Безплатните съобщения заплашват приходите на мобилните оператори в САЩ

Безплатните съобщения заплашват приходите на мобилните оператори в САЩ

Засега новата услуга на Apple ще бъде достъпна само за притежатели на iPhone, iPad и iPod Touch
Засега новата услуга на Apple ще бъде достъпна само за притежатели на iPhone, iPad и iPod Touch
- Услугата наподобява BlackBerry Messenger
Във време, когато имейлът и други форми на електронна комуникация са безплатни, мобилните оператори в САЩ все още таксуват клиентите си с 20 цента за изпратено съобщение и още 20 цента, когато го получават, пише в свой анализ вестник "Ню Йорк таймс".
Да плащаш толкова много, за да изпратиш "шепа думи", започва да изглежда толкова архаично, като да купуваш пощенски марки, коментира изданието.
Растящият брой начини да се заобиколи плащането на текстови съобщения - като например се замести с комуникация по Skype, заплашва да "отхапе" част от печалбите на мобилните оператори.
Днес технологичният гигант Apple се очаква да представи нова услуга, наречена iMessеnger. Тя ще дава възможност на притежателите на iPhone да изпращат текстови съобщения, снимки и видео до други притежатели на този смартфон чрез връзката на апарата с безжичен интернет.
Услугата е част от обновената мобилна операционна система iOS. Чрез нея ще могат автоматично да се пращат съобщения между потребителите на iPhone, iPad и iPod Touch, които са си обновили софтуера. iOS5 също ще има премиера днес.
Крейг Мъфет, анализатор в Sanford C. Bernstein, коментира пред изданието, че в тази сфера има голямо поле за изява, тъй като мобилната индустрия генерира по-голямата част от средствата си от услуги, които са с висока цена, а в същото време представляват трансфер на малки по обем данни, каквито са текстовите съобщения.
Основната идея на iMessеnger е същата като при традиционните съобщения - изникват почти веднага на дисплея на получателя, но пътят, по който се случва това, е различен. Съобщението се праща по безжични мрежи, което много го доближава до имейла. Потребителите на мобилни телефони плащат за всяко текстово съобщение или пък се абонират за определен тарифен план, докато новите съобщения ще бъдат част от план на абоната за интернет трафик.
Повече от 2 трилиона текстови съобщения се изпращат всяка година в САЩ, генерирайки над 20 млрд. долара приходи на операторите. Само Verizon Wireless например има 7 млрд. долара годишни приходи от този сегмент. Това означава, че текстовите съобщения формират една трета от оперативните приходи на компанията, допълва Мъфет.
Този високодоходен продукт е нещо като "щастлив инцидент" за мобилните оператори. Преподавателят от университета "Ватерло" Сринивасан Кешав изчислява, че на операторите им струва около една трета от пенито да изпращат съобщение. А ако се вземе предвид, че повечето от тях таксуват от 10 до 20 цента за изпращането и получаването им, това означава, че печалбата им е 4.090 процента.
При цена от 20 цента за 160-знаково съобщение клиентите на операторите плащат грубо 1500 долара, за да трансферират 1 мегабайт текстови трафик през мобилната мрежа. За сравнение - за да изпратиш същото количество данни, ако имаш мобилен план за 25 долара месечно, който ти осигурява 2 гигабайта трафик, излиза на цена от 1.25 цента.
Анализаторите посочват и че с новата услуга Apple се опитва да повтори успеха на услуги като BlackBerry Messenger, наричана накратко BBM. Тя е безплатно приложение за притежателите на BlackBerry, което им позволява да изпращат съобщения в реално време. Заради тази възможност много от клиентите на компанията не са преминали към друга.
Историята на технологичния сектор дотук е показала, че Apple успява да разтресе мобилната индустрия, като кара останалите да я следват. И Samsung, и Google разработват услуги за безплатни съобщения.
Анализатори прогнозират, че Microsoft, която придобива Skype и GroupMe – популярно приложение за изпращане на съобщения през мобилни мрежи, скоро ще инкорпорира двата вида услуги в  базираните на Windows смартфони. "В крайна сметка всичко опира до финансите. "Безплатното" е неустоима цена", коментира Грег Уук, главен изпълнителен директор на Pinger.