Концесионерът на летище София трябва да бъде одобрен от ЕК

- Не е ясно дали ще се търси инвеститор за цялата аерогара или за части от нея |
Европейската комисия (ЕК) е одобрила идеята на транспортното министерство да даде на концесия летище София, за да може то да се модернизира и развива. От ЕК обаче искат евентуалният бъдещ частен инвеститор да бъде одобрен от тях.
Това каза зам.-министърът на транспорта Камен Кичев в петък след подписването на договор между държавната компания "Ръководство въздушно движение" и Главболгарстрой" за строителството на нова контролна кула на летището. Не е ясно дали на концесия ще бъде дадена цялата аерогара или части от нея.
Разрешението от Брюксел беше нужно, тъй като терминал 2 на аерогарата е построен с 50 млн. евро от предприсъединителната програма ИСПА и за това от ЕК трябва да кажат може ли инфраструктурата, в която са вложени европари, да се даде на частна фирма. Построяването на втория терминал беше финансирано и със заеми от Европейската инвестиционна банка и Кувейтския инвестиционен фонд.
В началото на мандата на кабинета "Борисов" министерството на транспорта обяви, че ще се търси частен инвеститор само за част от летището. В началото на април тази година тогавашният министър Александър Цветков каза, че цялата аерогара ще бъде дадена на концесия, за да се построят нови терминали и да се инвестира в съществуващата инфраструктура.
Освен това бъдещият инвеститор трябва да поеме и изплащането на заемите, взети за терминал 2. Правителството гласува изготвянето на икономически анализ за ползите от концесията. Той все още не е готов, а наследникът на Цветков Ивайло Московски не дава категоричен отговор дали аерогарата ще бъде дадена на частен оператор. В момента тя се управлява от държавното дружество "Летище София".
Московски обясни, че решение за отдаването на концесия ще бъде взето след приключването на анализа, за което няма краен срок. По повод разрешението от Брюксел за започване на процедурата министърът каза: "При изчистена процедура част от обектите, които са ползвали европейско финансиране, могат да се концесионират."
И добави, че целта на министерството е софийската аерогара да се превърне в "силно регионално летище". За това трябвало да се привлече още трафик и да има стратегия как да се развива инфраструктурата. Ръководството на летището проектира разширения на двата терминала и инфраструктурата, които планира да изпълни със свои средства. Изграждането на нови терминали обаче не е по силите на държавната компания.
В момента летищата във Варна и Бургас се управляват от частна компания - "Фрапорт туинстар еърпорт мениджмънт" (собственост на германската "Фрапорт" и българско дружество, свързано с групата "Химимпорт"). Засега неуспешни остават опитите да се намерят концесионери на аерогарите в Русе, Горна Оряховица и на част от летище Пловдив.