Банките започнаха да откриват новия бизнес сезон с есенни оферти

Банките започнаха да откриват новия бизнес сезон с есенни оферти

Банките започнаха да откриват новия бизнес сезон с есенни оферти
Есенните оферти в банкирането на дребно - кредити и депозити за физически лица, започнаха да откриват новия бизнес сезон. По принцип последното тримесечие на годината е най-активният период и за бизнеса, и за потребителите.
Първите промоционални предложения, които се появиха с началото на септември, както и действащите в момента показват, че акцент отново ще бъдат основно ценовите параметри на офертите - намалени лихви за определен първоначален период, освобождаване от такса за срока на валидност на промоцията или съответно по-атрактивна лихва, ако предложението е за депозит.
В някои случаи кампаниите са придружени и с участие в томбола или допълнителна награда. Тепърва обаче предстои активизирането на банките с предлагане на привлекателни оферти за есенния сезон. Някои от тях ще бъдат подновяване на изтекли вече промоции, други ще са напълно нови.
Все още няма оферти, които да предлагат по-облекчени кредитни стандарти, или т.нар. качествени условия. Те бяха затегнати с навлизането на кризата у нас, като прогнозата за най-ранното им разхлабване беше именно за края на тази година.
При новите реалности в глобалната икономика обаче и опасенията за втора рецесия банкерите у нас на този етап не биха могли да прогнозират категорично кога може да се очаква връщане на предкризисните стандарти при кредитирането. Така и при есенните промоции условията не са се променили много в сравнение с тези в кампаниите отпреди това.
За да се възползва от обявената по-ниска промоционална лихва, кредитополучателят трябва да превежда работната си заплата по сметка в банката, искат се още плащане на комунални услуги през сметка в банката и включване в дадена програма или допълнителен пакет със задължителни опции. Тези пакети и програми предоставят различни допълнителни услуги.
За тях обаче се заплащат такси. Затова е добре да се изчисли дали заемът излиза по-евтин в края на периода му, ако се ползва промоционалната лихва плюс допълнителните разходи при ползването на дадена допълнителна програма, от това да се ползва непромоционална лихва без допълнителен пакет от услуги.
Към изчисленията трябва да се вземе предвид, разбира се, и размерът на съпътстващите такси и комисионни на продукта при промоционална и при непромоционална оферта. В първия случай обикновено банката освобождава клиента от някои от най-неприятните такси - например годишна такса за управление на кредита, която е процент от главницата, или такса за отпускане на заема, за кандидатстване.
И в двата случая обаче лихвите по принцип са плаващи - с изключение на новопоявилите се "кризисни" оферти с фиксирани лихви за определен първоначален кратък период от срока на заема, което означава, че по време на срока му те могат да бъдат променяни.
Двете най-нови оферти на пазара за новия сезон са на Societe Generale Експресбанк - за жилищен кредит с лихва от 7% в евро, и на МКБ Юнионбанк - за детски спестовен влог с лихва, достигаща 6% годишно според възрастта на детето при откриване на депозита.
Действащи промоции в момента имат Банка ДСК (потребителски и жилищен кредити, смесен депозит от фонд и влог), ОББ (депозитни промоции, потребителски кредит с фиксирана лихва и жилищен с фиксирана лихва за първата година), Райфайзенбанк (депозитна промоция), ПИБ (ипотечни и жилищни кредити до края на годината с фиксирана лихва за първата година, тримесечен депозит), Алфа банк (ипотечен кредит с фиксирани лихви, срочен депозит), Емпорики банк (промоция по ипотека с фиксирани лихви за 3 или пет години).
Пощенска банка пуска специална кредитна карта ИКЕА, която може да се ползва само за покупки в магазина в България. Тя е револвираща с основен кредитен лимит до 10 000 лв., като може да има и допълнителен лимит.
Офертите на някои от банките са вече изтичащи - до края на септември, като след това със сигурност или ще бъдат подновени, или банките ще пуснат нови. Това, разбира се, ще важи, ако се запази подетата от миналата година линия на проактивно поведение на банките за предлагане с цел да се активизира и търсенето.
В началото на лятото по-активните на пазара кредитни институции отчетоха повишено търсене на потребителски и жилищни кредити. Тогава обаче от банките подчертаха, че това все още не е тенденция и е рано да се говори дори за положителни сигнали.
Въпреки увеличението на подаваните молби за кредитиране, което беше отчетено преди два-три месеца при потребителските заеми, нямаше изразена тенденция за нарастване на потреблението. Основна характеристика е вече много по-предпазливото и по-информирано искане на кредит от клиентите.
Важно

За да се възползва от обявената по-ниска промоционална лихва, кредитополучателят трябва да превежда работната си заплата по сметка в банката. Искат се още плащане на комунални услуги през сметка в банката и включване в дадена програма или допълнителен пакет със задължителни опции. Тези пакети и програми предоставят различни допълнителни услуги. За тях обаче се заплащат такси. Затова е добре да се изчисли дали заемът излиза по-евтин в края на периода му, ако се ползва промоционалната лихва плюс допълнителните разходи при ползването на дадена допълнителна програма, от това да се ползва непромоционална лихва без допълнителен пакет от услуги. Към изчисленията трябва да се вземе предвид, разбира се, и размерът на съпътстващите такси и комисионни на продукта при промоционална и при непромоционална оферта.