Ниско доверие и странни клаузи спъват животозастраховането в България

- 16% от застрахователния пазар у нас е от животозастраховки |
Интересът на българите към застраховка "Живот" остава изключителен слаб и зад това име немалко причини, сред които са липса на доверие, често асоцииране на полицата само с банков кредит, лошо отношение на застрахователите. Това коментираха експерти по време на дискусия за състоянието на сектора, организирана от в. "Пари" в София.
В момента по данни на Комисията за финансов надзор полиците "Живот" заемат 16% от целия застрахователен пазар у нас, или 147.23 млн. лв. премии, докато в Западна Европа и на по-развити пазари съотношението е към 50-60%, до 90% в Люксембург. "Ако не вдъхнем доверие, не само че няма да увеличават цените на премиите, а дори ще намаляват", каза Борислав Богоев, зам.-председател на КФН.
Според него има няколко основни проблема, които според него са причина за по-ограниченото разпространение на животозастраховането у нас за сметка на автомобилното. По думите на Богоев е лесно да се обясни, че българинът е беден и предпочита да мисли за колата вместо за живота и здравето си, но в действителност не само бедността е причината.
Според него фактор за слабите продажби на животозастраховки е фактът, че се разчита те да вървят в пакет с други услуги като кредити. "Логиката на този продукт не трябва да се пробутва между другите", посочи Богоев. Той обаче уточни, че е добре да се развива банковото застраховане.
Зам.-председателят на КФН добави, че търсенето на бърза изгода още е стимул при сключването на животозастраховки, а някои компании предлагат връщане на 90% от платената премия на клиента под формата на кредит. Останалите 10% се приспадат като облекчение от годишната данъчна основа. Богоев обяви, че смята за неуспех неприемането на промени в Кодекса за застраховането, които трябваше да защитят в по-голяма степен правата на потребителите.
Светла Несторова, изпълнителен директор на "Булстрад Живот", коментира, че големият проблем не е това, че преобладават автомобилните застраховки, а това, че те доминират, защото са задължителни, каквато е "Гражданска отговорност". Полицата "Каско" не е задължителна по закон, но при покупка на кола на лизинг се изисква сключването й.
Според проф. Нено Павлов, бивш заместник-председател на КФН, няма нищо лошо застрахователни продукти да се продават в пакет с други, тъй като това е тенденция не само на българския пазар. Проф. Павлов заяви, че полиците "Живот" не бива да се броят за част от социалните разходи, тъй като те не са задължителни както здравните и пенсионни осигуровки например.
Клиентът като враг Отношението на застрахователните компании към клиентите също е една от причините за ниския интерес към полици Живот" у нас, посочи и Борислав Богоев. Той даде за пример условия в застрахователни договори, по които са постъпили жалби в надзора и тече проверка по тях. В един от тях е записано, че покритието за злополука и смърт важи на поне 100 км разстояние от София, а застрахователят не признава документи, издадени от общински и държавни болници, а само от такива, работещи с него. Това означава, че застрахователят няма да признае дори решение на ТЕЛК, ако негови лекари не искат да разпишат, че човекът е пострадал от злополука. Подобни примери дадоха и от Асоциацията на застрахованите и пострадали при катастрофи. Един от случаите е на мъж, на когото застрахователят не е искал да плати обезщетение след претърпяна злополука с мотива, че макар да е изгубил краката си, той все още може да работи с ръцете си на компютър и така да изкарва заплата. Според председателя на асоциацията Владимир Тодоров проблем са и договорите за "Живот", сключени към банкови карти и заеми. При тях достъпът до общите условия е труден, много често клиентите на банката не са запознати с всички клаузи, на които са се съгласили, подписвайки договора си за кредита или картата, отбелязаха участници в дискусията. Богоев разказа собствения си опит - няколко месеца чакане, докато получи условията на полицата си, която е подписал при получаването на банков заем. През 2009 г. Комисията за защита на конкуренцията глоби с 5.6 млн. лв. Райфайзенбанк (България) по сигнал на неин клиент – по договор той и съпругата му е трябвало да получат безплатна застраховка "Живот" към ипотечния кредит за целия му срок. Полицата обаче е прекратена от банката преди това. Макар нарушението да беше доказано, няколко месеца по-късно КЗК намали глобата на Райфайзенбанк на 100 хил. лв. |