"Електрисите дьо Франс" и "Винтерсхал" официално ще влязат в "Южен поток"

"Електрисите дьо Франс" и "Винтерсхал" официално ще влязат в "Южен поток"

"Електрисите дьо Франс" и "Винтерсхал" официално ще влязат в "Южен поток"
По-късно днес, в град Сочи (Русия), ще бъде подписано споразумение между акционерите в газопровода "Южен поток", съобщиха от "Газпром". Към проекта ще се присъединят още две компании - френската "Електрисите дьо Франс" (EDF) и германско-руската "Винтерсхал" (дял в нея има концернът BASF), които ще получат по 15% от акциите на дружеството.
Делът им ще бъде за сметка на този на италианската "Ени", която ще се раздели с 30 на сто от проекта и ще запази за себе си - 20%. "Споразумението е основополагащ документ за реализация на газопровода. Компанията "Ени" ще запази дял от 20%, "Газпром" - 50%, EDF и "Винтерсхал" по 15%", обясни в началото на септември шефът на "Газпром" Алексей Милер.
Започналият през 2008 г. като руско-италиански проект "Южен поток" по план трябва да доставя природен газ от Русия до страните от Южна и Централна Европа и се счита за алтернатива на европроекта "Набуко". Маршрутът му започва от Новоросийск по дъното на Черно море до Варна. Именно в България се очаква проектът да се раздели на две тръби - една за Гърция и Италия и една през Сърбия за Унгария и Австрия.
В изграждането на газопровода участват всички страни през териториите, на които ще премине тръбата. Свой технико-икономически проект за изграждането на газопродова в Москва е представила и Румъния. Страната все още не е изключена като вероятен маршрут. Целта на руския проект е да доставя газ за Европа, като заобикаля Украйна.
Очаква се "Южен поток" да има капацитет от 63 млрд. куб. метра синьо гориво годишно и да бъде пуснат в експлоатация до 2015 г. На пълен капацитет се очаква да заработи най-рано през 2019 г. (Две години след "Набуко", за който обаче все още няма осигурен газ.) 
До момента има готови технико-икономически задания за изграждането на "Южен поток" през териториите на Австрия, Сърбия, Словения, Хърватия и Румъния. Разглежда се вариант и да не бъде изграждан морски участък, а той да се замени с танкери за превоз на втечнен газ. През 2011 г. Русия планира да добие около 664 млрд. куб. метра газ, от които да изнесе - 201 млрд. куб. метра.
Дължината на подводния участък е около 900 км. Там ще бъдат положени четири ръкава на максимална дълбочина 2.25 хиляди метра. За доставката на руско гориво в Южна и Централна Европа се разглеждат два възможни сухопътни маршрута – северозападен по посока на Словения и Австрия и югозападен – към Гърция и Италия.
За реализиране на тази част от проекта са подписани междуправителствени споразумения с България, Сърбия, Унгария, Гърция, Словения и Австрия. Те предвиждат създаването на смесени дружества между "Газпром" и компаниите, упълномощени за осъществяването на проекта, както и обосновка за инвестициите на територията на всяка от страните в проекта, за да се вземе окончателното инвестиционно решение.