Износът на вино продължава да расте, но по-бавно

Износът на вино продължава да расте, но по-бавно

Износът на вино продължава да расте, но по-бавно
- 1.1% е увеличението на експорта

- 38.7% повече продукция е реализирана в страната
Започналото през 2010 г. възстановяване на производството на вино продължава, като за трето поред шестмесечие износът се увеличава. За разлика от предходните две обаче то е в доста по-малък обем.
Същевременно компаниите от сектора са успели да реализират по-големи количества на вътрешния пазар. Това показват данните на Агенцията по лозата и виното за първото полугодие на 2011 г., публикувани вчера.
По данни на агенцията в периода януари-юни общият експорт на вино е бил за 21.4 млн. литра, което е увеличение от 1.1% на годишна база. След тежката за сектора 2009 г. това е третото поред шестмесечие, в което има увеличение на експорта, но вече ръстът е с по-бавен темп. Така например през 2010 г. то беше 10%.
Данните на агенцията по виното показват, че няма сериозна промяна в основните пазари, за които се изнася продукцията. Традиционно най-големият купувач е Русия, където са реализирани 10.6 млн. литра вино, или близо 50 на сто от цялото експортирано количество. Останалите количества са реализирани предимно в Западна и Централна Европа. Номинално има сериозно увеличение в износа към Румъния, Чехия и Унгария, но реализираните количества не са много.
Същевременно статистиката показа и сериозно увеличение на продажбите на вътрешния пазар, които през последната година като цяло намаляваха или оставаха без промяна за отделните месеци. През първото полугодие на 2011 г. в страната са реализирани 41.5 млн. литра вино, което е увеличение от 38.7 на сто спрямо същия период на 2010 г.
Освен започналото плавно повишение на консумацията в страната както от крайни клиенти, така и заради по-добрия туристически сезон едно от възможните обяснения за високия ръст е и излизането на светло на част от винопроизводството.
В края на 2008 и 2009 г. винопроизводството беше силно засегнато от кризата, а намаленията в износа и общото производството достигаха на моменти и над 30 на сто.
През миналата година се появиха първите сигнали за съживяване за основните пазари, като междувременно производителите започнаха да разработват и нови или да се опитват да пробват пробив на такива, изгубени преди години.
Така например през 2010 г. за първи път българско бяло вино беше продадено в съседна Турция на хотели от морските курорти, през лятото отидоха и първите количества за Южна Африка. Минимални количества вино бяха изнесени още за Бразилия и Япония.