Hewlett-Packard (изненадващо) обърна посоката на развитие

Hewlett-Packard (изненадващо) обърна посоката на развитие

Най-големият производител на компютри в света Hewlett-Packard ще спре да произвежда компютри. Да, това не е шега.
Компанията ще концентрира бизнеса си в софтуера и услугите. Софтуерът се превръща в центъра на ИТ индустрията, която прави всичко възможно да добавя повече стойност за потребителите. Съдържанието вече е достъпно навсякъде благодарение на най-бързорастящата услуга за мобилните оператори - мобилния интернет. Потребителите научиха ИТ бизнеса, че не трябва да създава сложни, а лесни за употреба продукти. И научиха останалата част от бизнеса, че "облакът" е нещо хубаво и приложимо и за корпоративни цели. Всичко това не просто променя, а вече преобръща ИТ индустрията. За големите трансформации ще ви разкажем в поредица материали тази седмица.

Утре четете какво ще се случи след PC ерата.
"За да бъдем успешни в бизнеса си с потребителски устройства, трябва да инвестираме твърде много средства, които биха могли да бъдат използвани по-рационално"
Лео Апотекер,  изпълнителен директор на HP

- Продажбата на потребителски продукти е най-големият източник на приходи за HP, услугите са най-печелившото подразделение

