Пет въпроса за бъдещето на Apple

Пет въпроса за бъдещето на Apple

Тим Кук (вляво) ще трябва да ръководи Apple с вдъхновението и креативността на Джобс
Reuters
Тим Кук (вляво) ще трябва да ръководи Apple с вдъхновението и креативността на Джобс
Светът се сбогува със Стив Джобс, но пред създадената от него компания и ръководството й има редица предизвикателства. Ще успее ли наследникът му Тим Кук да съхрани магнетизма, вдъхновението и креативността на Джобс, как ще се справи с конкуренцията, която чака всеки удобен момент, за да печели нов дял.
Исторически възможността от евентуални враждебни придобивания в подобни  случаи винаги е съществувала. От всичко това зависят и финансовите резултати, а от тях и стойността за акционерите.
Ще се справи ли Тим Кук?
"Той каза: "Това е момчето." Така Рик Дивайн описва пред "Ню Йорк таймс" реакцията на Стив Джобс след първата му среща с Тим Кук през 1998 г. Тогава Джобс иска да намери опитен оперативен мениджър, който да вкара в ред производствените процеси в компанията.
Дивайн е хедхънтърът, който води Кук от Compaq Computer в Apple. Назначението му се оказва истинска находка - той успява да подобри оперативно компанията и изиграва сериозна роля при продажбите на всичките й ключови продукти - от новия тогава iMac (с логото с цветовете на дъгата и изоставил старата кафява кутия), през iPod до iPhone и iPad.
"Той познава организацията. Ако има някой, който може да продължи курса, това е Кук", казва днес Дивайн и допълва: "Той е най-добре квалифицираният човек, който да продължи този успех." В действителност още при излизането на Джобс по болест през януари тази година инвеститори и клиенти започнаха да свикват с идеята за "Епъл" без легендарния й шеф.
Тогава задълженията му бяха поети от Кук и наблюдателите дори не очакваха Джобс да се върне към пълноценно и активно ръководство. За да постигне целите, оттук нататък на Кук ще са му нужни още поне три ключови фигури в компанията - дизайнер гуруто Джонатан Айвс, шефът на маркетинга Фил Шилър и ръководителят на разработчиците на програми за мобилните устройства Скот Форстол.
Шилър заместваше Джобс при представянето на няколко продукта. Понеже Кук не се показва много пред публика, не е изключено Шилър да поеме тази роля.
Застрашени ли са финансовите резултати?
Отговорът на този въпрос зависи от способността на ръководството да продължи и прилага стратегията на компанията - да създава нови продукти и да продава добре. За третото й фискално тримесечие, което приключи в края на юни, печалбата й се увеличи от 3.25 млрд. на 7.31 млрд. долара на годишна база. Приходите скочиха с 82% до 28.57 млрд. долара. Брутният марж на печалбата също се увеличи от 39.1% на 41.7%.
Продажбите на смартфоните iPhone достигнаха 20.3 млн. броя през тримесечието, като очакванията на експертите бяха за около 17-18 млн. броя. За същия период миналата година компанията е реализирала продажби от едва 8.4 млн. смартфона.
При таблетите iPad Apple отчита утрояване на продажбите от 3.3 млн. броя до 9.25 млн. устройства. Резултатите в бъдеще ще зависят от способността на ръководството да поддържа стабилни темпове на растеж на продажбите. За това тримесечие Apple обяви сравнително консервативни очаквания.
Ще се възползва ли  конкуренцията?
Смъртта на Джобс идва в момента, когато на технологичния фронт битката е кървава. Особено при таблетите, където Apple e номер 1 със своя iPad. Миналата седмица Amazon представи своя Kindle Fire и с цената му от 199 долара даде заявка за сериозен дял в този сегмент.
Минималната цена на iPad е 499 долара, колкото е и при Galaxy на Samsung, който е основният конкурент. Сериозна битка се води и при операционните системи за телефони, където Google вече е лидер със своя Android.
Операционната система се използва от смартфоните на HTC, Samsung, Motorola и много други. Все пак Apple има доста нови продукти, които чакат да излязат на пазара, и поне в краткосрочен план не би трябвало да има сътресения, още повече че компанията е на гребена на вълната. Безброй са спекулациите дали Джобс вече не е положил основите на "следващото голямо нещо" в продуктовата й линия.
Засега догадките се въртят основно около някакъв опит да бъдат радикално променени всекидневната и телевизорът. В миналото Apple навлизаше в стагнирали индустрии като музикалната и тази за мобилни телефони и ги преобрази чрез технологични иновации.
Мнозина експерти казват, че телевизорът и объркващото многообразие на този продукт се нуждаят от намесата на някой с веруюто на Джобс "простичкото е красиво".
Какво ще стане с цената на акциите?
Здравословното състояние на Джобс беше фактор за инвеститорите години наред (диагнозата му рак на панкреаса бе поставена през 2004 г.), но това не попречи акциите да поскъпват. Цената им почти не помръдна през август при обявяването на неговата оставка и се раздвижиха незначително при новината за смъртта му.
В четвъртък при отварянето на Уолстрийт те се понижиха минимално - с 0.3%. Няколко часа след това обаче започнаха да се повишават и се търгуваха малко над 380 долaра за брой. Apple продължава да е най-голямата технологична компания с пазарна капитализация от 355 млрд. долара.
В бъдеще цената на акциите ще зависи от представянето и финансовите й резултати. Много важно е и доколко може да се има доверие на продуктовата серия на iPhone и iPad и колко успешно компанията ще отбива атаките на Google и Amazon.com с техните продукти.
Възможно ли е враждебно придобиване?
В подобни случаи компаниите често са били обект на враждебно изкупуване от конкуренти или компании от други сектори. "Ню Йорк таймс" припомня подобен случай след смъртта на Уолт Дисни през 1966 г. Няколко години след това студиото се движи по инерция и неразбиране на процесите от ръководството, което в крайна сметка разклаща и позициите на компанията.
Вследствие на това тя става обект на опити за враждебно изкупуване, а ръководството е принудено да наеме опитния изпълнителен директор Майкъл Ейснър, който с агресивната си политика я стабилизира.
Според експерти здравите позиции и визия на Apple елимират подобни рискове. Към края на юни институционални инвеститори и взаимни фондове държат 71% от капитала на Apple, като най-големите акционери са съответно FMR с 5.37% и Fidelity Contrafund с 1.72%.
В същото време според Bloomberg инвеститорите може да окажат натиск върху Кук да използва част от огромните парични средства - над 75 млрд. долара, за да се разпредели дивидент или да се направи обратно изкупуване на акции.