В много рекламни кампании липсва концепция и стратегическо мислене

На живо
Заседанието на Народното събрание

В много рекламни кампании липсва концепция и стратегическо мислене

На 7 септември започна рекламният фестивал ФАРА в Албена. На него хора от бранша сверяват часовниците си с най-креативните проекти за изминалата година. Тази и миналата седмица ви представихме част от творческото жури на ФАРА 2011. Серията ни от интервюта завършва с Иван Сиджаков, новият заместник управляващ директор на ARCHER IDEAS, и Мартин Димитров, творчески директор на reforma.
Иван Сиджаков:
Тези рекламодатели, които са били смели, си остават смели

Мартин Димитров:
На интернет рекламата не може да се гледа като евтин канал
Какво ще търсите в рекламите в различните категории?
- Иван Сиджаков (И.С.).: Ще ви дам следния пример. Един от британските мобилни оператори (бел. авт. - T-Mobile) имаше клип, който представлява сватбата на кралското семейство. Оказа се заимстван от гражданско движение в САЩ, където млади хора в Канзас за пръв път са влезли в църквата по този начин, една агенция го е "лапнала" и е направила реклама. Аз ще търся точно обратното на това. Става все по-лесно да заимстваш и все по-бързо те оневиняват, когато заимстваш неща, аз бих търсил обратното на това.
Мартин Димитров (М.Д.): Мен не би ме притеснило, ако някоя рекламна агенция се е явила като куратор на живия живот. Видяла е нещо, което се случва на сватба, и го е вкарала в рекламен контекст. Иначе аз самият много бих се радвал да видя повече мислене, отколкото хитрост, защото това, което виждам, има много кампании, от които най-вероятно голяма част ще участват, които представят добро телевизионно изпълнение, добър принт, а всичко останало е напаснато към него и не е развито на концептуално ниво.
Много по-любопитно ми е стратегическото мислене, отколкото конкретната екзекуция в конкретната медия или канал. Надявам се рекламните агенции да се отнасят към кампаниите така, както би трябвало да се отнасят. Тоест не с толкова голямо доверие, но не чак с нездрав интерес.
В какви условия работят агенциите в момента? Предпазливостта на рекламодателите отразява ли се върху кампаниите?
- М.Д.: Мисля, че проблемът е генерално много повече в агенциите, защото хората трябва да се научат да защитават идеите си. Ако наистина вярват, че те имат висока стойност. Ясно е, че рекламодателите не са мечта, но никъде по света не са.
Обикновено това е търговско занимание. Въпросът е до отстояване на конкретни пазарни принципи. Агенциите трябва да си намерят подход към всеки клиент как по-лесно да продават идеите си и как тези идеи да бъдат по-полезни за клиента им.
И.С.: След като си се видял вече с един клиент и си разбрал какво "минава" и какво не. Ако предложиш идея, която те искат да осакатят, трябва да си подготвен откъде точно да отрежеш, за да запазиш смисъла и целостта й.
Колебливи рекламодатели. В каква среда работят агенциите и при какви условия?
- И.С.: Почти нищо не се е променило според мен. Да изправени сме в конкретна ситуация, но винаги става въпрос за мислене.
М.Д.: Нямам представа точно за кризата, защото нашата агенция е нова и е на пазара от едва 4 години и всъщност периодът на "не-криза" ни е бил някъде около 4 месеца, когато още нямахме компютри. След това практически дойде кризата. Мисля, че цялото това клише е във нас, но вече всъщност не съществува.
Съществува много повече начинът, по който се мисли за нея и се представя, а той като цяло спира инициативата. Но мисля, че в голямата си част "кризата" е по-скоро оправдания, за което съдя и по нашата агенция.
Как се отразява ходенето по пичове (конкурс на рекламен език - бел. ред.) през годината и борбата за клиенти на работата на рекламните агенции?
- М.Д.: Ние имаме четири прости правила в агенцията по този въпрос. Първото от тях е никога да не участваме на летни пичове. Това е периодът юни-юли, когато човек не е излязъл в отпуска и незнайно защо прави конкурс. Второто е да не участваме на пичове, в които има максимум 5 агенции, а това е в краен случай, предпочитаме да бъдат 3.
Да не участваме и в конкурси, в които агенциите са такива, в които не можеш да предложиш услуги, каквито други по-големи агенции могат. Последното е, че избягваме да ходим на пичове, които нямат дефиниран бюджет. Оправданието "нямаме бюджет, за да не спираме въображението" в личния ми опит се оценява на 20-30 хил. лв.
Така че има лимит и той е нисък. Проблемът е, че важното в тях все по-малко е креативността и според мен причината да има пичове основно е цената. Някои клиенти просто искат да оптимизират разходите си. Ценовите пичове, мисля, са най-лошото, което може да се случи на целия пазар.
Това са правила, създадени след поредица от нещастия. Няма смисъл да си разваляш отпуската, твоята и на няколко други души, защото на някакъв човек от външна фирма му е развалена.