- 10.25 млрд. долара планира да плати HP за британската Autonomy
Най-големият производител на компютри в света планира да се откаже от производството на персонални компютри и ще се пренасочи към услугите. Компанията обяви, че планира да изкупи британската Autonomy в сделка за над 10.25 млрд. долара, както и да отдели подразделението си Personal Services Group (PSG) или още по-радикално - да го продаде при проявен интерес.
Новата стратегия на технологичния гигант, обявена от изпълнителния директор Лео Апотекер, заедно с лекия спад на приходите за третото тримесечие на финансовата година изненада пазарите и те паднаха с 20% при отварянето на Уолстрийт в петък.
HP е поредният производител на хардуер, който ще се откаже от една от основните си дейности. PSG групата носи около 1/3 от приходите на компанията, но печалбите й спадат заради ниските маржове при производството на потребителски хардуер. HP обаче не планира да се откаже от производството на хардуер за корпоративни клиенти като сървъри, устройства за съхранение на данни, мрежов хардуер и др.
Завой на 180 градуса
От официалното съобщение на компанията, публикувано в края на миналата седмица, става ясно, че бордът на директорите й е одобрил "пълно или частично" отделяне на компютърния бизнес на технологичния гигант, както и прекратяването на производството на смартфони и таблети, които не се радват на особено висок потребителски интерес.
Изненадващият анонс представлява и почти 180-градусов завой в стратегията на Апотекер, който преди няколко месеца беше категоричен, че няма да се отказва от производството на персонални компютри.
През февруари той твърдеше, че те дават "неоспоримо предимство на компанията пред конкурентите й". В края на миналата седмица обаче изпълнителният директор на HP беше категоричен, че компанията му трябва "да концентрира усилията си", за което се изискват "значителни промени в стратегията й".
HP не е първата компания, която се решава на подобна стъпка, след като преди почти 7 години и IBM се лиши от компютърното си подразделение за сметка на услугите. И успя да преживее доста по-леко финансово-икономическата криза от конкурентите си.
Високи обороти, ниски печалби
Апотекер обяви, че след продължителен анализ на пазара и консултации с мениджърите на различните подразделения на HP е достигнал до извода, че е време за драстична промяна. "За да бъдем успешни в бизнеса си с потребителски устройства, трябва да инвестираме твърде много средства, които биха могли да бъдат използвани по-рационално", коментира той пред "Уолстрийт джърнъл".
Дори и без потребителския си бизнес обаче, HP ще продължи да бъде една от най-големите технологични компании света. PSG групата е най-големият източник на приходи за компанията и през третото тримесечие на финансовата й година, приключило в края на юли. Тя е донесла приходи от 9.59 млрд. долара срещу 9.1 млрд. от подразделението, занимаващо се с услуги, в което влиза и производството на хардуер за бизнеса.
HP остава и един от най-големите производители на сървъри, мрежово оборудване и системи за съхранение на данни, както и най-големият производител на принтери и консумативи за тях. Само от производство на принтери компанията има приходи от 6.09 млрд. за третото тримесечие, а печалбата от тази дейност е 892 млн. долара. Високите маржове в този сегмент от бизнеса й се дължат на продажбата на консумативи като мастила и хартии за принтиране.
HP обяви, че планира да се откаже и от производството на потребителски преносими устройства, което ще й струва около 1 млрд. долара. В тази цифра не влиза изкупуването на Palm за 1.2 млрд. долара преди година, с което технологичната компания придоби и операционната система webOS.
Именно на нея се базират и смартфоните и таблетите на компанията, които не успяха да тръгнат добре на пазара и само във веригата магазини BestBuy има над 200 хил. непродадени TouchPad. PSG групата, в която влизат и таблетите, и смартфоните, е реализирала печалба от 567 млн. долара за тримесечието, приключило на 31 юли. Приходите й обаче намаляват с 3%.
Промяна за всички
Решението за отделянето на бизнеса с потребителски компютри идва почти десетилетие след като HP придоби Compaq Computer за 25 млрд. долара, с което се изкачи на върха на компютърния пазар. До края на миналата седмица плановете бяха да се навлиза агресивно на практика на всички ИТ пазари.
През последните няколко години мениджмънтът й осъществи няколко големи сливания, сред които изкупуването на производителя на софтуер Electronic Data Systems за 13.9 млрд. долара, на компанията за мрежово оборудване 3Com за 2.7 млрд. долара, на доставчика на инфраструктура за решения в "облака" 3Par за 2.3 млрд. долара, както и на Palm за 1.2 млрд. долара.
С тези покупки HP на практика влезе в конкуренция с всички големи имена в индустрията - Cisco при мрежовите технологии, Oracle и IBM при софтуера и услугите и Apple, HTC и Samsung при потребителските устройства. Без да броим предишните й конкуренти в лицето на Dell, Lenovo, Acer и т.н.
И въпреки многото сделки основно перо в приходите на HP продължаваха да бъдат "старите" бизнеси с продажбата на хардуер, принтери и консумативите за тях. Което принуждава Апотекер да вземе решението да се отърве от бизнеса с потребителски устройства, носещ ниски маржове в свят, в който продажбите на компютри се свиват или растат с много бавни темпове заради навлизането на смартфоните и таблетите.
Затова и средствата от евентуална продажба на PSG подразделението на компанията, която трябва да стане факт след 12 до 18 месеца, ще бъдат използвани за
"купуването" на пътя
на HP в новата посока за развитие на компанията - услугите, които носят много по-добри маржове.
В крайна сметка отделянето на производството на потребителски хардуер ще подобри значително маржовете на компанията, въпреки че ще съкрати приходите й с около една трета.
В момента PSG групата работи при марж на печалбата от 5.4% при 11.7% среден марж за цялата компания през 2010 г. Именно това е и една от основните причини, поради които повечето производители на хардуер, за които това не е единствен бизнес, търсят начини или да диверсифицират бизнеса си, или да се отърват от производството с ниски маржове.
Фирми като Apple работят на изненадващо високи за индустрията маржове, както и вече споменатите Dell, Lenovo, Acer и др., за които продажбата на потребителски продукти е в основата на бизнеса.
При IBM и HP обаче нещата не стоят така. Двете компании залагат на предоставянето на ИТ като услуга, което се превръща в мантра за корпорациите от сектора, които могат да си позволят подобен ход.
И на практика визуализират концепцията, че информационните технологии не трябва да са генератор на разходи, а по-скоро средство за оптимизиране на дейността. Те проповядват, че ИТ отделите на компаниите вече са минало и ИТ ще идва като външна услуга. 
Това обяснява и защо HP се е съгласила на сделка за изкупуването на британската Autonomy, която предоставя услуги на бизнеса за обработване на непрекъснато увеличаващото се количество информация под формата на имейли, телефонни разговори и т.н.
Сделката за компанията, която отчита 18% ръст на приходите си до 870 млн. долара за 2010 г. и най-вероятно ще мине оборот от 1 млрд. долара през 2011 г., е поредното начинание на HP в областта на услугите.
За третото тримесечие на финансовата си година HP реализира приходи от 31.2 млрд. долара, или 2% по-малко спрямо същия период на миналата година след добавянето на флуктуациите от валутните пазари. Печалбата е 1.9 млрд. долара, или 9% ръст спрямо 2010 г.