Сметките за парно ще се преизчисляват до 5 октомври

- Абонатите имат право да обжалват сметките си всеки месец |
Топлинната енергия за подгряване на вода и парно ще се преизчислява и разпределя до 5 октомври, съобщиха пред "Дневник" от "Топлофикация - София". Според наредбата за топлоснабдяването дотогава клиентите на дружеството, които не са осигурили достъп на топлинните счетоводители, могат да го направят. "Колкото повече хора са пуснали служителите ни, толкова по-реални са сметките", коментира изпълнителният директор на топлинния счетоводител "Сименс Елвеко" Огнян Димитров.
По думите му, когато неотчетените апартаменти са два-три за сграда, при проверката им това би довело до увеличаване на сметките на техните съседи с до 4-5 лева. При осем апартамента обаче може да се стигне до разлики от 100 лева. "Информираме упълномощения представител на блока за новото преразпределение на сметките и той трябва да предупреди останалите живеещи за променените, преди да получат сметки от "Топлофикация - София", каза Боряна Колева, изп. директор на компанията за топлинно счетоводство "Нелбо".
Топлинните счетоводители са длъжни веднъж годишно да отчитат топломерите (топлинните разпределители) в жилищните сгради. Това става най-късно до 45 дни след приключване на отоплителния сезон. След това в 30-дневен срок дружествата за топлинно счетоводство трябва да изработят обща сметка за сградата и индивидуална за всеки апартамент.
Тя се дава на домоуправителя или упълномощеното лице от сградата и то ги разпространява. В случай че определени апартаменти не са допуснали топлинните счетоводители, на тях им се начислява потребление на база пълна мощност. Това също трябва да е указано в индивидуалните бележки. "Така предупреждаваме хората, че в случай че лицата от такива апартаменти ни допуснат, ще се прави ново преразпределяне", обясни Димитров.
Според наредбата за топлоснабдяване всеки абонат на топлофикация има право на до три дати за годишно посещение от топлинния счетоводител. Първите две са безплатни, а втората се заплаща. "Цената на услугата при отчитане на трета дата варира от 12 до 24 лв. в зависимост от това кога абонатът ще ни потърси", каза Димитров. Когато изравнителните сметки вече са внесени в топлофикация, цената се увеличава още повече.
Топлинните счетоводители признават, че това действително е неприятно за коректните съседи, чиито сметки в повечето случаи се увеличават. "Повечето неотчетени апартаменти са празни. Затова при проверка се оказва, че всички сметки трябва да бъдат преизчислени, защото енергията за една топлинна единица се увеличава. Хората все пак трябва да бъдат по-отговорни", коментираха от дружествата за топлинно счетоводство.
Всеки абонат на топлофикационно дружество има правото да обжалва сметката си всеки месец. Това може да стане пред три-четири органа. Първо - пред топлинния счетоводител, когато има съмнение за неправилно разпределение. Освен това със същите съмнения гражданите могат да се обръщат към "Топлофикация - София".
Като органи от следваща инстанция се определят - Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) (в повечето случаи институцията препраща жалбите към "Топлофикация - София") и Комисията за защита на потребителите (в повечето случаи обаче ведомството препраща жалбите към ДКЕВР).
"Болшинството от жалбите не са срещу нашата дейност, а заради невъзможността на хората да си плащат сметките", коментираха от "Техем". Дружеството за топлинно счетоводство обясни, че има вероятност да бъде допусната грешка при разпределението на топлинна енергия, но това се случва при един до три случая годишно. Според информация от ДКЕВР жалбите срещу топлинните счетоводители остават непроменени като брой в сравнение с 2010 г.