www.Моят магазин.com

www.Моят магазин.com

Бизнесът в интернет отдавна не е равносилен на ниски разходи и куп безплатни функции, които да ви помагат. По една или друга причина много компании използват мрежата като канал за продажба, а на много, които все още не са го направили, онлайн магазините им изглеждат лесни, достъпни и евтини. За някои може и да е така – зависи с какви реални магазини правят сравнение. 
Вариантите да си направите онлайн платформа за продажби са два - или използването на готова, която да промените по ваше желание, или да си поръчате специално за вас. Естествено в първия случай ще ви излезе по-евтино. Според някои предприемачи, които вече са минали по този път, обаче е твърде възможно платформата по готов шаблон впоследствие да се окаже много по-скъпа, отколкото тази по поръчка.
Цените
"Твърдението, че успешните проекти в интернет се започват с малко пари, е мит. Хората гледат с доста наивен поглед, че нещата стават без пари", казва Петър Ванчев, основател на store.bg – един от най-големите български онлайн магазини. Според него, ако искаш добър магазин, с който да продаваш, задължително трябва да го направиш по поръчка, а най-добрият подход е да се научиш и да си го направиш сам. Иначе по думите му разликата е като между това да си наемеш опитна продавачка, привличаща клиенти, срещу 1000 лв. заплата и друга за 300 лв., която няма да ти направи продажби.
Ванчев дава като пример един от най-важните детайли на нет-магазина – търсачката, като демонстрира как работи тя в сайтове, направени по поръчка, и тези на готови платформи. При първите търсенето по ключови думи успява да обхване правилните резултати дори ако в изписването има грешка или буквите са на латиница вместо на кирилица.
"Всичко зависи от средствата – дали ще избереш готова платформа или магазин по поръчка. И в двата случая може да се направи добре", разказва Янко Джаров от akumulatori.bg. Сайтът му е по поръчка, но Джаров казва, че има много подходящи готови платформи за 300 - 400 лв. при базови функции.
С добавянето на допълнителни цената се качва. Когато се прави по поръчка, основната цена е по-висока, но пък ще имате точно тези функции, които сте си поискали. Тогава обаче цената може да стигне и до 40-50 хил. лв.
Според Николай Славов от дизайнерско студио eDesign безплатните версии винаги излизат по-скъпо точно заради добавянето на функции: "Готовите платформи се адаптират по-трудно, имат много скрити разходи." От студиото разказват, че много често при тях идват клиенти, които преди това са пробвали с безплатен софтуер, но не са доволни.
На друго мнение е Георги Мирчев, изпълнителен директор на Mirchev Ideas, които са разработили платформата Summercart. "Защо да плащате да ви се прави тепърва нещо, след като други вече са минали по този път и са го направили?". Мирчев смята, че дори с добавянето на допълнителни функции цената пак ще е доста по-ниска от направения по поръчка.
По неговите думи платформите по поръчка имат един сериозен недостатък – по-малкото тестове, заради които дават и много грешки, за разлика от готови модели, вече изпробвани и с отстранени бъгове.
Имате доставка...
Нещо много важно за всички магазини – трябва да има много добра складова програма, за да показва най-актуалната информация кой продукт е в наличност и в същото време да позволява много бързо намиране от служителите на магазина. Следващата стъпка – доставките.
При всички случаи, освен ако не искате да вложите огромна сума в собствена куриерска мрежа, ще трябва да имате договор с някоя от компаниите за доставка. От Mirchev Ideas имат сключени договори с "Еконт" и "Спиди" и ако ползвате тяхна платформа, куриерите ви дават 20% намаление от стандартната си тарифа.
Друго важно нещо е плащането. Магазинът ви може да работи с всички възможни начини за плащане – с кредитни, дебитни карти с международни и български системи и банки, но имайте предвид, че все още голяма част от българите предпочитат плащането на ръка при доставка. Без значение, че и с онлайн плащане, и на ръка по закон стоката може да се бъде върната, от бранша са единодушни, че в брой на куриера си остава преобладаващо.
"Хората се дърпат от плащането предварително", казва Янко Джаров. Той съветва, ако някой започне да си прави интернет магазин, да се интегрира с платформа за директно плащане, която изчислява веднага и доставката.
Причината хората да предпочитат плащане в брой при доставка представители на нет-магазини си обясняват с недоверието на голяма част от българите към интернет разплащанията и боравенето с кредитни и дебитни карти, както и донякъде съмнение, че продуктът ще ти бъде доставен.
И малко маркетинг
Преди изобщо да направите магазина, е добре да имате и проучване – какво ще се хареса на потребителите, какво им липсва, как се движи конкуренцията. След първоначалния старт е важно да се предвидят и пари за поддържането му – все едно дали сте избрали готова платформа или е по поръчка.
Рекламата също не е за пренебрегване, но обратно на общоприетите представи хора с опит споделят, че да излизаш на първо място при търсене в google не е задължителна гаранция за добри продажби.
"Някои хора предпочитат да влизат в сайтовете, които търсачката е изкарала от безплатните, други отиват директно на тези вдясно, които са платени реклами", обяснява Янко Джаров, като добавя, че той залага много на google за популярността на магазина си.
Петър Ванчев казва, че при тях около 30% от продажбите са от хора, които директно търсят марката store.bg, а не влизат през търсачки с ключови думи. Според него дали магазинът излиза на първа или втора страница в google не е от чак толкова съществено значение за продажбите.
Минимум 200 - 300 лв. на месец трябва да отделите за фирма, която да поддържа излизането на магазина ви в топ 3 на google при търсене с ключови думи, казва Джаров. Цената може да стигне и до 2 хил. лв. на месец, но според него обещанията на някои фирми, че ще изведат сайта ви непременно на първо място, не са реалистични. За рекламата в социални мрежи като facebook Джаров казва, че е по-скоро имиджова и няма директен ефект.
Какво трябва да знаете, когато правите е-магазин
- Разходите могат да бъдат значително по-големи, отколкото на реален магазин
- Изберете добра складова програма, за да нямате проблеми с доставките

- В България хората масово предпочитат да плащат в брой при получаване на поръчката

- Готовите платформи са базови, за много от допълнителните функции трябва да се плаща допълнително

- Всеки продукт да има добро описание и хубава, видима снимка, съветват от бранша

- Показването на предна позиция от търсачки като
google.com може да се поръча срещу заплащане, но невинаги е гаранция за много посетители и поръчки