Да чакаш обезщетение от "Алма тур"

"Разочарована, как да се чувствам", "Да не съм престъпник, че да ме питате", "Еми, проваля се екскурзията, какво може да направим - нищо". Такива бяха реакциите на току-що излизащи клиенти с провалени почивки от офиса на туроператорската компания "Алма тур", която вчера спря да работи.
Днес е първият ден, в който пострадалите могат да подават заявления за възстановяване на суми от застрахователя на туроператора "Армеец". Сутринта пред офиса на "Алма тур" се образува опашка от чакащи, но в часовете след обяд всичко изглеждаше спокойно. Около десетина служители на туроператора обслужваха всеки клиент за 5 до 10 минути.
Безнадеждно разочарование
"Това е най-голямото разочарование. Нагласата и самото очакване за това пътуване... все пак беше планирано", коментира една от потърпевшите - Румяна Василева. Заедно със съпруга и сина си, те щели да пътуват до Лондон за пет дни от 23 септември срещу 5 330 лв.
"На 14 септември доплатих последните пари и получих официалния договор, само ден преди да се съобщи за руските туристи по българското Черноморие", добави тя. Василева не е очаквала подобно развитие и затова не е анулирала почивката си. Това е фирма, която стои 20 години на пазара и аз много пъти съм използвала услугите им без проблем, каза още тя.
Днес сутринта служител на "Алма тур" й е изпратил и-мейл със съобщение да отиде до техен офис и да подаде молба за възстановяване на сумата.
По телефона днес била уведомена и жена, която се представи като Михайлова, която утре трябвало да отпътува до гръцкия остров Санторини за четири дни. "Нашата сума не е много висока - 1600 лв.", коментира разстроената жена. Не таи надежда, че ще й върнат парите. Така смята и Румяна Василева, която дори чула слух, че първите подали молби ще получат изцяло парите си.
Повечето пострадали отказваха да говорят. Служителите на "Алма тур" също отказаха да отговарят на въпроси.

Възстановяване, но до 200 хил. лв.
В офиса на компанията, където "Алма тур" има застраховка като туроператор, също нямаше наплив на ощетени по обяд за разлика от сутринта. "Застраховката на "Алма тур" покрива щети за 200 хил. лв. и до тази сума ще обезщетим клиентите на фирмата. Така ще изпълним задълженията си по закон", заяви пред "Дневник" изпълнителният директор на "Армеец" Цветанка Крумова.
Тя гарантира, че няма да има приоритет при обезщетяването на клиентите на туроператора. Входящите номера на исковете, които се подават по и-мейл, на сайта на застрахователя и на място в централата му, са в една система и вървят поред. В интернет "Армеец" са създали и страница с указания за нужните документи (формуляр може да изтеглите от тук:http://www.armeec.bg/uploads/uvedomlenie.pdf ), които трябва да представят клиентите на "Алма тур".
"Преди да започнем да изплащаме парите всяка една преписка ще трябва да бъде обработена, за да се уверим напълно, че всички необходими документи са представени", допълни Крумова.

Билети към вкъщи
От "Армеец" уточниха, че ще покрият от застраховката на спрелия работа туроператор цената на самолетните билети на три групи български туристи, които в момента са на почивка в Анталия и на о. Крит. "Хората могат да са спокойни, че ще се приберат с полета, който им е планиран", уточни Крумова.
По думите й обаче застраховката на туроператора не покрива щети, свързани с настаняване в хотел и застрахователят не може да ги поеме. За такъв случай стана известно снощи, когато почиващи на остров Крит се оплакаха пред Би Ти Ви, че от местния партньор на "Алма тур" са ги приканили или да платят отново целия си туристически пакет или да напуснат хотела.
От застрахователната компания посочиха, че пътници, които имат купени самолетни билети от "Алма тур", също не трябва да се притесняват. "Авиокомпаниите ще ги превозят по тези билети, защото ние сме застраховател на дейността на "Алма тур" в качеството му на ИАТА агент", обясни още изпълнителният директор на "Армеец". ИАТА e международната асоциация на авиокомпаниите.
В Министерството на икономиката вчера беше създаден кризисен щаб заради проблема със спрелия работа туроператор.