Внезапната "почивка" на блокираните чужди туристи продължава

Преговорите на "България ер" с "Алма тур" за решаване на търговския спор между двете дружества продължават, но засега няма конкретен резултат. Министерството на транспорта издаде необходимите разрешителни за превоз на пътниците от руски компании.
В руската агенция по туризъм "Ростуризъм" има създаден кризисен щаб покрай случая, а руските туроператори днес обвиниха "България ер" за скандала.
Така може да се обобщи четвъртият ден от кризата с блокираните руски и финландски туристи на морето, като все още не е ясно докога ще продължи неочакваната "почивка" на над 300 души по морето. Другите близо 300 бяха извозени в края на седмицата.
Руските туроператори искат нови правила за чартъри
Вчера двете големи туристически организации в Русия - сдружението на туроператорите АТОР и съюзът на руската туристическа индустрия, обвиниха "България ер" за кризисната ситуация в Бургас. "Руските партньори на "Алма тур" твърдят, че са прехвърлили депозитите за чартърните рейсове още през февруари-март на "Алма тур" и тя е трябвало да ги прехвърли на "България ер".
По последни данни "Алма тур" твърди, че е прехвърлила парите, а "България ер" - че не ги е получила", коментира Майя Ломидзе в интервю за БНТ и допълни: "Ако авиокомпанията не е получила тези пари, защо е започнала да изпълнява чартърната програма? Авиокомпанията носи отговорност именно защото внезапно прекрати полетите, въпреки че е знаела за дълговете."
От съюза на туристическата индустрия стигат по-далеч и обвиняват "България ер" в "планиран шантаж". "Превозвачът прекрасно знае, че туристите са платили своите билети, в противен случай те не биха били в България.
Действията, които авиокомпанията предприе в края на миналата седмица, са планиран шантаж и игра на нервите на стотици невинни хора, които съзнателно и цинично са тласнати в конфликта, за да бъдат върнати парите от длъжника", каза секретарят на сдружението Ирина Тюрина, цитирана от агенция "Фокус" пред руската "Интерфакс".
Днес в. "Дневник" не успя да получи до редакционното приключване на броя коментар от авиопревозвача по обвиненията. Неофициални информации сочат, че първият платен от руски туроператори чартър е струвал между 25 и 28 хил. евро.
Проверки на всички нива
Вчера прокуратурата потвърди, че проверява скандала и по предварителна информация се очакват резултати до 10 дни. Прокуратурата има съмнения за неправомерни действия от страна на служители както на "Алма тур", така и на "България ер" по случая с неизвозените туристи от българското Черноморие, каза говорителят на Софийската градска прокуратура Маргарита Немска пред БТА.
По думите й дори това да е чисто междуфирмен спор за финансови взаимоотношения, не означава, че прокуратурата не може да разпореди проверка. Немска поясни, че е имало и други подобни случаи на задлъжнялост между фирми, които са били проверявани.
Комисията за защита на потребителите пък вече е готова с проверката си и в момента обобщава резултатите, които се очаква да бъдат представени днес. На този етап не е ясно какво се случва със заплахата за евентуално отнемане на лицензите на "Алма тур" и "България ер", възможността за която беше съобщено през уикенда.
Как може да се отнеме лиценз Решението за "Алма тур" може да бъде взето на база на доклада на Комисията за защита на потребителите, а компетентен орган за това е икономическото министерство. Лицензите за авиопревозвачи се дават, отнемат или ограничават от главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГВА) към министерството на транспорта. Лиценз може да получи компания, регистрирана по търговския закон с основна дейност въздушен транспорт, която има поне 160 хил. лв. собствен капитал и представи обоснован бизнес план за осигуряване на дейността си. Издаденото след разглеждането на документите разрешително е безсрочно. То обаче може да бъде отнето от ГВА. Според наредба на министъра на транспорта това става, ако превозвачът не представя информация, за да бъде оценена финансовата му стабилност, или ако не отговаря на изискването да има поне 160 хил. лв. капитал. Лицензът се отнема и ако компанията не може да изпълнява задълженията си за една година или е обявена в несъстоятелност. Правата й могат да бъдат спрени временно или ограничени, ако авиокомпанията не отговаря на правилата за безопасност. Мярката се налага до решаване на проблемите. В Закона за гражданското въздухоплаване е записано, че по силата на договор за превоз авиокомпаниите трябва да извършват превоз на пътници и багаж срещу заплащане. |