Транспортна блокада на туристи за края на сезона

На живо
Заседанието на Народното събрание

Транспортна блокада на туристи за края на сезона

Транспортна блокада на туристи за края на сезона
Дневник
Търговски спор между авиопревозвача "България ер" и авиационния брокер "Алма тур флай", част от туристическата група "Алма тур", остави блокирани в България стотици руски, финландски и латвийски туристи.
Проблемът вдигна на крака две правителства - в София и Москва, доведе до закани за отнемане на лицензи и нови притеснения за имиджа на туризма в чужбина. Засега има частично разбирателство за прибиране на чужденците по родините им, макар все още да не е ясно как е постигнато.
Какъв е казусът
В петък сутринта авиопревозвачът "България ер" съобщи, че анулира полети до Москва и Санкт Петербург, които обслужват туристи на групата "Алма тур". Обяснението - дружеството "Алма тур флай" не е заплатило самолетните билети и има дълг от 7 млн. лв. към превозвача. Така над 500 руснаци останаха в очакване на полетите си цял ден на морските летища.
През съботния ден ситуацията продължи да се влошава, след като "България ер" съобщи, че отменя и полет до Хелзинки с резервирани 180 места, както и нощен полет до Рига, който трябваше да се осъществи в 5.00 часа сутринта в събота срещу неделя.
Развитието
След като темата стигна до Русия, където едно след друго валяха оплаквания на блокираните туристи, руското правителство обяви, че изпраща в България по спешност заместник-директора на държавната агенция по туризъм. Същевременно премиерът Бойко Борисов също обяви, че е наредил на транспортния и на икономическия министър - Ивайло Московски и Трайчо Трайков, да търсят изход от ситуацията.
В събота по обед в Бургас вече се бяха събрали министри, кметове, депутати, областни управители. В късния следобед в събота се постигна частично споразумение един полет за Москва да излети със 180 души на борда, като по информация на транспортното министерство той е платен от изпращащ руски туроператор, който на практика дал два пъти парите за самолетните билети, тъй като преди това ги е превел и на "Алма тур".
Късно вечерта в събота отпътува и правителственият самолет по нареждане на премиера, който превози 80 души до Москва. В неделя беше намерено частично решение на проблема и на останалите туристи, след като латвийска авиокомпания пое превоза на гражданите на страната, а "България ер" обяви, че полетите продължават независимо от факта, че няма споразумение с "Алма тур" (до редакционното приключване на броя).
Съществото на спора
Търговският спор между "България ер" и "Алма тур флай" е за 7 млн. лв. според информация на превозвача, откъдето съобщиха, че сумата е дълг към нея и се е наложило до достигането на крайната мярка.
От "Алма тур" не коментираха в детайли разногласията, но управителят на компанията Любомир Панковски съобщи пред БНР, че има задължения от "Алма тур флай" към превозвача, но призова "да не се изнася непотвърдена информация" за размера им, без да даде повече подробности по спора.
През целия уикенд руските туристически сдружения коментираха пред местните медии, че не знаят какъв е спорът в детайли, но са превеждали парите за билетите на туристите, които изпращат в България. "Алма тур флай" от 2009 г. оперира два самолета на "България ер" по договори за приоритетно чартиране, сочи информацията на компанията, но не е ясно дали те са свързани с конфликта.
По неофициална информация на "Дневник" има договор между двете дружества от 2010 г., който обхваща и тазгодишната летателна програма. Също по неофициална информация до края на туристическия сезон са предвидени полети до Русия - два пъти седмично до 23 септември, както и до някои скандинавски и прибалтийски държави.
Държавната намеса
Междувременно софийската прокуратура съобщи, че започва проверка на случая с оставените туристи. Такава е назначена и от Комисията за защита на потребителите. През уикенда на няколко пъти от изявления на премиера и на транспортния министър стана ясно, че има заплаха за отнемане на лицензите и на двете компании. До днес вечерта не беше съобщено, че това се е случило.
Експерти обясниха пред "Дневник", че застраховката "отговорност на туроператора", която по закон трябва да сключат всички български фирми, важи само за изпращане на българи в чужбина. Зам.-министърът на икономиката Иво Маринов пък каза, че в Русия има т.нар. гаранционен фонд, който изпращащите туроператори ползват в случаи, когато трябва да бъдат прибирани туристи.
Не е ясно дали заплатените билети са с пари от този фонд, но представители на туризма коментираха, че е спорно дали неразбирателството между двете компании влиза в хипотезата за форсмажорно обстоятелство.
Имиджовите щети ще се отчитат тепърва
Туристическият бранш е разделен в оценките си дали скандалът с чуждите туристи ще се отрази върху имиджа на България. Част от сектора предполага, че щетите ще бъдат само за замесените компании, но други очакват много отражение за целия бранш.
"Може би ще има някакви имиджови щети за българския туризъм, но на този етап е рано да се каже какви ще бъдат те", коментира пред "Дневник" зам.-министърът на икономиката, енергетиката и туризма Иво Маринов. По думите му руският официален представител, изпратен в България покрай проблема, е останал "приятно изненадан" от доброто отношение към групите.
През тази година за пръв път руските туристи са най-много по Черноморието по данни на двете летища в Бургас и Варна, но това е третият инцидент в България,  който влиза в полезрението на руските медии. В началото на лятото руски музикални звезди се оплакваха от проблеми със закупените от тях имоти в Равда, а през юли група деца на летен лагер се натрови в хотел в Китен.