъм като основни туристически продукти (фестивали, традиционни празници) и на културния туризъм като елемент на допълнителните програми в рамките на конгресни прояви".
Въпреки че от години големите туроператори в чужбина представят например Слънчев бряг като място за младежки туризъм и това е първата асоциация с името му в повечето от западните държави, досега не е инвестирано в реклама на музикалните събития там.
"Единствените, които инвестираме в брандинг, сме ние. Самите хотели не наливат пари в имидж и реклама, а в това да им водят туристи", коментира преди време пред "Капитал" Александър Самаров, управител на Cacao Beach Club, който е част от комплекса от плажни барове и нощни заведения Cacao Beach в курорта.
Как се пробива - С организирането на мероприятия в курортите в пика на сезона, каквито са фестивалът в Бургас, рок събитията в Каварна, диджей партитата в Слънчев бряг и др. - Създаването на събитиен календар извън активния сезон, чиято цел е да се осигури целогодишна заетост на базите Проблем - Тези събития не се рекламират на международните туристически борси |