Новите дигитални бизнес модели

Новите дигитални бизнес модели

Последната седмица на септември ще започне с най-горещата конференция, посветена на информационните технологии и ефекта, който имат те върху съвременния бизнес - Digital|K. Организаторите на форума от "Капитал" решиха той да е разделен на три панела, посветени на различни теми от света на дигиталния маркетинг. След като вчера представихме лекторите от първия панел, посветен на мобилните устройства и онлайн базирания софтуер, днес ще ви представим основните действащи лица от втората част на конференцията, озаглавена "Дигиталните технологии - най-краткият път да достигнете до своите клиенти".
А освен че те дават възможност за много по-таргетиран и лесен достъп до потребителите на различните продукти и услуги, технологиите създадоха изцяло нови бизнес модели. Един от тях е електронната търговия, на която ще бъде посветен част от панела. Макар и прохождащ бизнес в България, тя се радва на големи ръстове. Според очакванията на Българската асоциация за електронна търговия (БАЕТ) до края на годината продажбите на дигиталните магазини у нас ще се увеличат с около 50%, като официална статистика за броя магазини и оборота им обаче няма. Според Aukro.bg общият оборот на интернет търговията в България през миналата година е бил 95 млн. лв. В тази сума влизат и онлайн търговете, които представляват над половината пазар у нас, твърдят от компанията, която обаче реши да се преориентира към работа с търговци, на които предлага платформа за връзка с крайни клиенти през интернет.
По данни големите "онлайн" играчи 10% от пазара на електроника минават през интернет. Около 80% от плащанията обаче се осъществяват с наложен платеж, а приблизително 60% от потребителите в големите градове предпочитат да пазаруват през интернет, показват още данните на БАЕТ. По неофициални данни в България функционират приблизително 1700 електронни магазина, от които 600 са по-големи и активни. Това показва приблизително състоянието на пазара, който според всички представители на индустрията е "обречен" да расте и да се развива. Това е една от дискусиите на Digital|K, в която ще участват Джордж Хаджигергиу, главен директор "Операции", Golden Deals, и Феликс Салмън, финансов блогър в Reuters. Двамата ще се опитат да внесат яснота в картината и да представят предимствата на двата модела - на традиционната търговия и онлайн модификацията й, както и какъв всъщност е потенциалът на електронната търговия с отстъпки.
Общо трима пък са лекторите на панела "Дигитален маркетинг". Това са Мат Монахан, съосновател на Sharethrough, стратегически съветник на Mekanism и MTZHF, директор в The Ecip Media Group, Мартин Блиндер, съдружник и ръководител "Стратегическо планиране и криейтив", Essence Digital, и Тимотей Гала, създател и съдружник за Европа, Близкия изток и Африка, HTTPool. И докато в България този тип търговия набира все по-голяма популярност, също тепърва се пробужда като канал за популяризиране на продукти и услуги и увеличаване на продажбите на различни компании. А според Мария Тодорова, управляващ директор на агенцията Next-DC, този канал тепърва ще се налага като интегриран инструмент от маркетинговите кампании. А дотогава може да видите кои ще са лекторите в двата панела от втората част на конференцията Digital|K, която ще се проведе на 26 септември в Народния театър "Иван Вазов".
Мат Монахан, съосновател на Sharethrough, стратегически съветник на Mekanism и MTZHF, директор в The Ecip Media Group
Мат е един от завършилите Facebook класа на "Станфорд" и стартира кариерата си, като помага на различни брандове и технологични компании да разберат кои са уникалните възможности, които предлагат социалните проекти в интернет. Именно това е основната сфера на неговата дейност и в момента, а официалните му позиции са ментор в 500 Startups Super Angel Fund, както и като директор в EpicSocial, социалното подразделение на най-голямата частна компания за интернет реклама The Epic Media Group. Той е и сред съоснователите на Sharethrough - водеща платформа и мрежа за разпространение на "социални" рекламни видеоклипове.
Мартин Блиндер, съдружник и ръководител "Стратегическо планиране и криейтив", Essence Digital, в Лондон и Ню Йорк
Мартин определя нуждите на клиентите и след това им помага да осъществят идеите, които ще ги направят щастливи. Буквално. А компанията, за която работи - Essence Digital - е водеща агенция за пълно рекламно обслужване. Сред клиентите й са имена като Google, eBay, Expedia, YouTube, Barclays, Sony Music и др. Кариерата му е подобна на произхода му - роден в Аржентина, учил е в Ню Йорк, живял е в Мадрид. Започва професионалния си път като бизнес анализатор в Mitchell Madison Group, Ню Йорк, след това заминава за Испания, където основава онлайн компания за финансови услуги, съосновател и бивш стратегически директор е в Bloom Consulting. Последният проект на Мартин е TicTrac - сайт, където хората публикуват своите лични преживявания и виждат статистика за подобни на тях, споделени от други потребители.
Тимотей Гала, създател и съдружник за Европа, Близкия изток и Африка, HTTPool
Тимотей е сред участниците в панела за дигитален маркетинг, а компанията, която представлява - HTTpool - е водеща интерактивна маркетинг компания, предлагаща цялостни онлайн маркетинг решения за развиващи се пазари. Тя има 15 представителства в Централна и Източна Европа, Англия, Германия и Азия и за нея работят над 80 интернет маркетинг специалисти. HTTpool е отговорна за над 7500 кампании за повече от 1000 клиента от 2000 г. насам. Самият Тимотей е завършил магистратура по бизнес администрация в Икономическия институт в Любляна и има сериозен опит в разпространението на иновативни онлайн и мобилни решения, бизнес модели за рекламодатели и медии в региона.
Джордж Хаджигергиу, GoldenGroup, основател и изпълнителен директор
Ако има човек, който може да говори за пазаруване с отстъпки, това е Джордж Хаджигергиу. Той е основател и изпълнителен директор на GoldenGroup - компания за колективно пазаруване онлайн с представителства в Гърция, България, Румъния и Сърбия с над 1 млн. потребители. Хаджигергиу е бил главен оперативен директор на ХЕ - печатно издание за обяви, което под неговото управление и визия се превръща във водещ сайт за онлайн обяви, а преди това - мениджър "Комуникации и продукти" на Yahoo! в Европа, където отговаря за развитието на най-големите продукти на компанията в региона (Yahoo! Mail, Flickr, и др). Той ще е сред лекторите на панела "Онлайн търговия".
Феликс Салмън, финансов блогър, Reuters
Феликс е вторият участник в панела за електронна търговия, а професионалният му път включва поддържането на блог за финанси и технологии в Reuters. С блогове по принцип се занимава от 1999 г. насам, а през 2010 г. Американската статистическа асоциация му връчва награда за постижения в областта на статистическите репортажи. Феликс Салмън има опит като журналист в списанията Portfolio, Euromoney, Wired и др. Той също се чувства в свои води по темата със сайтовете с отстъпки - например Grouponomics. На тази тема Феликс Салмън ще говори на Digitalk.