Имиджова криза през целия сезон, щетите ще се оценяват тепърва

Имиджова криза през целия сезон, щетите ще се оценяват тепърва

Имиджова криза през целия сезон, щетите ще се оценяват тепърва
Въпреки че няма пряка търговска вреда през този сезон, хотелиерите и туроператорите са категорични, че през лято 2011 г. туризмът е изпаднал в най-голямата си имиджова криза досега и тепърва ще се "калкулират" щетите от това, въпреки че за първи път имаше целеви рекламни кампании в Германия и Русия.
Поредица от инциденти и проблеми в българските курорти намери сериозен отзвук в чуждестранната преса едновременно на всички ключови пазари, а реакциите на институциите се оценяват от бранша като неадекватни.
Серията от проблеми започна още в началото на юни, когато певецът Филип Киркоров и други представители на руския шоубизнес съобщиха пред националната телевизия РТР, че са купили луксозни апартаменти във ваканционен комплекс в Равда, а впоследствие разбрали, че той е в съседство със свинеферма, а гледката към морето скоро ще бъде "скрита" от нов строеж.
Седмици наред темата беше част от новинарския поток, а българският строител на няколко пъти съобщаваше, че претенциите са неоснователни, тъй като популярните руски звезди са знаели от самото начало, че се предвижда и друго строителство.
През юли в руските медии българският туризъм попадна и с инцидент, след като деца от Русия и Украйна изкараха част от ваканцията си в болница след натравяне в хотел в Китен. Темата, широко отразявана от руските медии, даде повод и за много други разкази на туристи, идвали в България, които се оплакват от храната.
Отзвук имаше и в големите туристически форуми в Русия, където само за 2 седмици бяха качени над 80 снимки, показващи лоша хигиена в български хотели и ресторанти.
Също през юли, но в Германия българският туризъм по оценка на туроператори изпадна в най-тежката си имиджова криза, след като 13-годишно момиче загина в Златни пясъци, засмукано от тръба на хотелски басейн.
Темата за безопасността по курортите в България беше широко отразявана от местните медии, а липсата на реакция от официалните институции "доведе" в България екипи на най-големите медии, които правиха собствени разследвания на инцидента.
По време на сезона проблемите със скъпото лечение в българските курорти станаха повод и за редица статии в скандинавските медии. Седмици наред водещи вестници в Дания и Швеция публикуваха статии като "Лекар представя сметка от 464 евро за три пришки", "Измами в България превръщат болни туристи в длъжници", а големите застрахователни компании казваха, че при ¼ от скандинавските туристи, търсили лекар в България през последните 3 години, е имало "свръхлечение на свръхцени" и "изключително последователно заобикаляне на правилата и добрите практики", което на практика ощетявало и местните здравни каси.
Част от разказите бяха препечатвани и в други издания във Великобритания, Норвегия и Полша."Кризи се случват навсякъде, но много ни притеснява фактът, че няма реакции от държавните институции", коментира Калин Сутев от "РЕВЕ туристик". По думите му много е важно да има реална подкрепа от държавата при такива ситуации.
На подобно мнение са и хотелиери в големите курорти, според които туроператорите правят каквото е по силите им в тези моменти, но няма "как да говорят от името на контролните органи". Още в края на юли експерти коментираха пред "Дневник", че кризисният ПР е закъснял. От големите рекламни компании в страната съобщаваха, че България е била длъжна да съобщи публично как се е стигнало до инцидентите, какво наказание ще има за виновните и какви допълнителни мерки ще бъдат взети предвид.
Някои от ПР експертите са на мнение и че официално лице е трябвало да посети в разгара на кризата тези държави по примера на Турция, чийто министър на туризма и културата замина спешно за Москва през май за срещи с близки на загиналите при натравяне с некачествен алкохол в Анталия петима руски туристи, както и с журналисти и туроператори.
От министерството на икономиката съобщиха, че в рамките на кампанията в Германия е имало кризисен ПР след нелепата смърт на 13-годишното момиче. Той включвал изпращането на рекламни материали до немски журналисти, които "изясняваха какво се е случило, официалната ни позиция и имаха за цел намаляване на негативните публикации", казаха от ведомството в отговор на въпроси от "Дневник".
Оттам допълниха, че е изпратено и писмо до германската туристическа асоциация. "Като цяло в руските медии няма негативни публикации, които да изискват извънредна намеса", казаха още от ведомството, допълвайки, че "преекспонирането в българските медии на инцидентите, които на практика се случват във всички туристически дестинации, води до негативни препечатки в чужбина, което вреди на имиджа на българския туризъм".
Неприятни случки с отзвук в чужбина

- Апартамент на Филип Киркоров се оказа в комплекс близо до свинеферма
- Деца от Украйна и Русия се натровиха в хотел в Китен
- 13-годишно дете от Германия загина в необезопасен басейн
- Изкуствено оскъпяване на лечението на скандинавски туристи