Да се спрат автобусите без колани и ограничители на скоростта

Задължителни колани, изискване превозвачите да имат гараж, където професионалисти да ремонтират рейсовете, ефективни медицински прегледи на шофьорите преди курс, прелицензиране за всички фирми, спиране на автобусите без ограничители на скоростта. Това са част от предложенията за подобряване на безопасността на превозите, постъпили в министерството на транспорта.
В момента те се разглеждат от работна група, в която участват представители на ведомството, на Министерството на вътрешните работи и на браншовите организации. Тя беше създадена след катастрофата на автобус на магистрала "Тракия" през юни, при която загинаха девет души.
Предложенията са както от големите сдружения в транспортния сектор, така и от неправителствени организации и граждани. Почти всички са на мнение, че за да има ефект, трябва да се повиши и контролът. Конкретните мерки, които министерството смята да приложи, трябва да бъдат определени до края на месеца.
В четвъртък от интервю на новия директор на Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" Валентин Божков за Би Ти Ви стана ясно, че министерството вече работи по въвеждането на някои от предложенията като налагането на ефективни медицински прегледи. За целта щяло да се регламентира всички автобусни фирми да имат медицинско лице, което да преглежда шофьорите преди път.
И сега е задължително здравословното състояние на шофьорите да се проверява преди път, но според браншовите организации се прави фиктивно. Божков не обясни как точно новите правила ще предотвратят това. По нов начин щели да се регламентират и всекидневните прегледи на автобусите преди курс.
Според Съюза на организациите в автомобилния транспорт (СОАТ), който е една от големите организации в сектора, не е нужно превозвачите да назначават лекари, тъй като имало уреди, които могат да отчитат състоянието на шофьорите и това дали са пили алкохол преди път. От Българската федерация за пътнически транспорт, която е сред по-малките в сектора, предлагат на всяка автогара да има медицински кабинети, където да се правят проверките.
Изискването за колани в автобусите, което най-често присъства в постъпилите 15 предложения, вече беше подкрепено от министъра на транспорта Ивайло Московски. Той лансира и задължението за антиблокиращи системи и възрастово ограничение за автобусите. Според големите организации обаче по-старите коли ще спрат с въвеждането на технически изисквания към тях.
Такъв ще е ефектът от идеята на СОАТ на по-дълги разстояния да се ползват само автобуси, които отговарят на екоизисквания за клас Евро 3 и освен това имат ограничители на скоростта. От организацията искат още да се отнемат лицензите на фирми, които нямат собствен или нает гараж, където да поправят автобусите или да ги паркират.
Според тях много превозвачи декларират, че имат база, но всъщност договорите им за наем са фиктивни, а колите се паркират на улицата, където лесно може да бъдат повредени.
За завишаване на изискванията към техническите бази, където се проверяват автобусите преди тръгване, настояват и от другата голяма организация в сектора - Българска асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) с председател собственикът на "Карат С" Миролюб Столарски. Оттам искат също да се одитират фирмите, които обучават професионалните шофьори.
От Националното сдружение на автобусните превозвачи с председател собственикът на "Юнион Ивкони" Ивайло Константинов са внесли предложения за прелицензиране на всички превозвачи и издаването на нови разрешения за работа при завишени критерии. Те ще изхвърлят от пазара по-малките фирми, които според организацията не предоставяли качествена услуга.
Предложението беше обявено още при първата среща през юни между министри и превозвачи за подобряване на безопасността. Тогава Московски обяви, че е възможно мярката да бъде приложена. От сдружението предлагат още ограничаване на категорията автобуси според разстоянията, на които пътуват, като за дълги маршрути и международни превози да може да се ползват само коли, отговарящи на екологични норми и сигурност над Евро 3.
Така автоматично ще бъде ограничена възрастта на рейсовете, а за компенсиране на инвестициите за подмяна на автопарка от организацията искат транспортните фирми да могат да кандидатстват за пари от еврофондовете.
Предложения на големите организации - Задължителни колани в автобусите и система за ограничаване на скоростта - Завишаване на изискванията към техническата база и екип на превозвачите и гаражите, в които се проверяват и ремонтират автобусите - Въвеждане на ефективни медицински прегледи на шофьорите преди курс - Прелицензиране на всички превозвачи при завишени критерии - Проверка дали шофьорите от ромски произход наистина имат дипломи, нужни за издаване на книжка - Повече часове за обучение на шофьорите, които да включват и запознаване с етиката на пътя - Премахване на знаци, които въвеждат ненужни ограничения на скоростта - Глоби за фирмите, които не поддържат добре пътищата Предложения на по-малките асоциации - Автобусите над 15 години да минават на технически преглед на всеки три месеца, а не на шест, както е сега - Актуализиране на транспортните схеми - Представители на държавата и бранша да контролират как се изпълняват договорите между превозвачите и общините - Обединяване на организациите в сектора в една - Да се въведе срок за експлоатация на различните категории автобуси и изискване за подмяна на части, свързани със сигурността, през определен период от време - Създаване на техническа полиция, която да проверява състоянието на автобусите на пътя |