И.С.: Или в много случаи ти дава срок точно толкова време, колкото му остава да излезе в отпуска. Тоест ти дава три дни, защото след три дни той излиза в отпуска. Засега ми прави впечатление, че много често се прави пич, след който си остава старата агенция, но с много по-лоши условия.
М.Д.: Това е вярно, ние сме имали 2 такива случаи. Много често пичът просто упражнява ценови натиск към агенцията.
На кои канали за комуникация на кампаниите наблягат агенциите?
-М.Д.: Ние лично използваме много малко телевизия и това е не защото не искаме, точно обратното. Точно в момента участваме в една поредица от пичове, общо 5, които са за класически канали. Не е проблем да разширим експертизата си в тази сфера.
Използваме всички възможни формати, блогове, планиране в онлайн базирани игри, интерактив онлайн и офлайн, кръчми, Bluetooth, но само тогава, когато има смисъл. В крайна сметка и Facebook, и Twitter са социални медии, а не рекламни.
И.С.: Много често клиентите искат да използват канали като Facebook и Twitter. Губим много време, обяснявайки защо нямат нужда да имат присъствие там, което обаче няма кой знае колко голяма успеваемост. Това, което се опитваме да приложим, са малко по-елегантно приложени неща.
В един момент чисто лични блогове могат да бъдат привлечени по много елегантен начин да говорят за конкретен продукт с тяхното съгласие и при техните условия. Това е може би най-интересното, което сме правили. През миналата седмица пътувах доста из България и за мен най-стряскащият канал е външната реклама.
Все още не мога да смеля мащабите й. Количеството външна реклама е много впечатляващо. На отсечката на магистралата около Стара Загора билбордовете са на всеки 10 метра. Впечатли ме, че нещо, което се възприема като малък или среден бизнес, може да си позволи такъв разход.
Заради кризата много рекламодатели залагат на промоелементи и директна ангажираност на клиентите. Промени ли се нещо?
-М.Д.: Ако трябва да бъда честен, аз харесвам някои от промоелементите, които са основният ни фокус. Може би затова тази година бяхме най-награждаваната агенция на Effie (награди за ефективност на рекламата - бел. ред), което беше адски важно.
Все по-често се опитваме да правим кампании, в които търсим точно пряк ефект, за да можем да кажем, че ефективността е точно конкретен брой хора, които са отделили точно Х минути, занимавайки се с продукта. Зависи как се направи промомеханизмът.
Какво е отношението на компаниите към Twitter? Припознават ли го като канал за комуникация с аудиторията?
-М.Д.: Моделът на reforma е да не използва канали просто защото те са модерни. В края на миналата година направихме една изключително приятна кампания за наш клиент, кулинарно масло, със сравнително голям бюджет, която използваше само външна реклама.
На него му хареса, защото имаше добра ефективност и гигантско покритие. Така ние се превърнахме в бедния д-р Енчев. С този бюджет например те спокойно биха могли и да използват телевизията като комуникационен канал, но концепцията им беше съвсем друга.
И.С.: Имали сме запитвания от рода на "сложете Facebook и всичките други, след което идва разговорът защо". Много отдавна разбрахме, че не трябва да го правим просто защото е модерно.
Дали рекламодателите са все още толкова предпазливи, колкото и миналата година?
-И.С.: Тези, които са били смели, си остават смели.
М.Д.: Въпросът е личен. Имам случаи с наш клиент, с които ще участваме на ФАРА, който дойде, каза какво иска, ние му го направихме, обещахме му резултат, който изпълнихме. Така че е въпрос на общуване. Смелостта не трябва да бъде глупост. Често, даже в категорията "Много як криейтив", много безцелни кампании.
Кога според вас интернет рекламата ще прескочи бариерата от 5% като дял от общия рекламен микс на рекламодателите? Кое й пречи?
-М.Д.: Интернет рекламата е едно от най-скъпите неща. Първият клиент, който нашата агенция спечели на пич, е огромен интернет рекламодател. Рекламата в нета в никакъв случай не е добро ценово решение, ако бъде правилно композирана и следена.
На нея не може да се гледа като на евтин канал. Може би по-голямата част от бюджетите на рекламодателите отиват в телевизия, защото е доказано по-ефективна. Ако гледаме само на ниво банер, той може би е евтин. Ако става въпрос за ниво банер в ниско посещаван сайт, той е адски евтин. Но ако правиш цялостни кампании, каквато миналата година беше Niki Surfs the Nation, това вече е скъпо.
Бихте ли работили за политическа кампания?
М.Д.: Би ми било интересно, ако принципите ми съвпадат с нея.
И.С.: Даже и без тази уговорка би ми било интересно. Даже бих работил за някой, с който имам различни политически принципи. Разбира се, има хора и групировки, за които не бих работил. Зависи от това колко се разминавам с тях.